Snälla nån, hjälp mig!
Idag har Affe fått fång.Eftersom deras "mindre" hage är uppbränd, så har jag periodvis släppt ut dom i den större utan några tidigare fång symtom…tills idag. Han ville inte gå ut ur stallet och hade väldigt sårt att vända sig.
Vet kom och behandlade med finadyn och så fick jag fenylbutazon. Jag har ingen erfarenhet av fång mer än att ett russsto hade det när jag var liten. Kommer ihåg att vi gav henne filmjölk?
Han ska stå inne ett tag och jag fyllde boxen med så mycket spån och halm jag kunde, hade ingen sand. Antar att det är bättre än inget alls.?.Hur länge ska de stå i box? Kan man ta ut dom i en "sjukhage"? Hur stor?
Men hur mycket mat och vad ska jag ge honom? Han behöver bantas. Han vägde 300kg!!!
iofs är han stor. En del säger att de ska ha halm och en del inte. Vill inte svälta honom!
Har kört honom ca 3-4 ggr i veckan. Men det blir det ju inte tal om nu.
Vad ger ni andra era hästar som går i väl nerbetade hagar? Finns det nån som kan hjälpa mig med typ foderstat till mina hästar…pm:a mig gärna..
Efter att vet varit så kunda han röra sig mycket bättre på kvällen. Hur lång tid kan sånt här ta? (om det går över)Hur snabbt efter kan man börja motionera dom?

Hej mitt råd till dig så här när d e akut e att ge så lite mat som möjligt. Du måste nog banta honom. Ta bort allt han äter förutom höt.
Sa inte veterinären nått om sjukhage? Mitt halvblod som fick fång hade boxvila i flera månader.
Jag skulle inte släppa ut honom sålänge d va i akutskedet så att säga..
Från det att en häst fått fång tills hovarna är bra igen tar d ca 1 år för hoven att växa ut fångränderna. Tills dess tycker ja man ska ta d försiktigt me all motion o undvika hoppning
Köp senaste numret av Ridsport där har du en BRA artikel om fång. Rådgör med din veterinär och du kan alltid ringa ex djursjukhus som Strömsholm eller SVA av dem får du de bästa svaren
En kort sammanfattning av artikeln är: Strikt boxvila på mjukt underlag, magert hö. Sjukhage först när symptomen är över - utan "butta". Det hela kan ta minst 15 veckor om symptomen är illa.
Lycka till.

Min ponny som fick akut fång här för någon månad sen har inte alls stått i någon boxvila utan gått ute hela tiden.
Gått i en hage med lite gräs , (hingstarnas vinterhage) hon har fått 2 påsar butta i 3 dagar. 1 påse butta (2ggr per dag) i ca 3 veckor, 1/2 påse butta i 1 vecka , sen inget mer , men efter avslutad behandling ska hästen få gå i hagen i en månad absolut inte ridas eller något annat för då får de ofta återfall , rätt logiskt eg , de kan alltså få BELASTNINGS fång om man sätter igång dem under pågående behandlign och efter avslutad.
Hon bantas inte då hon faktiskt inte var så fet när hon fick sin och du ska absolut inte bara ge Halm en fång häst ska inte svälta, de behöver sin mat i allfall. Ge henne hö i allafall. Min får även hö 1 gång om dagen.
#0 Vad sa vetten? Fick du ingen information alls?

Hej. Jag hade ett russ med fång. Hon kunde knappt gå i sin mjuka box, trots finadyn o dyl, på ett par månader. En bra hovslagare för fånghovar och endast EN veckas behandling med PROTEXIN, samt att hon gick i en lerig hage några timmar/per dag för att svalka hovarna gjorde susen. (Lite svårt att hitta leriga hagar idag, men detta var innan värmen kom.) Nu har hon visseligen föl vid sidan men har inga problem att gå i hagen med gödslat bete. Ger fortfarande Protexin, en gång/vecka för att förebygga ny fång, men hovarna är åter "normalverkade" och hon är (synligt) fri från fången. Hö, blandat med halm och betfor att blanda protexinpelletsen var vad hon fick. Lycka till.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Ponnyn ska stå mjukt, släpp inte ut i hård hage förrän symptomen är borta. Ge inget kraftfoder men hästen måste naturligtvis ha hö. Ge gärna något stabiliserande för magen tex pro viva, bakjäst, foderjäst, protexin eller vad du har tillgång till. 2006 års halm var i alla fall här nere i Skåne urusel så halm hade jag nog varit försiktig med att fodra med. Jag avskyr också den här fångdjävulen. Än så länge i år är jag förskonad. Lycka till med din ponny!

Många har sett förbättringar när de gett protexin alt. probade granulate (små pellets) så det vore nog bra om du kunde skaffa detta och ge det till din ponny dagligen ett tag. Lycka till!

Hade för en månad sen mitt första sto med fångkänning, ingen puls men ovillig att röra sig. Hon har gått i nerbetad hage hela tiden ( liten ) har lite att gnaga på för att inte bli nedstämd.
Behandlad med Metacam tills symtomen var borta, halm och minimalt med hö i hagen. Köpte ett preparat som heter Probitin och redan dagen efter första giva var hon helt normal igen. Går nu i normal sommarhage fast nedbetad före och naturligtvis inne om nätterna, det tror jag är en del i behandlingen, ingen mat på natten alls. Fungerar bra så här långt då hon är helt ok. nu.

Min Eurydike hade en fångkänning förra sommaren. Väldigt diffusa tecken, svåra att uppmärksamma i tid. Nu skor jag henne på hovslagarskolan, var där idag och det såg bra ut. Dock har hon lite puls som de inte har någon förklaring till, inga tecken på att hon haft fång igen. Jag misstänkte nämligen en lätt känning, men jag ser ju snart fångtroll överallt. Hon är i perfekt hull enligt hovslagaren, själv skulle jag nog vilja ha lite mer om hon skall ställas ut. Men hennes hälsa är viktigast, då får hellre utställandet vara. Hon är inne på nätterna och får 1 tsk protexin/dag.

Tack för alla svar!
Var får man tag på protexin?
Han har stått inne inatt men är redan mycket bättre idag.Men det är väl medicineringen. Han var pigg idag och jag tog ut honom bara för att se hur han gick. Han rörde sig nästan som vanligt bara stelare i frambenen….
har oxå fått tag på fjolårshö hos grannen, så nu blir de det på menyn.

#10 Vi ringde till VetNatura tel.0413-26391. Lycka till med hästen. (Är väldigt billigt också tror det kostade 500 kr för 1kg och räcker ca: 3år)
/Therese.
Ring din hovslagare! Han ska klippa av tårna så kort det går för att han ska kunna rulla över lättare när han går. Min hovslagare brukar dessutom sätta på skor bakochfram på framhovarna.
Vi har en märr som lyckats få fång nästan varje år trots att det inte knappt är gräs i hennes hage.
Men med skorna på har hon kunnat gå ut i hagen efter ett par veckor utan problem.

#11. Hur ofta ger du då, om det räcker i tre år? Mitt sto får 1 tsk/dag, då räcker 1 kg i några månader. Jag tror att om man skall hålla tarmarna i balans måste det ges varje dag. De första veckorna fick hon 2 tsk/dag.

Ingen som ger probimin? vad är d för skillnad på probimin och Protexin?

Jag fattar inte att alla håller sina inne för att de fått fång , jag frågade vetrinären här om de var tvugna att vara inne och det behövde de inte bara de fick lugn och ro och bara kunde röra sig så mycket som de själva ville, min har inte stått på stall en enda sekund sen hon blev sjuk utan gått ute hela tiden och hon blev pigg efter några dagars behandlign och helt sytomfri efter avslutad behandling inte ens skodd.

#15. Man skall ju ha en lämplig hage med mjukt underlag för att kunna ha dem ute också. Alla blir tyvärr heller inte symtomfria så snabbt som din.

#16 Jo men jag frågade just om det var tvunget att det var mjukt underlag och det behövdes inte och det som var viktigast var faktiskt att den inte behövde röra sig mer än den själv ville.
Jag har röntgat min och kan tala om att hon hade faktsitk lite hovbensrotation på alla 4 och det trodde inte ens vet innan han såg bilderna då hon rörde sig ovanligt bra , men han sa att hon var så välskött i sina hovar så det var det som hade lurat han lite och jag tror att de mår bra av att får röra sig lite hela tiden på deras villkor, för jag själv tex blir ju stel som en pinne när jag inte får röra mig och värken blir ju bättre när man rör sig lagom.
Sen tror jag att det är viktigt att man ger rätt dos och inte slutar med buttan för tidigt.

"Redigerar mig själv"… Räcker, naturligtvis inte i tre år, utan HÅLLER sig i tre år. Vi ger inte dagligen detta sto längre, utan MAX en gång/vecka under sommarbetet, nu när hon blivit av med det. Bara för att förebygga. I början fick hon mer och oftare. Det var rekomentationerna jag fick.
/Therese.
jag vet också när carmen kom hem från djursjukhuset då gick hon och jag små runder och luftade oss, helt och hållet i hennes takt, sen efter någon dag så gjorde vi en sjukhage till henne och där fick hon sen vara. Måste säga att hon piggnade till när hon fick komma ut.
Luften kan göra underverk på våra djur, dock är det viktigt att man inte gör så att dom är tvugna att röra sig för att äta, dricka eller måste flytta sig för andra hästar.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Det kanske är skillnad på små shettisar som får fång och andra stora hästar. Dem får ju mer tryck på sina hovar iom att dem väger mer….. Just d tanken med att låta hästar gå ut på hårt underlag när dem har fångsymptom.
#12 Min hovslagare satte också på skor "bakofram" på framhovarna. Det förvärrade bara för min häst. Däremot korta av tårna så mycket som möjligt fungerade bra.

När ett av mina ston drabbades av fång för några år sedan så hade tyvärr inte Finadyne någon större effekt på henne. Däremot blev hon markant bättre av just fångverkning och "vanlig" skoning. Tyvärr kom eländet tillbaka året efter och då med grov hovbensrotation och mycket smärta … så vi tvingades tyvärr avliva henne.
Jag önskar att jag hade känt till protexin / probade granulate / probimin etc. då för det verkar som om flera av er har haft positiva effekter av denna typ av medel.

Att släppa fångbenägna hästar på nerbetade hagar kan väl inte vara så lämpligt. Där äter de ju det nya gräset som kommer upp och det är där den mesta kraften finns. Bättre då med en hage med utblommat högt gräs. Numera har det ju också blivit vanligare att hästar får fång året om. Det kanske inte är så konstigt med tanke på att de flesta hästar får kraftfoder, vare sig det behövs eller ej.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
# 23 Tänker som du.

#23 Tänker också som du.
Ge inte upp! Efter många år med shettisar så fick min Vide 6 år fång den 1/2 2005. Han var helt enkelt alldeles för fet. Ingen av mina andra har drabbats. Bamse är nu 24 år och har gått och kan fortfarande gå på vilket bete som helst. Vi har verkligen kämpat att få Vide återställd. Det har lyckats, men han får beta i väldigt magra hagar och han får bara fjolårs hö på vintern. Jag kyler ofta hans hovar och det har varit ett jättejobb med att få hovarna återställda. Han har gått ute med flocken hela tiden utom de första 4 dagarna, sedan klättrade han på väggarna. Flocken var urbussiga mot honom när problemet var som störst. Jag har alltid haft mina hästar utomhus i ur och skur året om. Jag har aldrig haft en sjuk eller skadad häst, Tills detta hände med Vide. Jag tar faktiskt på mig hans problem, för jag borde sett upp tidigare. Alla min shettisar rids och körs.

#23 Fast där min går så går det hästar annars på vintern och då blir det ju inte det där riktiga vårgräset eller vad man ska kalla det , men jag håller på att försöka vänja in henne igen på *vanligt* gräs så får jag se vad som händer , men hon får inte ändå gå på det bästa gräset då hon funkar bra ihop med *tjocke* tanterna som måste banta ändå *ler*

Hej alla igen!
I kväll så är han riktigt pigg och klättrar på väggarna. Han verkar absolut inte ömma på några ben, men är lite varm på framhovarna. Funderar påatt släppa ut honom i den lilla hagen. Men väntar nog tills efter helgen, inget jag vill lägga ansvar på till min hästvakt.
Vad tror ni? Är det för tidigt?
Vad säger din veterinär?
Eftersom han äter "butta" så känner han inte eventuell smärta lika tydligt.
Lycka till.

Eftersom alla nästan gett dig olika svar ang behandlingstiden ,hage osv så ring din veterinär och fråga vad som gäller för just din häst..

#30. Det har hon säkert gjort, eftersom tråden startades för tre veckor sedan :)