Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 5856 ggr
AnnaFagerell
0

Kostnad bete

Hur mycket tycker ni att bete ska kosta och vad är dyrt och billigt för er? Månadsavgift eller säsongsavgift och hur lång skall säsongen vara?

Har hittat många olika alternativ där man kan lämna sina ponnyer och tycker att det skoljer jättemycket. Vissa tar mer betalt för hingstar och andra tar nästan inget betalt om man hjälper till med koll av djuren.

Själv tycker jag det blir mycket pengar om man ska betala 500/mån/häst då jag har bete hemma men "bara" vill ha kompis till någon som annars får gå ensam. Förra året hade jag själv gratis uppehälle pga att min hingst annars hade blivit ensam.

Vad tar ni andra för bete? Vad ingår?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
0

Jag har gett 300:-/månad för hingstbete. Då ingår just betet, vatten, salt och tillsyn. Det är nog max vad jag kan tänka mig att betala.

Ett annat år hade jag gratis hingstbete eftersom en kompis behövde sällskap till sin hingst.

PP
2

Jag betalade 500 kr/månad för bete för min dåvarande unghingst (2008). Då var han helt "inackorderad" eftersom det låg 6-7 mil hemifrån. Det tyckte jag det var värt - men visst hade det inte gjort något om det varit billigare. 😉

Kris_J
10

Drygt 16 kronor om dagen ca är vad 500 kronor blir, det är ju inte mycket för att ansvara för en annan persons häst med allt vad det kan innebära. Med tanke på marker, staket, försäkringar mm så är det ändå billig hästhållning.

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

#3. Så kan man ju se det. Men med tanke på hur lite man sedan får betalt för en Shetlandsponny i dagens läge är det ändå en kännbar kostnad.

AnnaFagerell
0

#3 Man behöver inte betala mer för staket och försäkringar om man har ett par extra hästar än om man har sina egna för de egna sliter nog ensamma också på staketet?  De år jag haft hästar hos mig har det inte varit extra kostnader för staket iaf. staketen har jag ju ändå behövt åt mina egna… 

#4 Annette… 300 låter som en lagom summa tycker jag. Känner lite som du, det blir mycket pengar och ponnyerna kostar ju ingenting idag i inköp. 

Jag bara tänkte… hur mycket kostnader är det egentligen för att ha andras hästar på sommaren för just ER? Gödning, vatten?, salt och andra saker, vad kostar egentligen hästen i rena pengar om man inte räknar arbete? 

För min del när jag hade beteshästar var det inget arbete om det bara var sommarhästar, jag skulle ändå kolla mina egna så om det gick tre till i hagen kostade det inget att slänga ett öga på dem med. Vattnet kostar väl lite att pumpa upp men sedan var det inga kostnader

StuteriSolo
3

När vi har haft beteshästar har vi tagit 10:-(plus moms då) per dag, sedan får de vara så länge de vill. De flesta är ca. två månader och det är ju bra pris jämfört med ordinarie stallhyra. Vi har tagit samma pris oavsett hästras, har haft både shettisar och stora hästar på bete

susanne-s
5

Vi tar 600:- inkl moms för bete/mån maj tom sista september. För min del så kan jag inte med gott samvete bara "slänga ett öga" på någon annans häst, när jag ändå kollar mina.
Det är ett stort ansvar att ta hand om någons häst.
Jag kollar ofta andras hästar nogare än mina och visst tar det extra tid.
Har man tex 10 hästar mer än sina egna så är det iaf två timmar om dagen bara att gå igenom dessa hästar och se till att det ev smörjs med flugmedel osv, dessutom brukar det åtminstånde bli ett tillfälle uinder sommaren som hästen ska verkas och har man flera utomstående hästar så tar det mycket tid.
Jag har valt att vara hemma hela sommaren just för att med gott samvete ta emot andras hästar och jag vill att hästägaren känner sig trygg med att jag tar hand om den på bästa sätt och inte bara "slänger ett öga" på den.
För det vill jag åtminstånde ha lite betalt.
Tar man dessutom emot utomstående hästar så ökar parasittrycket i hagen samt smittorisker och skaderisker och det anser jag också måste räknas med. Samt den servicen jag vill ge mina kunder av mig själv.

Det är många som uppskattar det och gärna betalar för det.
Lite så är det väl, att man betalar för det man får.
Oavsett om det är en Shetland "utan värde" eller en tävlingshäst för 50000 så ska den ju ha samma vård och omsorg. Jag ser ingen skillnad på individen som sådan, inte heller på hästägaren
Min åsikt 🤐

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Pilla
0

Vi tar 300kr/ponny och 500kr/häst, det har hittills funkat rätt så bra, då jag mest tagit emot ifrån "kända" folk, men jag har haft en som inte hämtade sin ponny och då är man rätt maktlös i november månad.😕

Förra året fick jag tyvärr en rymmare på betet, men det är ju baksidan av att ta emot betesdjur, man väljer ju själv om det är värt att ta emot andras pållar med det ansvaret som det medför hela sommaren.

Det är ju oftast trevliga människor och pållar som kommer 😎

Hanna-D
2

Jag tar inte emot beteshästar längre, det är helt enkelt inte värt den lilla summan man får i betesavgift i förhållande till arbete, smittorisk, slitage, parasittryck, oro i flocken osv.

SaraDoos
0

När vi bodde i Täppeshusen tog jag emot shettisunghingstar på bete. Tog 200:-/ponny och månad. Det är ca 8 år sedan.

Nu har jag bara bete så det räcker till mina egna (och har inga unghingstar heller för den delen).

Kida
1

#7 Jag skulle gärna betala det priset och veta att min ponny blev väl omhändertagen hos dig!

susanne-s
0

#11 Tack!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnnaFagerell
0

För min del vill jag inte ha beteshästar längre för att vissa ägare är fullständigt oresonliga. Två ponnyer har jag haft hos mig där ägarna varit svåra få tag i, jobbiga när deras hästar inte varit friska och en har i efterhand klagat på priset. Men det som fick mig att bli förbannad var när en häst var riktigt sjuk och jag inte fick behandla den och ägaren inte hämtade den. Jag blev kallad saker, elaka saker då jag promt ville ge hästen medicin. Hästarna är den enkla biten! Djurägarna kan vara väldigt svåra. Men det lustiga är att det är bara när det händer något eller när dom ska ta tag i något som dom är svåra. Är allt lugnt bland hästarna är djurägaren lugn. Märkligt folk.

Enligt veterinären fick jag ej behandla hästen utan djurägarens tillåtelse. Även med papper skrivna. Därför lät vi bli. Hästen var i mkt dåligt skick när den åkte hem två veckor in i sjukdomen.

Annette
0

600:-/mån i 5 månader blir 3000:-/säsong. Jag säger inte att priset är för högt men jag skulle inte betala det. Då blir 2 betessäsonger 6000:- och det är väl ungefär vad man får för en 4-årig valack vid försäljning.

AnnaFagerell
0

#14 Så tänker jag också när det gäller hästar jag ej vill behålla. Däremot skulle jag kunna tänka mig betala lite mer om det är en unghäst jag vill ha musklad eller nåt annat.

Hallands Väderö har jag för mig kostar 1000 plus moms för maj-nov. Men där får dom nästan ingen koll alls vad jag förstår