Rädd / osäker ponny
För ca en månad sedan kom min nya shettis hem till oss. Hon står på lösdrift. Nu är det så att hon är rädd/ osäker när jag kommer in. När hon ser mig vänder hon och går hon ut. Hon är nyfiken av sig, men ändå rädd. Har försökt locka henne med lite kraftfoder men det funkar inte så bra heller. Bara när jag har kraftfodret i en hink. Då kommer fåren tar Elina (shettisen) försiktig lite mat ur min hand. Om jag har henne fastbunden med grimmskaft, då är det inga problem att klappa henne. Bara när hon går lös. Någon ett tips hur vi löser detta?

Med tålamod. Är det en ung häst? (det hoppas jag iofs, en gammal som inte är tam är ju inte kul)
Är det en ettåring som just lämnat sin uppfödare och inte är van vid så mycket andra människor så kan det ta tid att bli kompisar. Tillbringa tid i hagen och ge gärna litet godbitar, om det finns något hon gillar. Klia på ställen hästar gillar att bli kliade på, i början kanske det blir på svansroten.
Hon blir 5 snart. Ja att bli kliat på svanroten tycker hon om. Hoppas att det löser sig, inte så kul med en häst som inte tycker om människor!

Jag har en ponny (köpt som åttaåring) som har en stark integritet. Hon umgås bara på sina egna villkor. Jag har accepterat att det är hennes personlighet.
Hon är dock inte rädd, bara inte lika intresserad av mej som mina andra ponnyer. Fast när hon ändå kommer fram, får man känna sej lite utvald.
Min welsh korsning är lite av samma "sort" inte rädd eller osäker utan hon väljer när hon vill umgås. Men jag har dock nonchalerat hennes beteende genom att inte ägna henne någon tid eller blick när jag går in i hagen.På sommaren brukar jag sätta mig i hagen och pyssla med lite allt möjligt och garanterat så kommer alla hästar och kollar vad jag håller på med. Att bara vara i hagen utan några krav är det bästa. Sen när man måste hämta hästen så går jag inte direkt fram till henne utan jag går hit och dit för att sedan närma mig henne från sidan. Några gånger sedan brukar hon komma fram självmant.Jag har också fått gå efter henne i hagen, stannat när hon stannat för att sedan driva på henne lite för att sedan stanna när hon stannar igen. När jag sedan vänder mig bort med sidan mot henne så brukar hon ge sig och antingen komma fram till mig eller så står hon kvar när jag rör mig framåt igen. Så lite sådana trix får jag pyssla med gällande henne.
Om jag haft en svår fångad häst så har de alltid fått ha grimma eller halsrem på sig den första tiden.
"Jag har också fått gå efter henne i hagen, stannat när hon stannat för att sedan driva på henne lite för att sedan stanna när hon stannar igen. När jag sedan vänder mig bort med sidan mot henne så brukar hon ge sig och antingen komma fram till mig eller så står hon kvar när jag rör mig framåt igen. Så lite sådana trix får jag pyssla med gällande henne."
Precis så får jag göra med min pensionär också. Vi tror hon haft en tuff uppväxt och att det satt sina spår, men nu efter 5-6 år hos oss så har hon betydligt mer förtroende för oss, men misstänksamheten ligger alltid där under ytan och lurar.
Så tålamod, tålamod och åter tålamod…
Vissa bara är sådana.
Veritas odium paretFörvånad
Ja, det är tålamod som gäller! Det går bättre och bättre varje dag. Såklart har hon grimma på sig. Hon står med 2 får i en liten (ca 15x20meter) paddock, med stor lösdrift. Vill inte släppa henne i stora skogshagen än, rädd att jag aldrig får tag på henne igen. Först sprang hon bort i lilla paddocken, men nu sticker hon inte i alla fall. Jag ger henne lite kraftfoder när hon kommer fram, men när jag försöker klappa henne, vänder hon sig. Men det går som tur bättre dag för dag….. Hon får lära sig att hon inte behöver vara rädd för mig (och andra människor)….

#7. Har hon ingen hästkompis?
Nej, sålde precis min ardenner förra veckan. Hon står nu med 2 får, men får snart en bebis och är de 2 igen.

#9. Är stoet dräktigt?
Hon kanske inte trivs med fåren utan vill ha hästsällskap.
Ja hon är dräktig, som jag ser trivs hon med fåren. Hon är inte rädd för de, inte för hunden heller. Bara för människor!
Alla hästar vill inte umgås hela tiden. Faktum är att jag tycker att det är värre med hästar som kliver rakt upp i famnen på mig än går ifrån mig. Min unga gick gärna rakt över mig i början. Det tränade jag bort, men social kommer hon nog alltid förbli. Är 9 nu och vill helst sova skavfötters! 😂
Social men med respekt är nog bäst! 🙂
#12: Håller med dig. Det kommer nog att gå bra med henne, med lite tid.
Igår när jag kom in i lösdriften gnäggade hon försiktigt, idag gnäggade hon högre och längre. Hon blev förhoppningsvis glad att se mig ;-)
Jag tror alla pållar vill ha minst en häst kompis.
Om jag vore du skulle jag köpa eller försöka låna en till pålle. Försök hitta en mycket social pålle för det brukar smitta av sig på den mindre social.
Ja, jag vet att det är bra med två hästar, men hon får klara sig ensam till hennes föl har kommit. Har precis såld mina 2 stora hästar, pga min graviditet. Vill alla mina krafter lägga på henne, i stället att man har flera hästar och inte orkar pyssla med de alls.

#16. Orkar du med ett fölvak om du är gravid? Eller har du någon till hjälp?
Visst finns det hjälp att få, men märker att det är en stor skillnad mellan en shettis och en stor ardenner (mockning, fixa mat & vatten). Det är därför jag har såld de stora!
Är hon oberörd av att vara utan hästkompisar hade jag låtit henne gåsjälv. Att låna sällskap till ett högdräktigt sto är ingen bra idé i mina ögon. Smittrisk, skaderisk, risk för kastning pga stress om hon inte trivs med kompisen.