Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 4375 ggr
lisette
0

ponny anpassad transport?

har en liten kille som ska transporteras snart. men bommen i mitt släp kommer han att gå under.

hur ser era släpar ut till era shettisar? har ni anpassat dem själv? isåfall vill jag gärna se bilder och få lite inspiration!

AnnaLundin
0

Ska du bara köra en ponny, plocka ur mellanväggen och hissa upp bommarna så kan du köra honom lös.

UG
0

Jag kör, precis som Anna, mina ponnyer lösa i transporten. Har även gjort upphängningsfästen för en boxvägg på tvären så att jag får två boxar. På så sätt kan jag transportera sto och hingst i samma transport. Jag kan inte heller ha bom för den kryper de under och hamnar på fel sida om. Jag använder boxarna även när jag ska transportera två ston med föl vid sidan. Det blir lite mer lugn och ro för fölen, ser jag i övervakningskameran i transporten.

Har även svetsat ett galler att lägga och klammra fast ovan väggskivorna längst fram i transporten, under taket. Det blev som en hylla där jag förvarar diverse utrustning i fastsurrad IKEA-påse. Har svårt ibland att få med sig all utrustning i bilen när jag ska på körtävlingar.

ThiffannyJ
0

Kör också lösa hästar. När vi kör två hingstar så har vi mellanväggen i och kör dem baklängen och binder dem i bimen bak. Då kommer de aldrig under den.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Kratern
0

Skulle aldrig köra mina löst.

Om man inte kan göra som jag och binda dem i sidled (med mellanväggar) så tycker jag att du kan ställa dem baklänges (binda dem i bakbommen). Alternativt sätta en skiva under bommen fram så att ponnyn inte tar sig under.

kajsa-kavat
0

Vi har alltid mellanväggen i och på ena sidan har vi gjort en grind under bommen, så att det blir som en box på ena sidan. Där står hästen bra, lös,  och vi kan ha öppet fram när vi står still, så det inte blir för varmt inne i transporten. Det funkar jättebra.

kajsa-kavat
0

Måste tillägga att grinden fram går naturligtvis att öppna, så att man kommer in till hästen utan att behöva öppna baklämmen.

Sasser
0

Mitt släp har anpassats efter shetland. Har bommar i rätt höjd för dom små. Skulle oxå köra den löst om det inte gick att passa in bommen, precis som #3 skriver så kan det vara bra att köra dom "bakåfram". Lycka till:)

cinna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här gjorde vi ->
En gammal skrivbordskiva och tryckte fast några halmbalar emellan…

AusaBausa
0

har haft mina lösa i transporten en gång o det var senast jag körde. Efter att jag läst det här så ville jag prova..det gick jätte bra. Stoet stod bak o fram när vi kom till den plats vi skulle. Så ingen mellanvägg o heltlös. En fråga (ursäkta Lisette att jag frågar i din tråd hoppas ändå det är ok).. När ni kör sto o föl ihop, har ni mellanväggen i om de är lösa eller helt tom transport?

[Anna-N]
0

Vi har bommen på högsta och under där en playwoodskiva som sitter fast i bommen.

Annette
0

Jag kör alltid mina lösa. Jag plockar ut allt, både bommar och vägg.

PP
0

Jag kör oxå mina lösa, fast har strippat ner transporten så det inte finns någonting kvar i bomväg. Tycker det ser lite läskigt ut med de upphöjda bommarna om något skulle hända så att de slår upp huvudet…

Vi brukar ha kameraövervakning på dem när vi kör längre och jag tycker de ser ut att åka bra när de får vara lösa. Har märkt att de har egna "favoritåkstilar": en av dem står t ex alltid sidles allra längst bak vid lämmen, en annan trycker gärna upp baken mot fönstret i framändan där det är som smalast, en tredje vill gärna stå och kika ut i den lilla glugg som är i dörren där handtaget har suttit (vi har tagit bort det på insidan för att inte hästarna ska kunna öppna själva plus att vi har en karbinhake på utsidan - byxor och hängslen ;-)

lisette
0

lös vette katten om jag vågar ha honom. han är ju lite speciell. får man lov att ha hästarna lösa i transporten förresten?

#10 hur har ni satt fast skivan? jag hade tänkt ngt likande. men är osäker på hur man ska kunna sätta fast den.

[Anna-N]
0

#13. För att smidigt kunna ta bort skivan när den inte behövs så har vi borrat en hel del hål längst upp och binder med snören (förslagsvis balsnören) runt bommen. Gör man lite bredare hål kan man fästa med spännband.

lisette
0

#14 så den sitter inte fast i bottnen?

[Anna-N]
0

#15. Jo, fastknuten med banden.

lisette
0

nu är jag nog lite dum… hur sätter du fast skivan i bottnen m banden?

[Anna-N]
0

#17: I botten sitter den inte fast alls. Skivan kan varken komma bakåt eller framåt om den sitter riktigt fast uppe i bommen iom att transporten smalnar av framåt….

Skulle har en bild på detta, vilket jag givetvis inte har. Någon annan kanske då det är fler som har denna konstruktion…

Bofride
0

Ville bara varna lite för att binda upp ponnyer i bakbommen, har varit med om en olycka nyligen där en kompis ponny stegrade sig och fick benet mellan bommen och bakluckan och fastnade ordentligt.. Inget roligt alls, vi fick panik. Som tur var fanns det en liten glipa som var något större som ponnyn själv lyckades få upp benet ur till slut.
Efter det vågar vi inte köra någon ponny bak och fram längre..

Så se till att det inte finns något glapp melllan bakbommen och bakluckan så det inte händer något!!

Själv har jag anpassade bommar i shettishöjd och skulle någon ha tendenser till att lägga huvudet inunder så sätter jag en skiva under bommen.
När jag kör hingst tycker jag det är perfekt med låg bom så jag kan binda lågt så det är svårare att stegra sig om dom tendenserna finns.

Hälsn. Sara som tänker på alla hästars säkerhet….

AusaBausa
0

#8 det var ju en smart lösning!

AnnaLundin
0

#13  JA, man får köra med dem lösa i släpet.

lisette
0

#18 nu är jag med. får skylla på att det var sent och jag var lite trött i skallen…

tack för hjälpen!

tror det kommer att bli en lösning av samma sort som Anna N har.

Jess
0

#19 Ja det har jag funderat på om det inte skulle kunna inträffa om man binder de små liven i bakbommen…

Ni som åker med shettisar lösa har ni funderat på hurvida vikten kan förändras på draget beroende på hur de ställer sig i transporten?

Annars verkar det ju skönt om de får åka lösa och slipper stå och stirra i en vägg men jag törs inte efter att sambon skrämt upp mig angående vad som faktiskt kan inträffa när man kör djur lösa! Men eftersom  de flesta verkar klara det bra så är det kanske bara överdrivet, vad vet jag…Flört

AnnaLundin
0

Visst förändras viktfördelningen litegrann beroende på hur de ställer sig. Jag har en boggivagn så jag märker oftast inget av detta, faktiskt.

Och min erfarenhet är att de oftast ställer sig bakochfram, med rumpan ungefär vid bommen.

Annette
0

Jag lägger hö vid baklämmen, då står de där och äter. Eller också ställer de sig åt rätt håll med rumpan mot baklämmen.