betäcka med icke RS-hingst
Vad anser DU om att använda en egen hingst, som inte är visad, att betäcka med (givetvis förutsatt att man sköter betäckningsrapportering som man ska och hingsten är DNA-testad och så)?
Jag är ju själv egentligen inne på att enbart använda RS-hingstar, men har nu tänkt tanken att kanske använda min unghingst till ett eget sto som har varit lite struligt att få dräktigt (flera års försök med olika hingstar) och när hon väl blev dräktig så kastade hon på senhösten. Det är också en ponny som jag inte vill lämna iväg för betäckning av flera skäl.
Jag kunde kanske låna någon hingst över säsongen, men jag har inte tid och ork att hålla på att ta emot en massa ston denna sommaren, så det känns inte som något bra alternativ heller.
En kompis lanserade då iden att jag kunde betäcka med min egen unghingst, eftersom man nu faktiskt får göra så. Och rent krasst är ju tanken ganska god. Men jag brottas samtidigt med att jag då frångår min egen princip att enbart använda RS-hingstar.
Jag söker fortfarande andra lösningar, men kanske jag kommer längre i dessa funderingar framöver.
Hur hade DU gjort? Skulle du se mig som "oseriös" om jag valde att använda min unghingst av detta skäl? (han är ingen dålig individ, om än ingen topp - planen är fortfarande att han ska visas till hösten..)

Jag hade inte använt unghingsten.
Du Måste ju inte ta emot ston bara för att du leasar en godkänd hingst heller… Idag är ju priserna ofta låga på leasing så det hade jag satsat på.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
fast det är inte enbart en prisfråga
tar jag emot en hingst så vill jag ju att han ska få fler än mina två (ev tre) ston och det är också en ansvarsfråga. Jag känner lite att jag inte har varken tid eller lust att ha avelshingst hemma hela kommande sommar. Jag behöver lägga min energi på annat.
(nej, jag har inte bestämt mig åt något håll - jag är väldigt tacksam för alla argument, men kommer förmodligen besvara argumenten ändå. argumenten hjälper mig att komma till ett beslut senare. jag ska också tillägga att unghingsten är kollad av veterinär vad gäller det som går att undersöka hemma i stallet)
Anna… jag skulle istället ställt mig frågan, varför vill du ha ett föl från ett sto som är svår att få dräktig och som sedan kastat när hon väl blivit det? Fertilitet är en sak som är enormt ärftlig och jag skulle inte vilja avla på dålig fertilitet.
En annan sak som kanske vore bra, om du inte gjort det redan, är att kolla om hon har äggstockstumörer. Detta är ganska vanligt på häst och jag har haft det på flera av mina hästar. Det ger fertilitetsstörningar och kan orsaka kastning. Bara en tanke…
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Vad är skälet till att du måste ta ett föl med just det stoet? Vad är ditt mål för fölet? Det är väl frågor som är viktiga att fundera kring innan du funderar på hingst? Frågorna ställda i välmening och inte kritiska på något sätt, jag bara känner att man ju kanske vanligtvis är ute efter en viss egenskap eller att få finast möjliga föl. Det är kanske så att du tänker behålla fölet oavsett och då behöver man inte fundera på vad marknaden (den nära nog obefintliga) vill ha.

Den tanken har jag också. Om jag hade haft en unghingst hade jag redan släppt den med Elein. Problemet med henne är att hon inte vaknar upp och kommer i brunst. Hos sin förra ägare fungerade det utan problem och hon födde två föl.

Jag hade nog inte betäckt henne pga att hon verkar ha problem med fertiliteten. Men om du känner att du absolut vill få henne dräktig så finns det väl egentligen inget som hindrar från att betäcka med egen hingst. Har du visat honom? Man kan ju även se själv vad de har för kvaliteter, men det är ju en fingervisning på vad han har för brister.
Jag själv hade inte betäckt med ej godkänd hingst. Jag hade nog sökt i så fall efter en hingst att hyra men talat om varför jag bara ville ha honom till ett sto.
Sen beror det ju på vad du ska ha avkomman till, ska du sälja den? Om inte pappan är RS så kan väl inte sto el hingstföl få RS i framtiden (rätta mig om jag har fel).
En annan tanke är, har du kollat varför hon kastat så hon inte har något virus eller att det på något annat vis är något som är fel.
Lycka till! Och som sagt ska du ha avkomman kvar själv osv tycker jag absolut att du kan betäcka med din unghingst.
Jag hade INTE gjort det, dock beroende på att jag inte vill avla på ston som visar sämre fertilitet.
Vad gäller att betäcka med hingst som ej har RS, så hade jag iallafall velat visa hingsten först för att få ett hum om hans kvalitéer och brister. Och utifrån det fattat ett beslut baserat på exteriör, stam, övriga meriter, färg osv.
Skulle inte ta föl på ett sto som visat dålig fertilitet av olika anledningar. Har hon haft chansen tidigare och inte klarat av att bli dräktig eller tappat fölen så är det nog meningen att hon inte ska gå i avel. Alla ston behöver inte ha föl. Skulle absolut inte använda en hingst utan RS.
Alltså, så här är det…
Stoet är en av mina favoriter och enda dottern jag har kvar undan mitt gamla elitsto. Hon har fått två föl, varav det första efter en tjuvbetäckning när hon var alldeles för ung. Det är ett bra sto på alla sätt, hon har exteriör (guldbelönad), användbarhet (gått på ridskola o tävlat ponnytrav) och ett fantastiskt temperament ❤️. Och det jag är ute efter just nu är egentligen att "få igång henne" igen.
De gånger hon inte har blivit dräktig har samtliga gånger varit när jag har sprutat igång brunst på henne - av olika anledningar. I efterhand har jag insett att det varit så. Hon är kollad med UL av erfaren veterinär och det är inget fel på hennes äggstockar, inga andra avvikelser har hittats heller. Eftersom samtliga misslyckade försök varit just när hon har sprutats misstänker jag att sprutandet har gjort att hon inte funkat normalt, därför är jag beredd att ge henne ytterligare en chans.
Det är ett sto som är väldigt svårt att se brunst på, vilket gör att tanken att köra iväg och handbetäcka henne vid rätt tidpunkt i brunsten känns rätt övermäktig för mig, eftersom jag har väldigt begränsat med tid just nu (den här våren). Den gång hon kastade var dock just en sådan betäckning - hon blev dräktig på ett enda språng när jag körde iväg henne till hingsten vid rätt tidpunkt i brunsten, som då kommit igång naturligt.
Unghingsten ifråga är en kille som jag tror skulle passa henne ganska bra och jag hade absolut gjort kombinationen med glädje om han redan varit godkänd. Han är välstammad och har absolut sina fördelar, även om han aldrig kommer få nån 10a på typen. Jag har rätt bra koll på hans egenskaper, även om jag inte kan värdera dem med siffror som en domaren kan.
Att jag ens tänker tanken är för att det är ett "enkelt" sätt att få igång henne igen, att använda den hingst som finns på hemmaplan. Han ger ju stamboksberättigad avkomma, så för den sakens skull är det ju okej. Men jag erkänner att jag inte känner mig helt seriös om jag gör det, det är ju mot mina principer.
Nåja, vi får se. Jag jobbar på en annan lösning också, men inget är klart än.
Fast jag tolkar nog Era svar mer som att stoet inte ska betäckas alls, än att jag inte ska betäcka med egna hingsten? Som jag skrivit ovan så finns det skäl att ge stoet ifråga en till chans. Funkar det inte ändå, så kommer jag ge upp, men mitt samvete och mitt hjärta förbjuder mig att ge upp med detta sto innan jag har provat allt.

Eftersom stoet fölat tidigare så är ju inte det något problem, utan det är en vettig tanke att försöka "få igång" henne. Har hon tävlat mycket kan det vara en bra sak att göra, en del tävlingshästar kräver litet extra för att komma igen i aveln. Att få gå på hemmaplan med hingst är ett effektivt sätt att få allt att fungera normalt.
Finns folk som gjort så och börjat i tid, med föl i januari-februari som följd när stoet plötsligt tagit sig på första försöket 😃

Är det så att du vill "få igång" stoets fertilitet, och dina planer för fölet är att behålla det, så tycker jag att det är ok, att betäcka med unghingsten…det blir en fullstammad shetland, du har tänkt behålla avkomman, finns inga defekter eller veterinära fel på unghingsten, DNA kollat att det stämmer =inget fel med att ta ETT föl för egen del med honom…..jag skulle inte gå så mycket på vad andra tycker och tänker ang. seriös eller oseriös….utan gå på vad min magkänsla och mitt hjärta säger är rätt 🙂

Det tråkiga är ju att inte avkomman blir RS berättigad.
Det blir bara ännu en i mängden..
Det måste ju finnas en RS hingst som du kan använda endå…
Finns säkert hingstar som inte får några ston alls och är du inte intresserad av resultatet kan du ju ta vilken som helst…
Bara en tanke.
www.gullsmyrastuteri.se

Man kan ju använda en EU godkänd hingst annars, då blir ju avkomman RS berättigad, precis som med RS hingstarna
Även att "få igång" stoet tillhör ju en fertilitesrubbning. Inte så kul lämna sin hingst med sådana ston för vem får på fan om stoet ej blir dräktig? Hingsten. Alla hänger hingsten i alla lägen känns det som.
Själv skulle jag inte betäcka med min unghingst hur fin han än är.
#13 - Jag hade aldrig tänkt tanken på att använda min unghingst om jag inte hade ansett att kombinationen hingst+sto kan lämna en bra avkomma. Jag ÄR intresserad av att få en bra avkomma, inte riktigt "bara ett föl" som du antyder. Att avkomman inte blir RS-berättigad kan jag nog leva med.
#14 - ska jag använda en EU-hingst kan jag lika gärna använda en RS-hingst. Vitsen med det tänkta upplägget är att inte behöva hyra någon hingst över hela säsongen och att jag inte vill lämna iväg just detta sto för betäckning, av flera skäl.
#15 - Jo, det är ju just det, det är inte så himla kul för hingstägaren att låta betäcka ett sto där man på förhand vet att hon haft några år som hon inte har blivit dräktig. För, precis som du säger så är det ju ofta hingsten som beskylls för dålig fertilitet om stona inte blir dräktiga.
Nu vet jag ju i detta fallet att ett av åren som hon inte blev dräktig var när hon gick med en nygodkänd hingst som inte riktigt fattat att man ska "göra sig färdig" innan man kliver av. Inget av stona blev dräktigt på första försöket då och bara en på andra försöket. (och följande år har alla ston blivit dräktiga, så det var inget fel på hingsten)
Jag vill inte säga att stoet ifråga har dålig fertilitet förrän jag har testat henne en sommar utan att spruta henne. Men fakta är att hon inte har blivit dräktig några av de gånger hon har betäckts.

#16 Ber om ursäkt om jag missuppfattade dig!
www.gullsmyrastuteri.se

#17 Du var nog inte den enda… Jag fick oxå känslan av att det viktiga var att få stoet dräktigt, mycket pga kommentaren "han är ingen dålig individ, om än ingen topp". Tyckte jag så om min unghingst, hade jag sparat in anmälningsavgiften för avelsvärdering och lagt dem på kastrering istället. 😇
I sakfrågan tänker jag att var och en måste föda upp shetlandsponnyer efter sin egen idé, sitt eget samvete och på sitt eget ansvar. Sen tror jag iofs att det stora flertalet i Shetlandssverige, inte kommer se det som seriöst att använda en icke avelsvärderad hingst, vad orsaken än må vara. Vanans makt är stor.
#16 Synd att man inte "passar" en ny hingst lite bättre… Jag blev själv utskrattad en gång när jag sa att jag ville ha min nygodkända hingst hemma första säsongen för att lära honom… Även om jag tog illa vid mig den gången har jag i efterhand tänkt att personen i fråga hade väldigt fel och var taskig! Hingsten är idag kanon! Han fick lära sig hur man uppför sig och har får alla sina ston dräktiga. Hanterar man hingstarna även vid betäckningar underlättar det ju en hel del arbete genom åren tycker jag… Just detta är en sak där man kanske hänger hingstar för tidigt också… går de fritt och inte klarar av att betäcka ordentligt blir det ju inga föl hur fertil han än är. Tycker att folk borde uppmärksamma det lite bättre och inte bara tro att hingsten av naturen klarar det själv. Inte alltid så lätt alla gånger
#19 - Det är alltid lätt att vara efterklok. Hingsten ifråga betedde sig mycket bra i samband med betäckningar och jag kunde inte tänka mig annat än att han var klar, men i efterhand insåg jag att det var där problemet låg. Och jag kan erkänna att jag gjort ett misstag, jag är inte perfekt.
#18 - ibland kan saker misstolkas, eftersom man inte vill skriva hela noveller i inläggen. Min unghingst är tillräckligt bra för att jag ska anse att det är värt anmäningsavgiften till avelsvärdering. Jag kan inte själv avgöra om han är tillräckligt bra för att godkännas (det är väl därför vi har premieringen….) men jag är kunnig nog att inse att han inte är någon 45-poängsponny = det jag ser som en "topp". Jag anser inte att det enbart är 45-poängare som ska vara i avel, utan 40-poängare är tillräckligt bra även om de inte är några toppar. Blev det klarare då?
#20 det gäller nog inte bara dig som jag skrev… många hingstar skulle nog behöva lite mer passning
Jag har använt icke rs hingst på mina egna ston, ett diplom sto och den andra premierad på 40 p. Hingsten blev pga skada aldrig visad och då skadan satt i bak benet tvingades vi kastrera honom just pga att veterinären inte trodde han skulle hålla bak vid språng och risken att ta skada om sto sparka. Dock gjorde vi allt som krävdes med dna och så och hans avkommor är reggad shettis. Själv är han visad med 39 p och valacken efter honom är visad med upp till 40 poäng med klassvinster. De ja vill ha sagt är att ibland är sina egna intressen större än vad folk tycker. Men du ska veta vad skit jag fått höra från "seriösa" uppfödare när jag varit på ex utställningar! Men även positiva kommentarer och folk som tycker precis som ja att avkomman fått rättvisa bedömningar trots att de är efter icke rs hingst. Kortet är på sonen Örly och pappa Fjant!