Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2372 ggr
Wida
0

Få upp hullet

Vad ger ni för att få upp hullet på era då grovfodret inte räcker till?

Ponnyn i fråga är hingst, snart två år och var jättefin i kroppen tills i december ungefär då han började växa mer och tappade i vikt.

Olja kan vi direkt stryka då han inte rör maten om det är olija i den…

Hanna-D
0

Krafft muskel och ett riktigt bra grovfoder.

PP
0

Jag skulle nog inte hetsa upp mej nämnvärt om en unghäst tappade lite i en växtperiod. Men skulle jag ändå tycka att det var läge att ge något extra, hade lusern varit mitt första val.

ThiffannyJ
1

Har du avmaskat honom ordentligt? Mask kan göra så de tapp hull.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

[Billan]
2

Luzern .

Hanna-D
2

Tillägg till #1: Lusern är bra men svårt att få i unghästarna tillräckliga mängder, därför föredrar jag Krafft Muskel.

Wida
0

#1 hur mycket ger du av det? #4 De får lusernpellets nu men inte sett någon direkt skillnad…

Ellinor Johansson
1

Vi ger aldrig våra unga ponnyer något ner än grovfoder. De går lite upp och ner i konditionen under uppväxten men när de växt färdigt ( endel är tidigt utvecklade och andra senare) blir slutprodukten bra.

De enda som får något extra är hingstarna som ska visas på våren.

Stallmima
0

Går han på lösdrift eller står på box??  Unghästar i den här åldern har en tendens att falla ur just under våren pga de växer.

Marie Claesson
1

Riskli!

Wida
0

Regelbundet avmaskad… Står på box! Tror det är för att han växer men han ser inte alls rolig ut i kroppen nu :( Men han är ju pigg och glad så det kanske bara gäller att ha is i magen och vänta på gräset

[Billan]
0

För mig är Luzern ett första  val då det räknas som grovfoder och mera naturligt för en unghästmage. Har aldrig haft några problem att få dom att äta tillräckligt av det. 5 dl /dygn räcker och ger snabbt resultat. Mina kan ha fått upp till 1 kg de år då det varit dåliga värden på höet. Blandar man i lite betforvatten blir det genast smakligare.

Brukar fylla krubban till natten och den är alltid tom på morgonen.

Hanna-D
0

#6 Jag har aldrig behövt mata på någon unghäst med kraftfoder eftersom vårt hösilage alltid haft väldigt bra värden (bortsett från en moderlös fölunge som fick kraftfoder). Unghingstar inför premiering får Krafft Muskel och olja. Vad innehåller ditt grovfoder?

Linnah
1

Mina ponnyer får mineraler + vetekli och kalk på kvällen, det har funkat särskilt bra för att undvika kolik på våren (vilket vi tidigare hade flera gånger när marken frös och tinade om vart annat och släppte ut gaser).

Mitt sto som hade föl i somras var på väg att bli lite för tunn eftersom hon är väldigt bra på att ge di, och även om det känns bättre att hon är lite tunnare nu och därmed har utrymme att äta upp sig på gräs i sommar (till skillnad från hennes mamma som även nu är smällfet och egentligen skulle behöva bantas hela sommaren…) så får hon nu också en släng med uppblött lusern vilket har fått henne i lite bättre hull. Även 2-åringen får det, medan årsfölet är rejält knubbig som det är och som sagt mormorshästen är smällfet så dessa två får bara grundkäket.

PP
2

Vetekli tror jag oförtjänt är ett lite bortglömt fodermedel. Ges i små mängder men rik på protein och innehåller även B-vitamin - bra att ge vid pälssättning/fällning och håller som sagt magen igång tack vare stort fiberinnehåll.

Förmodligen är det vetekliets "fel" att det nu är så inrotat att man ska ge B-vitamin syrup vid pälsbyte, eftersom man "förr" visste att kli var bra att ge. Men någonstans efter vägen, var det innehållet av B-vitamin som fick äran för det som egentligen var proteinernas förtjänst. 😉

Ellinor Johansson
0

# 10 Jag tycker du gör ett klok val att ha is i magen. Jag vet inte var i landet du bor men om en månad börjar säker gräset titta fram och då händer massor.

StuteriSolo
1

Om inte hästen ser ut som ett benrangel och inte verkar pigg så är det bara att vänta in gräset, hästarna mår inte dåligt av att falla ur litet när de växer, det är ju naturligt för dem att det blir så även i det vilda. Att alltid hålla dem i ett bra hull är faktiskt onaturligt om man ska se till hur det går til i naturen, då ska de leva på hullet från sommaren fram till nytt gräs kommer fram.

Wida
0

Tack så mycket för alla kommentarer! Jag känner mig lugnare nu när jag förstår att vi inte över ensamma om detta! Höt är rätt bra faktiskt, har dock med stallägarens hjälp räknat om foderstaten och ökat lusernmängden lite så han får ännu mer…

[Billan]
1

Ger man vetekli får man tänka på att det innehåller mycket fosfor, så att det inte blir obalans så att hästen behöver ta kalk från skelettet. Särskillt på växande individer.

Linnah
1

#18 Därav tillägget av kalk i maten. :)