Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 2485 ggr
Pernilla Poggats
0

Selar

Hejsan gnäggsan!

Nu när jag köpt mig en shettis som jag tänker köra med måste jag inhandla en sele och vet faktiskt inte riktigt hurdan jag ska ha.
Jag ska i första hand köra med rockard, men släde kan också bli aktuellt.
Hoppas att ni som kan det här med körning och utrustning hjälper mig, vill inte köpa något som jag sen får ångra för att jag inte tagit reda på vad som är lämpligast.
Kan man köra enbett med parsele? Jag och min kompis vill gärna prova köra par med våra hästar någon gång i framtiden.

Selen får inte var för dyr, gärna begagnad.

Hanna-D
0

Jag har en Standard sele från Equilex www.equilex.se som jag är ganska nöjd med. Funderar på att köpa en Ideal Harness och sälja Standard-selen eftersom den inte passar på alla mina shettisar. Det är dock plånboken som får avgöra om det blir ny sele eller inte… Generad

PP
0

Jag tror inte att man kan köra enbet på en parsele - såvida man inte kan modifiera den - för man fäster ju vagnen på helt olika sätt.

Om du har en släde med låga skaklar utan svängel (det är nog det vanliga, att släden kan glida upp på skaklarnas bakkant och bromsas den vägen), så skulle jag rekommendera att du skaffar dej en loksele alternativt en bröstsele med fast brösta. Jag kör själv vanligtvis på bröstsele med lös brösta i rockarden, men eftersom min släde har just låga skaklar och ingen svängel funkar inte den selen. Så vintertid kör jag på bröstsele med fast brösta. Har precis köpt en loksele jag tänkte få iordning till nästa säsong (behöver viss renovering).

PS! Om du skulle bestämma dej för att köpa en bröstsele med fast brösta, så kolla så den har dubbla gjordar (däckelgjord och bukgjord) och baksele (kan köpas till). Lycka till!

Rose-Marie
0

Jag har travsele…billig och praktisk.

Pernilla Poggats
0

Gissade att man inte kan ha samma sele när man kör enbett eller par.

Kanske en dum fråga, men den som inte frågar får aldrig veta…
(är ju nybörjare)
Varför har man dubbla gjordar och fast alt. lös brösta?
Vilka funktioner har de?

Sofia_Schultz
0

Jag tycker absolut att du ska köpa en "riktig" bröstsele med lös brösta, baksele, draglinor och allt på en gång. De är såå mycket bättre än de andra lite "enklare" (och billigare) bröstselarna, tycker jag iaf.

Jag hade en sån "enkel" förut, men har nu köpt en "riktig" och det blev en fruktansvärd skillnad till det bättre när man körde! ojoj!

Självklart ska hästen vara van med massa remmar (och baksele) innan man lägger på det.

Lycka till med körningen!

SannaHolmgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En sele med fast brösta och utan baksele innebär att h*n måste bromsa i nedförsbackar med både armbågar och svansrem. Det säger sig självt att det blir väldigt obehagligt för hästen. Saknar du dessutom draglinor och svängel så kommer hästens rörelser att överföras till vagnen, och det blir mycket obekvämt att åka med, hästen riskerar dessutom att få skav efter bröstan som rör sig.

Jag är också nybörjare, men har till min hjälp en duktig tränare. Du kan också läsa mer på "cliffords körskola" (gör en googlesökning.)Jag köpte min sele från equi lex, deras hobbysele är komplett med lös brösta, baksele och draglinor, huvudlag och töm. Inkl frakt kostade den 1750kr. Strl shetland. Jag är jättenöjd med den.

mvh sanna

PP
1

Fast grejen med bröstsele med lös brösta är att det blir knepigt att dra en släde med den… Åtminstone om den har sånna låga skaklar.

Vill du köra både rockard och släde och inte har så mycket pengar att lägga ut, rekommenderar jag ändå loksele eller bröstsele med fast brösta. Sen, när du blir riktigt körbiten, kommer du förmodligen vilja ha en "riktig" enbetssele med selettdäckel och lös brösta iaf (när du kör vagn)… För jag upplever nog oxå att det är bättre för hästen med en sån. Men allt handlar ju om vad man ska köra med, hur mycket man kör, hur det ser ut där man kör (mycket backar eller slätt) och inte minst ekonomin.

Har man dubbla gjordar så spänner man fast selen med däckelgjorden (som en sadelgjord) medan bukgjorden spänns lösare och ger viss frihet till bröstan. Har selen bara en gjord måste den ju spännas fast för att selen ska sitta där den ska och då ökar risken för att hästen kan bli bränd över bogarna.

Den lösa bröstan fäst med draglinorna i svängeln och ger större frihet för hästen att röra sej när den drar. Men har man ingen svängel så funkar den ju inte…

Hoppas att detta kunde vara till någon liten hjälp…

lingen
0

Mina shettisar är av det lite större modellen och jag använder lokselar då de både kan användas till enbetskörning samt parkörning. Samt att de belastar inte hästens hals och luftvägar olika mkt som en bröstsele. (om man drar något tyngre vagn eller har lite last) Lokselen kan användas till både parstång och parskakel.

En loksele med 22" loka sitter bättre 24" på shettis.

Pernilla Poggats
0

Tack alla för tips och råd!

Just nu lutar det åt en Hobbysele från Equi lex…