när börja tömköra?
Hej, jag undrar när man kan börja tömköra sin shetlandsponny, alltså vid vilken ålder?
Och med tömkörning menar jag ingen muskelträning! Utan bara att gå bakom och styra med tömmarna så att ponnyn vänjer sig vid tömmar och utrustning och lär sig att svänga!
När tycker ni ?
Jag började med min redan vid 1 1/2 års ålder. Han kördes sedan in vid 2år. Men han fick ingen tyngd på ryggen eller dra tungt.
Vi börjar vid ca 2,5 års ålder.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Började med min vid 2. Men då var hon redan trygg med bett och tog styrning. Hon var klar vid tre ungefär!

Vi började med tömköra James sommaren när han fyllde 2 år. Efter ca 8 månader med tömkörning sattes han i vagn, vintern när han var 3 år. Han kördes ganska försiktigt under första året och förra året när han var 4 år kvalades han och kördes tre lopp på hemmabanan, Östanåkra. Han lyckades knipa två andraplaceringar och en tredjeplacering och ett rekord på 3,18.8😇
2,5 har vi alltid börjat med tömkörningen..
Du kan ju faktsikt börja lite smått med att träna styrning redan vid 1,5. Om du t.ex. ska ha ponnyn klar för trav vid tre så kan det vara bra att se tidigt om hästen har problem med bett, stoppkommandon och andra hjälper.

Man kan börja tömköra ponnyn när den verkar vara redo för det, att börja som ettåring gör absolut inget alls. Vad man ska tänka på är att inte jobba med en ung häst varje dag, och ge den viloperioder på ett par veckor så den kan smälta vad den lärt sig.
Verkar det inte fungera med tömkörning, så kan man faktiskt låta den unga hästen helt enkelt bara vara häst ett tag och försöka igen efter sommarbetet t.ex
Vi har oftast börjat med tömkörning när de ska köras in, och det har varierat beroende på tid och antal hästar, så våra unghästar har börjat tömköras oftast när de är runt två år.
Mitt halvblod började jag tömköra direkt när jag fick hem henne när hon avvants från sin mamma. De resulterade i en häst som inte brydde sig om i stort sett någonting. Där dem äldre mer erfarna hästarna ej vågade gå fram där gick min unghäst fram utan bekymmer.
Med mina shettisar har jag börjat när jag fått hem dem, dem har då varit ca 2 år allihopa.
Har nu en welsh mountain kille som blir ett i år och han har fått testa selen.
Jag anser att dessto tidigare man börjar dessto bättre. Bara för man börjar tidigt betyder det ju inte att man kör hårda pass med dem. I början handlar det ju bara om minuter.