Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1213 ggr
SandraO
0

Företag och hästar

Ni som bedriver företag/verksamhet inom hästvärlden. Vad för typ av verksamhet driver ni? Vad har ni för planer/ mål? Är det med någon vinst? Förklara gärna så mycket kring det som möjligt och tack för svar :)

SandraO
0
Totte Trumpet
5

Hej, jag har en liten verksamhet som heter 

"Socialomsorg i Lantlig miljö"

Jag tar emot psykiskt handikappade(vuxna) från boenden i kommunen, som pysslar, promenerar , vi kör lite agility och NH. Dom hjälper även till i stallet med daglig bestyr. De är 5st och kommer 2 e.m i v. 

Till det använder jag mina minishettisar, de passar utmärkt för ändamålet eftersom de inte är så stora men de är väluppfostrade och drillade för sin uppgift. 😉

Jag jobbar med detta till 20 % och det går iallafall runt så att hästarna försörjer sig själva 🙂. Skulle gärna göra det till större del men det är svårt att hitta så mkt jobb att man kan försörja sig helt.

Men det är otroligt givande för alla inblandade inte minst hästarna, ministona trängs vid grinden och vill följa med ut när dom kommer !

mvh Lotta K

ps. skickar med mitt info. blad så blir det tydligare vad jag gör ds.

mickan-76
1

Hej jag driver jan-ols gårdens ridskola, en alternativ ridskola med inriktning på nh, körning och akademisk ridkonst. Eleverna får också vara med på alla sysslor som mockning, fodring mm. Jag har lektioner 5 dagar i veckan, ridläger hela somrarna, uteritter, barnkalas, häst och vagns turer både enbet, par och fyrspann, kurser i  nh/trick och uppvisningar med min shire och miniminishettis i trick och frihetsdressyr. På gården finns 13 st shettisar, 4 b-ponnier, 3 d-ponnier och 2 hästar. Jag jobbar med företaget på heltid, blir inte rik men det går runt och roligare jobb kan jag inte tänka mig.

För mer info: www.janolsgarden.se

Mvh Mikaela Andersson

Silenos
2

Jag har firma registrerad. Har tre Shetlandsponnyer , en British Spotted och en Konik. Några små barn kommer hit och rider varje vecka, jag har "elevens val" med några ev eleverna på skolan där jag jobbar, åker på barnkalas , ponnyrundor o dyl. Jag gör ingen vinst, men hästarna bidrar till sin försörjning.

SandraO
1

Tack för svaren hittills :) Jag är sugen på någon form av eget företag. Inte för att jobba med heltid, men kanske för att hästarna ska bidra till att det kan gå runt. Skulle vilja avla i liten skala, sen är jag intresserad av körning och mycket arbete i töm osv. Hade gärna velat ha någon form av att få hjälpa andra med sina a-b ponnyer med kanske tömkörning, longering och hantering på marken. Frågan är om man kan fixa det utan utbildning men med bra referenser? Och eget företag måste man väl ha för att det inte ska vara svart?