Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 4874 ggr
ilse83
0

Lunningsbåge

Någon som vet vilket mått en lunningsbåge (passande en shettis på 1 meter) ska vara? Eller spelar det ingen roll?

Jag har en fin lunningsbåge här hemma, passande kallblod. Blir den för stor???? Skaklarna är flexibla i bredden, men tänkte mer på längden. Tyckte själv att lunningsbåge var för nära rumpan av ardennern. Men är det någon som vet vilket mått den ska ha?

Annette
0

För ett tag sedan var jag på en skogsdag med Nordsvenskarnas förening och de tipsade om att kontakta Torbjörn Larsson ang lunningsbåge för Shetlandsponny.

ilse83
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på lunningsbågen och ardennern (ca 158 mankhöjd, inte grov).

cinna
0

Här är en kille du kanske kan kontakta för mer info:

http://www.kallblodsstallet.se/gallery_23.html

ilse83
0

Det var en fin sida #3! Massor med olika kör prylar!

kajsa-kavat
0

http://www.backagard.net

Kan tipsa om en jättebra sida där man kan beställa det mesta inom skogskörning. Tobias Hellman heter han som har sidan. Jag har själv beställt jättefina lokor av honom till mina minisar, jag är supernöjd.

Han tillverkar även lunningsbågar det vet jag, och man kan nog även rådfråga honom om mått osv.

UlrikaHalfvarsson
0

Roligt att ni visade lite bilder, nu har sambon något att svetsa ihop ;) #5 hur gjorde du med selen till lokorna? Vart hittade du på den i rätt storlek?

kajsa-kavat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"6 Selen har jag målat och snyggat till så den ser nästan ny ut. Lite mer justeringar måste göras, sedan blir de perfekt. Jag har köpt den till mini, men den var alldeles för stor från början.

Lokorna lämnade jag till en sadelmakare jag känner som hjälpte till att anpassa den tjocka filten som satt på gamla lokorna, det var alltså inte några stoppade bossor. Men jag tror detta kommer funka fin fint.

Tobias som gjort lokorna tillverkar det mesta inom hästkörning.

ilse83
1

Fin bild #7 o tack för tipset!

ilse83
0

Fick höra att lunningsbågen ska vara ca 1 meter bakom rumpan.

#6 om din sambo vill svetsa ihop någon, kan du ta måttet från infästningen i selen, bak till svansen och sedan lägga till en meter.

Ska testa med min lunningsbåge en vacker dag! När jag körde med bågen och ardennern var jag rädd att ardennern skulle skada sig pga jag tyckte att stocken var för nära hennes bakben. Hon hade ju stora steg med. Blir kanske bättre med shettisen framöver😃

UlrikaHalfvarsson
0

#7 Du har möjligtvis inte kvar måtten på lokorna? Tobias verkar inte ha dom kvar :/