Grov hals
Vi har funderingar på att skaffa en ponny. Ponnyn har en grov hals. Vissa säger att det är underhals han har, men jag tycker att hela halsen ser grov ut. Vad kan det bero på och går det att träna bort en del? Hur tränar man isf bort det, dressyr? Om det går att träna bort en del, kommer det alltid ha en tendes att komma tillbaka om det blir uppe håll i träningen? Blir det här negativi på utställning och isf hur negativt? Han är idag hingst, kan halsen bli grövre/tunnare om han kastreras? Är det värt att visa upp honom på premiering? Han är 4år.
Tanken med ponnyn för vår del är att ta med den på utställningar i närheten och att använda den hemma med barnen och lite tävlingar i RKS. Halsen i sig gör oss inte så mycket, men jag är ändå lite nyfiken på vad det innebär.

Underhals kan man jobba bort, många hingstar som går i flock får det naturligt när de leker.
För en hingst är det positivt med en grov hals, för när de ska slåss om herraväldet över stona vinner den som har kraftigast hals. Dock är inte det riktigt vad man önskar när man ska avla eller arbeta med hästarna.
Man kan inte träna bort en grov hals, men med rätt muskling kan man få det att se bättre ut, beroende på hur det ser ut är det inte säkert att premieringsnämnden anser att det är något att avla på. Shetlandsrasen är så stor att där kan man kosta på sig att vara kräsen.
Det är olika för olika folk, betydelsen för grov hals. Har du någon bild?
Min hingst har enligt många grov hals men han har fått 9 på halsen… En hingst ska ju ha lite hals…
Medarbetare på djurskydd.ifokus