Pälsfällning
Min shettis på 6 år har tappat de längsta håren men hon har fortfarande ett lager päls kvar innan sommarpälsen. Hon gjorde likadant förra året och hade tjockpäls hela sommaren och tappade sedan allt i oktober så det blev kala fläckar utan päls alls. Jag vill ju undvika att detta händer igen så är det någon som har ett tips? I höstas fick hon B-vitamin men jag vet inte om det hjälpte… Pälsen kom ju tillbaka efter en månad men det känns ju ändå fel att hon ska tappa så sent :/
Någon som varit med om samma?

Inte att det blivit fläckar utan päls har jag inte varit med om men jag hade en ponny som inte fälde som han skulle och då gav jag honom b-vitamin direkt i blodet och han blev jättefin.Prata med veterinären så kan dem säkert skriva ut det åt dig.
Ge b-vitamin intramuskulärt i 5-6 dagar.
Våra hästar tappar sin vinterpäls riktigt sent också (eller, i juli/augusti brukar de bara ha lite vinterpäls kvar) men de sätter vinterpälsen normalt (tror jag…) Dock har det hänt att de inte fällt all vinterpäls innan nästa sats…. -.-*
Det räcker att ge B vitamin i tre dagar i muskeln. Inte snällt spruta den i halsen flera gånger i onödan. Har en ponny här som fick i tre dagar och pälsen är nu borta. Egentligen behöver dom det inte alls. Bara vi människor som tycker dom snabbt ska se snygga ut.
#3 Det var inte samma problem som jag har alltså.. Känns lite väl överdrivet att spruta B-vitamin i blodet/muskeln. Vet inte om jag ska ställa ut henne i nossebro, tror ni domarna bryr sig? Hon är ju blank och fin i pälsen men hon har ju ingen sommarpäls..

Jag har samma problem. Vår fyraåring har heller inte fällt vinterpälsen än . Han är fortfarande nallebjörn på riktigt. Vi har gjort allt, avmaskat, tagit blodprov i omgångar, gett b-vitamin osv. Vi börjar fundera på om han inte trivs här hos oss. Här har han gått själv i omgångar men med sällskap på nätterna av stor häst som behövt magrare bete. Han har hela sitt liv levt i stor hingstflock. Vi har nu tagit beslutet att köra tillbaka honom till sin förra ägare så han får gå i sin flock igen. Han har även varit lite "nere" tycker vi den senaste tiden (iof kastrerad för ett halvår sedan).