Brunst?
Hur har era stons brunster varit? Är de sena o eller svagare i år än vanligt?
Förra året brunsta mitt sto nästan oavbrutet hela sommaren, då var hon en riktig "pissmärr".
Men i år har jag fått gissa mig fram, tror att hon är brunstig nu, första brunsten för året.

Svåra att se brunst på vissa

Min 3-åring brunstade rejält i vintras, men när våren kom hände ingenting. När hon gick i brunst för drygt en månad sen såg jag det av en slump när jag gick förbi stohagen med hingsten. Hade testat med honom utanför varje dag i en vecka utan resultat, men så plötsligt (när jag inte hade en tanke på brunster, skulle bara in med hingsten) så ställde hon upp sig och blinkade när vi gick förbi.
Fullblodsdonnan har varit konstant brunstig sedan nån gång i april, hon lyfter svansen åt både ston, valacker och naturligtvis åt hingstar… Börjar bli lite fånigt nu, när hon knappt kan gå förbi andra hästar utan att stanna och pinka. Hon har hakat upp sig totalt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Det äldre stoet, 14 år, kom igång lite sent om man kollar almanackan, början av maj. Men enligt naturen så har det gått som det ska: Tappat vinterpälsen och ätit av det fräscha gröna gräset = Väldigt tydlig brunst!
3-åringen, kom igång ca en månad tidigare, oxå väldigt tydlig brunst…
har tydliga brunster.
Har ett sto som är betäckt men är inne på dag 7 i brunsten, dock är inte hingsten intresserad av att betäcka henne mer.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Här har vi haft tydliga men tyvärr väldigt långa brunster i år. Inga bra alls kan jag påstå

#6 Visst är det irriterande? Jag har ingen aning om när min 3-åring kan ha haft ägglossning, eftersom hon stod för hingsten i 15-16 dagar eller nåt sånt. Så jag vet inte när en eventuell fölis kan tänkas komma, i början eller i mitten av aktuell månad…?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#7 är du säker på hon är dräktig då? Jag har haft tre sådana ston här i sommar och alla dom har gått om. Värdelöst.
I mitten av maj hade vi också maraton brunster nu är brunterna jättekort max 5 dagar.
Det första borde ha kommit om nu, men jag har också dåliga erfarenheter av långa brunster.
#6 Vi har också haft långa brunster, första stoet som är betäckt kom mycket riktigt om också.
nu är vi ju inne en bit in på betäckningen, och jag har långa brunster här.
har ett sto som kommit om, två har tiden ute i dag och nästa vecka så jag hoppas dom också är klara
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
MIn erfarenhet och också de med erfarna uppfödare jag disskuterat skaen med är att om dom har en väldigt lång brunst så blir dom dräktiga i slutet på den. det andra är liksom långt "förspel" . Anledningen skulle vara att när dom äntligen släppt ägget så tar brusnten slut relativa snabbbt efter det, antinge för att ägget blivit befruktat eller också för att det "dött"
Jag är dålig på att förklara, men…… Någon som har andra synpunkter?
Jag har också fått för mig att dom inte blir dräktiga lika lätt på dessa långa brunster. Kankse stoet inte är riktigt redo???

I år tycker jag att brunsterna började kanon bra men just nu är det inga bra brunster , tror nog att vädret spelar in i det hela.