Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 4949 ggr
Annette
0

Spån sågverk

Köper ni spån direkt från sågverk och använder som strö till hästarna?

Hur fungerar det? Är det dammigare än de man köper i balar? Innehåller det spån från både löv- och barrträd?

Gosa
0

Vi får hämta sånt spån från någon som Magnus känner…behöver inte betala för det så det är smidigt 😉

Jag tycker det är jättebra att mocka i, är ju så finkornigt så det är väldigt lätt att mocka… Tycker inte det dammar något speciellt…

Det är väl bara hanteringen som är lite jobbigare eftersom vi får åka och hämta detta spånet på en släpkärra och sedan skyffla in det i stallet…. ligger ju inte i några säckar..

StuteriSolo
0

Vi har köpt färskt spån från sågen här i byn, det var rätt blandad kvalitet men helt ok, eftersom det inte var helt torrt dammade det inte heller. Tyvärr brann det där 2011, så nu är det spånbalar som gäller igen…

einarsson
1

Köper från ett sågverk. Hämtar det i traktorvagn, tippar det på logen, rullar sedan in det med skottkärra. Inte jobbigare än balar. Betydligt billigare och jag gillar sen fin korniga sågspånen mycket bättre än kutterspånen som man kan köpa i balar. Som #1 och #2 skriver dammar det inte eftersom det inte är så torrt.

hippoteket
1

spån från sågverk är ofta råspån, som inte är helt torrt och då ofta också innehåller terpentin - som inte är så bra för hästarna att andas in även om det luktar gott…

Jag köper ibland kutterspån från närliggande hyvlerier, det har funkat jättebra. Nu har jag hittat en producent av spånsäckar lokalt, med tillräckligt bra pris för att vara värt att köpa istället för lösvikt, eftersom säckarna är lättare att hantera.

Jag har förvisso aldrig haft något problem med att spånet dammar.

Maliiin
0

Jag köper färskspån från sågverket här och det dammar inte.. Funkar bra för mig och hälften så dyrt som spånbalar. Tycker dessutom att balarna har en tendens till att damma. Men kan ju vara så att jag testat fel sorter. Vilka balar använder ni er av och vad får ni betala för dem?

AnnaFagerell
0

När jag köpt spån har jag köpt balar eftersom de görs på ett speciellt sätt just för att inte damma. Det kan ta flera år innan en häst utvecklar dammhosta men när den väl gör det är det för sent. Jättesvårt bli av med!

Jag brukade betala 70 kr för en bal men köper man en hel pall är det billigare.

Torv tycker jag är ett bättre alternativ även om det kanske ser mörkt och trist ut i boxen.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
1

#4. Det där med terpentinet hörde jag av vår hovslagare får många år sedan och det är därför jag aldrig vågat köpa från sågverk. Då är alltså spån från hyvleri bättre. Men allra säkrast känns nog ändå att köpa i balar eftersom de är specilabehandlade för att inte damma.

Jag har haft torv i många år och gillar det bäst. Men i vinter har 7 av 10 hästar fått hålväggar och jag tror (utan att veta) att torven innehåller någon slags bakterie som orsakat detta. Eftersom det varit snö ute i stort sett hela tiden borde det inte vara någon jordbakterie. Jag har kollat runt lite och fått stöd för min teori.

AnnaFagerell
0

#7 kan säkert vara så att du fått något med där men måste bara säga att vi använder torv till grisarna och grisar är superkänsliga för ALLT… Kanske fick du bara en omgång dålig torv? Bakterier i torven skulle grisarna dö av nämligen.

Jag har aldrig haft hålväggar på mina men detta senaste året har jag haft och har på nästan alla så ge torven en chans till tycker jag . Jordbakterie är det ju även om den kom med torven… 🙂

Annette
0

#8. Uttryckte mig otydligt. Eftersom det är snö ute har nog inte jordbakterien kommit från hagen utan från torven.

Kan ju vara så att jag oturligt nog köpte en enda pall som var dålig.
Hur vanligt kan det vara? Jag tycker torv är överlägset bäst men efter denna vinter vet i katten om jag vågar fortsätta med det.

Jag har haft torv till och från under många år och aldrig haft problem vare sig jag köpt direkt från mossarna eller från butik.

AnnaFagerell
0

#9 Den torv du köpt är säkert tagen från förra sommaren den också? Och har också råkat ut för det blöta vädret.

AnnaFagerell
0

#9 Den torv du köpt är säkert tagen från förra sommaren den också? Och har också råkat ut för det blöta vädret.

Annette
0

#10. Ja, troligtvis.

SaraDoos
0

Mamma köpte alltid spån från sågverk. De hämtade med traktorsläp och tippade i ladan och sen fick vi lasta på i skottkärran för att få in det i boxarna. 

Har provat torv, men tyckte att det dammade…??? Allt i stallet fick en mörk torv-beläggning.

Så jag kör vidare på kutterspån på bal. Köper Staben, 18 balar på en pall för 1200:-.

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaFagerell
0

#13 Vet inte om det dammar så mycket egentligen men ja det har en tendens att bli mörkt på både väggar och överallt tyvärr. Spån luser ju upp lite mer på ett trevligare sätt

Varför vill ni strö med torv eller spån egentligen och inte med halm?

Annette
0

#15. Det är så svårt att få tag i bra halm i mina trakter, det tar tre ggr så lång tid att mocka och gödselstan blir gigantisk.

Annars är halm toppen 🙂

AnnaFagerell
0

#16 Aha, hos mig går det fortast mocka med halm men det är kanske för att jag inte har stall med boxar… Här brukar finnas gott om halm också vilket är bra

AnnaLenaK
0

Jag har ett mellanting som visat sig funka mycket bättre än jag trodde.

Kutterspån i botten och halm ovanpå. 

Det har inte gått åt mycket spån/halm alls i vinter. Tycker precis som Anna att det går fort och lätt att mocka med halm. Jag använder en vanlig spångrep av plast när jag mockar…

Jag köper också spån i balar.

hippoteket
0

Det finns flera skäl till att jag inte vill strö med halm

• svårt att få tag på bra halm
  • det luktar mycket mer i stall med halm än i stall med välskötta spånbäddar
  • halmgödsel tar MYCKET mer plats än spån

Och torv gillar jag inte för att det blir så mörkt i stallet av det + att jag inte gillar doften.

[Billan]
0

Många har börjat använda den pellets som man eldar med och tycker det är bra och drygt. Är 16 kg i varje påse.

Jag köper damfria balar spån, men de är otympliga att hantera.

Denna kommentar har tagits bort.
Susann Melkersson
0

Enligt många jag har talat med ,så har det varit väldigt mycket Hålväggar i år(och 2102). Utan torv..och med snö. Och det kommer snabbt. Trist åkomma //