Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 897 ggr
[Nesslan]
0

Pälsfällning

Min shettis på 6 år har tappat de längsta håren men hon har fortfarande ett lager päls kvar innan sommarpälsen. Hon gjorde likadant förra året och hade tjockpäls hela sommaren och tappade sedan allt i oktober så det blev kala fläckar utan päls alls. Jag vill ju undvika att detta händer igen så är det någon som har ett tips? I höstas fick hon B-vitamin men jag vet inte om det hjälpte… Pälsen kom ju tillbaka efter en månad men det känns ju ändå fel att hon ska tappa så sent :/

Någon som varit med om samma?

Gentle
0

Inte att det blivit fläckar utan päls har jag inte varit med om men jag hade en ponny som inte fälde som han skulle och då gav jag honom b-vitamin direkt i blodet och han blev jättefin.Prata med veterinären så kan dem säkert skriva ut det åt dig.

Camilla
0

Ge b-vitamin intramuskulärt i 5-6 dagar.

Sehvrin
0

Våra hästar tappar sin vinterpäls riktigt sent också (eller, i juli/augusti brukar de bara ha lite vinterpäls kvar) men de sätter vinterpälsen normalt (tror jag…) Dock har det hänt att de inte fällt all vinterpäls innan nästa sats…. -.-*

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Pheobe
0

Det räcker att ge B vitamin i tre dagar i muskeln. Inte snällt spruta den i halsen flera gånger i onödan. Har en ponny här som fick i tre dagar och pälsen är nu borta. Egentligen behöver dom det inte alls. Bara vi människor som tycker dom snabbt ska se snygga ut.

[Nesslan]
0

#3 Det var inte samma problem som jag har alltså.. Känns lite väl överdrivet att spruta B-vitamin i blodet/muskeln. Vet inte om jag ska ställa ut henne i nossebro, tror ni domarna bryr sig? Hon är ju blank och fin i pälsen men hon har ju ingen sommarpäls..

Benjamin
0

Jag har samma problem. Vår fyraåring har heller inte fällt vinterpälsen än . Han är fortfarande nallebjörn på riktigt. Vi har gjort allt, avmaskat, tagit blodprov i omgångar, gett b-vitamin osv. Vi börjar fundera på om han inte trivs här hos oss. Här har han gått själv i omgångar men med sällskap på nätterna av stor häst som behövt magrare bete. Han har hela sitt liv levt i stor hingstflock. Vi har nu tagit beslutet att köra tillbaka honom till sin förra ägare så han får gå i sin flock igen. Han har även varit lite "nere" tycker vi den senaste tiden (iof kastrerad för ett halvår sedan).

[Nesslan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var tråkigt att höra. Jo hon har oxå bytt stall men jag har inte märkt någon skilnad i humören, fortfarande lika pigg och glad och arbetsvillig. Jag ska ställa ut henne i Nossebro så jag hoppas inte dommarna bryr sig om att hon har mycket päls. Tror ni dom gör det?