Kul med dessa, Pernilla. Detta är den jag lyckats bäst med hittills (8) trots att jag aldrig visat ponny.
Sista frågan var klurig!! Jag tog dagens högsta poäng trots att jag vet att det inte alltid är så men att det skulle vara den gå till BIS final trodde jag inte. Alltså man blir inte BIS för att man går till final, lite konstigt formulerad fråga 😉
Amor vincit omnia 

#2 Har ju fått lära mej att frågorna inte kan vara hur långa som helst, för då klipps texten av, så kanske du har rätt i att sista frågan blev lite konstigt formulerad.
Men ponnyn måste ju kvalificera sej till final för att kunna bli BIS. Däremot behöver den varken ha dagens högsta poäng, fått guld (rent teoretiskt - om bara unghästar och föl kvalificerar sej) eller ha blivit champion (iaf när BIS och Res utses). Jag trodde själv att ponny som rekommenderas till BIS-ringen, exempelvis klasstvåa eller championtvåa, inte kan bli BIS (men väl Reserv). Men det står faktiskt inget om detta i grundpropositionen.
Annars trodde jag fråga 4 skulle bli svårast, eftersom det är lite av en "slamkrypare" man behöver tänka till på. 😉
7 rätt
Fel angående anmälningsavgiften för icke medlem, var osäker då jag hade för mig att det var ändrat men kom inte riktigt ihåg till vad så jag svarade det jag visste stod innan dvs dubbelt….
Fråga 4 svarade jag fel på, men kan inte fatta eftersom ett föl för att tävla om championat ska ha vunnit sin klass. Är jag trög eller, det som angavs som rätt svar gäller för valacker.
Fel ang ponny över 107 cm, vet man att ponnyn är övervuxen är den väl inte berättigad att anmälas. Vad som händer om den på plats upptäcks vara över maxmåttet finns väl inte utskrivet någonstans?
Är det självklart att de kan visas utom tävlan? Eller står det i checklistan för utställning?
Veritas odium paretFörvånad
Angående fråga 4 detta står i proppen:
För att få tävla om championaten gäller att klassvinnare skall ha erhållit följande poäng:
- För ponnyer upp till och med 3 års ålder: 38 poäng.
- För ponnyer från och med 4 års ålder: 40 poäng.

#4 Föl skulle kanske inte stått med i frågan. Å andra sidan gäller samma sak för ston - men väl både unghingstar och valacker (1 och 2 år) kan kvalificera sej till championat utan att bli klassvinnare.
Kan inte hitta att man inte får anmäla ponny över 107 cm i grundpropositionen. Och jag hoppas verkligen att det inte införs någon sådan regel. Tycker att alla shetlandsponnyer ska kunna visas och få en bedömning på en shetlandsutställning, om än utom tävlan.
"Ponnyer med veterinära fel eller för hög mankhöjd poängbedöms, men erhåller ej slutpoäng, rangeras ej utan går sist. Ponnyn erhåller ej heller plakett eller rosett."
Det tolkar jag som utom tävlan.

#5 Ovanför ditt urklipp står ett förtydligande för i år:
"I klass 3 och 5 kvalificerar sig såväl högst bedömda hingst som valack till respektive championat, förutsätt att de uppfyller kravet på lägst 38 poäng."
Vilket dåligt minne jag har, nu när jag ser det ang mankhöj och vet fel vet jag ju att det står så 
Angående championat, jag fokuserade just på ordet föl då frågan var lite märkligt skriven.
Alla rätt gör mig riktigt glad :D

Ähum. Bara sex rätt 😮
Jag hade fel på de fyra första frågorna…
9 rätt, missade anmälningsavgiften, trodde det var dubbel avgift som gällde.
Kul att du orkar hitta på kluringar PP! 🙂
Men vad kass jag var på det här… jag borde skämmas ☺️
Oh yeah, NOLL RÄTT :)
Och jag har ändå ridit i hela mitt liv. Men aldrig har jag varit på en utställning :)

Hade också fel på 4:an 🤔
Missade de första, men har aldrig varit drabbad så därför kanske inte tagit reda på hur det förfaller sig.
Kul Pernilla med såna här frågor.
Stämmer det med anmälningsavgiften och försening egentligen? Det man hört är att hästar där avgift och anmälan inte är i tid inte får vara med, annars godkänns ju efteranmälningar och så är väl inte fallet?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Läser man allt om anmälningsavgift är det lite konstiga skrivningar, inte direkt solklart.

Svårare än jag trodde!! Men superskoj =)

9 rätt missade på 4:an..
Trodde det räckte med klassvinst oavsett poäng

En straffavgift för för sent inkommen betalning är inte samma sak som efteranmälan.
Måste säga att jag tycker att grundpropositionen är väldigt tydlig vad det gäller det mesta. Problemet är väl att så få verkligen sätter sej in i vad som står i den. 🤫
#21 beror nog mycket på de olika lokalföreningarna också känner jag…
Medarbetare på djurskydd.ifokus
3 rätt 😃 Riktigt nöjd med det, har aldrig hållt på med utställning eller ens varit på en så 😉

Alla rätt !!
8 av 10…. inte godkänt för en som är utställningsansvarig då och då!!

#25 Äsch då! Du kanske missförstod någon fråga..? 😉
8 rätt, föll på 2an, trodde anmälan ströks då och 4an visste med 38 p men velade på dom två sista alternativen och valde ju uppenbarligen fel ..🤪
Men nu KAN jag dom frågorna med ! 🙂
Jätteroligt att du fixar dessa och lär oss lite vettiga saker, Pernilla !
#26 Ja SÅ måste det ju vara!!