Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 625 ggr
TellMe
0

Ungerskpost

Jag har ett litet problem då jag är för tung för mina shettisar men skulle vilja få dem inridna. 

Jo jag förstår att det bästa är att hitta en liten ryttare men om det inte går… Jag har dom som vill rida men tyvärr ingen som suttit på en häst tidigare (dålig balans). Räknar med att få en hel del kritik för denna fråga då jag följt trådarna här ett tag och vet hur otrevliga folk kan vara ;-) 

Men det skulle iaf vara KUL att höra om det är ngn som testat detta på 2 shettisar och i så fall hur det har gått? 

Jag har själv ridit ungerkpost tidigare men dock på fullstora hästar och redan inridna. Å nej jag är inte jätte tung (65 kg) så belastningen per häst skulle inte bli jätte stor. Sen förstår jag att det inte är samma som att rida in dem på traditionellt vis men jag övertygad om att det skulle ge dem viss erfarenhet. Dom är förståss inkörda redan å inte helt otränade.

Ni behöver inte vara oroliga jag är inte ute efter att rida dem själv då jag inte finner ngt nöje i att ha fötterna vid knäna på hästen ;-)

Bara en fundering jag haft och inte säker att jag ens kommer att testa det!

ilse83
0

Lite beroende på hur stora och kraftiga dina shettisar är, tycker jag att man skulle kunna rida ungerspost. Tror att shettisar klarar mycket. Och antar att du inte ska rida de varje dag och långa pass ;-)!

MadeleneJansson
2

Jag skulle inte prova om jag var du…. 65 kr fördelat på 2 ponnyer är ca 33 kg per ponny, det låter ju inte så farligt…MEN… om du inte har superbalans hela tiden så kommer du att belasta den ena ponnyn med kanske 55 kg om du har övervikt däråt och den andra med bara 10 kg Dessutom är din kilon koncentrerade till en liten yta på ponnyns rygg/ryggrad så det blir en ganska stor belastning just där ju….

Yterligare ett argument kan väl vara att det troligen inte gör varken till eller från vad gäller inridningen. Tygeltag och skänkel kan man lära dom från marken och vikt på ryggen kan ordnas med en sandsäck eller liknande som fördelat vikt och belastning bättre på ponnyns rygg.

Men… det finns ju mycket annat roligt att göra med sina ponnyer!