Avvänjning av föl
Har sedan 2 v delat på sto och föl. Stoet är inte ombetäckt och gnäggar fortf efter sin fölunge (nu 10 månader…). De går i hagarna sidan om varandra, fölet bryr sig inte speciellt mycket.
Jag vill släppa ihop dem igen så fort det går (av praktiska skäl). Men när går det? Hur lång tid behöver det gå för att stoet inte ska producera mjölk igen, typ? Juvret har gått ner, men det är typ 'halvfullt' nu.
Idéer?
Jag testade en gång efter en månad att släppa ihop men då diade fölet igen. Sedan har jag väntar ca 3 månader innan jag gjort det och gärna haft fölet på "annan ort". Då har det fungerat bättre och snabbare
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Jag hade väntat tills betet. Men det kän ändå hända att stoet låter fölet dia Det är så olika hur stona är.
Om inte stoet mår dåligt av det så behöver man ju inte skilja av dom, det löser dom naturligt annars. Att vänja dom vid att vara ifrån varandra har du ju redan gjort om det är det du vill göra.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#2 Jag har aldrig haft ett sto som naturligt vant av fölen…
Slutar dom aldrig och dia då? Har tänkt att mitt sto skall få vänja av sin unge själv:

#4. Det är olika. Det finns ston som låter sina 4-åringar dia.
oj,det trodde jag inte.
Mina går tillsammans tills betet då killar får gå i en egen hage medans sto fol blir kvar hos mamman. Aldrig varit några som helst problem. Försökte till att börja med att sära på dom då fölen var sju månader, men det blev bara extra tjo i onödan. Är stona dräktiga igen vänjer dom av då fölet är 9-10 månader själva vilket är det naturligaste. Jag ser inte att stofölen diar längre för att de får gå kvar heller. Dock är dom ganska bundna vid mamman.

#3 Är stoet dräktigt vänjer stoet av fölet när det är ungefär 2 -3 månader kvar till fölning. Jag har endast särat på mina på natten när de varit inne, på dagen har de fått vara tillsammans och det har aldrig varit några problem. Mina ston fölar i flocken och både gamla och unga går tillsammans utan några problem.
#8 Saras sto är ju inte dräktig… mina ston som ej är dräktiga låter fölen dia i flera år vilket jag tycker är onödigt

Tidigare år har det alltid löst sig smidigt, senast skickade jag 1-åringarna på bete. Eller så har stoet varit dräktigt och så har det löst sig i o m nya fölet.
Nu tycker jag att hon har tappat lite i vikt, därför delade jag på dem.
Jag får dela av sommarhagen helt enkelt. När tjälen har släppt vill säga… och ha lite extra jobb med 2 på stall ;)
Men gissningsvis ca 3 månader då, innan ihopsläpp?

#10 minst 3 månader. Hitta ett bete till någon av dom under sommaren som ligger en bit bort så dom inte hör varandra.
Det tror jag är det bästa.
Lycka till :)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag flyttade helt enkelt mitt sto till en kompis stall över vintern när ungstoet var 1,5 år och fortfarande diade.
Mamma häst var stor som en flodhäst och ungstoet likaså, så ingen mådde väl egentligen dåligt av diandet, men när domaren på en utställning undrade varför jag stödfodrade min unghäst (hon var alldeleds för välutvecklad för en 1-åring) så tyckte i alla fall jag att nu fick det vara nog. Det gick jättebra att vänja av och efter ca en vecka var juvret tomt på stoet.
Och bara för att klargöra ordentligt saken så det inte blir några missförstånd så var den enda mat mina hästar fick var hö och mineraler…😉
#10 Att dom blir lite smala tycker inte jag är så farligt. Mitt föl går med mamma än, hon är snart 10 månader. Mamman är något tunn men det spelar ingen roll då hon ej är dräktig. Vore jag du skulle jag leta efter en jämngammal kompis till åringen att låna hem och sedan ha dem delade från fölets mamma tre månader, sen är det helt lugnt tror jag. Jag har alltid haft mina föl hemma i en hage sidan om och efter tre månader inga problem, speciellt om fölungen har lite annat att tänka på
Sara… Annars får du köra iväg stoet på betäckning =)