Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 905 ggr
lilleman
0

Experter i att banta shettisar sökes...

Mina shettisar är aldeles för feta! De går på magert bete men tydligen inte tillräckligtFörvånad.

Alla är bukiga oxå..tom  det diande stoet har en jättemage..Är det bara med motion man kan banta dom? Är lite stressad för tillfället så jag hinner inte motionera dom som jag borde.

Miija
0

Håll koll på överlinjen på dem bara. En bukig häst kan även behöva mer mat.  Glad

Milla
0

håller fullt med föregående talare. har själv ett sto som "ser" tjock ut men är rätt tun över rygg och bak samt över revbenen, så magen kan lura.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Milla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

visar mitt sto som ser tjock ut men som är i tunaste laget, hon får special kraftfoder nu.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Shettisar02
0

Man bör veta att protein innehållet i gräset avgör mycket hästens hull.Ett övervuxet gräs men som finns i överflöd innehåller mindre protein och då kan hästarna magra av och behöva tillskotts grovfoder. Lite bete och överhull är näringsrikt.Man ska inte dra ner på grovfoder/gräs till ponnier utan öka motionen/rörelserna för viktnedgång.Sen bör ponnier gå ner långsamt.Hellre ta bort ponnyn från betet och ge grovfoder och öka motionen.

UG
0

Bukighet kan vara uppsvullnad p.g.a proteinbrist. Som på barnen i Afrika, de har stora magar men är undernärda. Prova att öka motionen och ta inte bort betet är mitt råd. Vill man veta om ponnyn är överviktig så känn med fingrarna över revbenen, känner du revbenen är det inte övervikt. En överviktig ponny har ofta valkar bakom armbågarna.