Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 19364 ggr
Ulrisa
6

"Vanlig" sadel till shettis!

Verkar vara omöjligt att hitta helt vanliga lädersadlar till shetland? det enda jag hittar är putor med handtag… vilken tum ska man leta efter till shetland? de minsta ponnysadlarna jag hittar är 14 tum. Hästen är ganska liten 93 cm men rund.

Tar tacksamt emot lite råd och tips Skrattande

adapada
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag köpte en vanlig lädersadel på Hööks som passar till shetland på 100-102 cm. Minns inte vilken tum det är, finns väl i katalogen.

Passar till lite "större" barn. Mina barn är 5 och 7 år.

Sen har jag köpt till en svanskappa samt "handtag" längst fram.

adapada
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna sadel! Viser inte jättegodt på bilden, men tog bilden för 1 år sen och då var inte syftet att visa sadeln ;-)

Ulrisa
1

#1 min dotter är också fem år nu, så hennes puta börjar bli lite liten, sen är den väldigt sliten också.

#2 vad är det för sadel?

Hade helst velat ha en lite lättare sadel, typ syntet fast ingen puta modell utan vanlig, det blir även svanskappa och handtag till den "nya" sadeln.

Tack för era svar!

Ulrisa
0

Vad tror ni om den här? http://www.frtab.se/syntetsadel-ponny/1293-0 ser fin ut men är osäker på om storleken passar Obestämd

PP
1

#4 Jag tyckte den såg smal ut för en rund shetland… Kan iofs vara svårt att avgöra på en bild.

14" är ju storleken på sitsen, och hur lång den blir på ryggen beror en del på hur sätet är utformat.

Hööks har en syntetsadel som heter Maxam Pony som jag vet att många använder till sina shetland. Den finns i 15" och med vid - xvid bom. Den är liten och nätt och passade längdmässigt även min lilla plutt på 90 cm och normal rygglängd. Dock var den för vid för mina ponnyer (har aldrig hänt förut av alla sadlar jag provat), så jag sålde den vidare. Ska jag någongång köpa en ny Maxam, kommer jag prova med en med vid bom (den jag hade var xvid).

Nu använder jag Knights sadelputa i 14" som är lite mer som en sadel än de vanligaste putorna, samt att jag kom över en tidig ponnyputa som även den har lite mer säte än de nuvarande.

Ulrisa
0

#5 tack för svaret, jag har letat efter maxam sadeln, tyvärr verkar det som Hööks slutat att sälja den.. svårt med sadlar tycker jag. Det bästa är väll att åka och titta på lite olika modeller, hööks hade en annan modell som fanns i 14 och 15 tum, sen ligger inte Karlstad långt från mig där sadeln jag länkade till finns.

Tack så mycket Skrattande

PP
0

BoelH
0

Jag har en Wintec cair 15 tums sadel till min. Den går att ställa in olika bredd på genom att man bytar koppjärn. Fungerar bra på shettis på 103 cm.

[Teddy]
0

Har en Maxxam syntetsadel, 15 tum xvid. Funkar kanon!!Ligger stilla och bra på hästryggen. Har haft den till olika shettisar, fr 98-106 cm.

mizabella
0

Har också en maxam syntetsadel 15", flatback modell. Stort plus att man kan ha stiglädren under kåpan. Den ligger hur bra som helst och är lätt för barnen att använda och bra att rida i!

Lycka till, hoppas du hittar någon bra sadel!

Nitro
0

Jag har exakt en sån maxam som beskrivs här uppe till salu. i nyskick!

Ulrisa
1

#11 oh, vart finns den? är det också en 15 "?

sofiek90
0

Jag lyckades hitta en väldigt vid beg. sadel i indiskt läder. Tror det är XXXvid bom på den, 13". Så helt omöjligt är det inte att hitta sadel. Det var inte planerat att köpa sadel då jag hittade den, men i dagsläget är jag glad att barnen som rider ponnyn har en riktig lädersadel att rida i. Flört

Min shettis är rund över ryggen och ganska avlång i kroppsbyggnaden, han kan ha 14" sadel. Han är 90cm i mkh.

MVH

Sofie

AnnaLundin
0

Jag har inte förstått varför så många tycker det är bättre att rida i indiska skitsadlar än i syntetsadlar med betydligt bättre passform, bara för att de indiska sadlarna råkar vara gjorda av något som med lite fantasi kan antas vara läder…

De billiga indiska sadlarna är varken skapta för att ligga bra på hästryttar eller bra för ryttarna att sitta i. Skulle inte få för mig att tvinga barnen att rida i sådana.

Våra ponnyer har antingen ponnyputa (överlägset det som ligger bäst på platta shettisryggar och barnen sitter bra i dem också!) eller en Maxam-sadel i syntet.

diskho
0

Jag har faktiskt en riktigt fin syntetsadel till salu ;)

http://shetlandsponny.ifokus.se/discussions/4e75edb2d4ebea404b0054b0-fin-syntetsadel-saljes

Hade gärna velat ha kvar den men jag kan ju inte ändra på ponnyns rygg… Hans manke är den bredaste och konstigaste jag har sett! För en rund ponny med något sånär manke ligger den bra,

Nitro
0

Den finns i Dala-Järna men kan skickas mot fraktkostnad. Skickar med en alcapad som kostade ca 400 vid snabb affär.
Det är en 15" :)

Assim
0

Håller verkligen med #14 angående de indiska billiga sadlarna, de kan i pricip se ut hur som helst, felskurna vulster, så att ingen normal människa kan passa i dem och dessutom är ju ingen den andra lik! Dock har jag faktiskt sett rätt så hyfsade asiatiska sadlar på mässor i Tyskland men tror inte att någon tar in dem i Sverige. Men priset på dem är ett helt annat.

Själv har jag, sedan mina barn växt ur sina små tyg sadlar haft 16" på mina hästar, men det är ju givetvis självklart att till för liten ryttare/ponny så fungerar det inte. Mina ponnyer som har ridits har varit från 98 cm och uppåt med ryttare som varit minst 8 år gamla. Det verkar som om det är väldigt svårt att hitta mindre kvalitets sadlar om man inte special beställer.

Har kvar några sadlar till salu, alla 16 ". 1 Stubben Rex, 1 Stubben Parzifal dressyr samt 1 Hubertus allround. Har också en av Hööks låg pris sadlar som aldrig är använd. Säljer pga att vi har inga barn i närheten här, så att hästarna rids inte längre. Sadlarna är fina men torra pga att de hängt länge. Pma mig vid intresse.

Nitro
0

Jag tycker att 16" blir för stort på en shettis. De är ofta alldeles för korta i ryggen för att ha så stora sadlar. 14" & 15" ligger bättre.

Ulrisa
0

#15 Var bor du? sadeln var jättefin.

Min lilla dam är liten fram, men har stor mage, därav något svankig. Därför ligger inte de större ponnyputorna bra på henne eftersom de är ganska långa..

sofiek90
0

#14 och #17

Jag köpte den begagnad, det stod Indiskt läder på lappen. Men det kan såklart varit fel. Jag brydde mig inte om det då jag inte bryr mig om märken o.s.v. så länge sadeln ligger bra på ponnyn som ska ha den på sin rygg. Många som suttit i den har sagt att den är bekväm, av dom är det flera som är väldigt kräsna med vilka sadlar de kan tänka sig rida i. Det finns säkert många indiska skitsadlar, men jag har hittat en som alla som ridit i den och provat den tycker är bekväm. Och den ligger bra på ponnyn.

MVH

Sofie

Nitro
0

Här är en bild på min sadel.

AnnaLundin
0

#21 - nyskick håller jag förvisso inte med om, men fin ändå.

Vad kostar den? (utan medföljande pad) Jag har en likadan och är nöjd med den, skulle gärna ha en till…

Nitro
0

Bilden gör den i sådana fall inte rättvisa, den är knappt använd. 1000 kr.

Silenos
0

Jag har 14" lädersadlar, inköpta på Hööks o Börjes till mina ponnyer som är 90-105 cm. Med full respekt för att man har olika smak och ekonomi, men barnen sitter bra i dem och ingen av ponnyerna har problem med ryggen.

Till min mini har jag en puta, vet inte var man köper dem nuförtiden. Lite mer uppbyggd som en vanlig sadel. MIndre barn sitter mycket bra i den och den är perfekt till en liten hästrygg.

Ulrisa
0

Jättefina sadlar, funderar dock på om 15" blir för stort för henne? hur stora har dina hästar varit som burit den? #23

Nitro
0

#25 Jag har haft 15" på alla mina shettisar, då vi alltid ville rida i riktig sadel istället för putor och det har fungerat bra. De har varit allt mellan 95-107. Just denna sadel är knappt använd så den är bara använd på en 107 shettis, det var den enda jag hade.

Baybye
0

Nu ger ja den här tråden liv igen :)! här e en bild på min shettis på 3 år med en "riktig" läder sadel :)

Wida
0

Här är min lilla (88 cm) 3 åring!

Köpte en begagnad sadel från Hööks, just för själva invänjningen och inridningen, den är 13" men något lång i ryggen tyvärr!

Aribigga
0

Här är James sadel, fick han av sin "tant-Linnea" när jag fyllde år ett år.  Köpt begagnad så jag har ingen aning om den.

lurvponnyn.vimeddjur.se