Sto på betäckningsstation
Hur gör ni andra när ni har stoet på betäckning? Låter ni henne gå kvar till nästa brunst eller hämtar ni hem henne när första brunsten är slut? Jag förstår att hingsthållarna kan ha olika önskemål, så det vore intressant att höra era åsikter också.

Om det inte är något speciellt, som utställning eller premiering föredrar jag att låta stoet gå kvar tills man vet om hon är dräktig. Känns som om man stressar stoet minst då, även om det är tråkigt att lämna iväg stoet när det är sommar.
Beror lite på avståndet, är det bara kort avstånd har det hänt att vi hämtat efter att första brunsten är över.
I den mån jag betäcker med annan än min egen hingst så åker jag helst dit och handbetäcker och tar med mig stoet hem igen, eftersom jag vill ha mina pållar hemma
Jag tar gärna chansen, skulle det behövas åker jag dit igen på nästa brunst!
I min roll som hingsthållare så har JAG tillräkligt med bete för att kunna låta stona gå kvar här (kostnadsfritt desutom, behöver ju få det nerbetat och brukar inte ha så många ston här ändå). Jag tycker det är helt och hållet upp til stoägaren!

Jag brukar låta min ston gå kvar till nästa brunst om det inte är något särskilt som utställningar eller nåt sådant.
Jag brukar också låta stoet gå kvar tills man är säker på att hon inte brunstar om. Gärna tills hon är ultraljudad.
Jag som bara har ston vill ha dom kvar till nästa brunst för att vara säker på att dom har tagit sig.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se