Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 4831 ggr
Marie Claesson
3

Påskutställning -Öst

Vi förlänger anmälningstiden till den 15 mars, så kom igen och anmäl nu!!

annlin
3

Jag anmäler en ev två och skickar imorgon.

Ellinor Johansson
1

Hur många pållar är anmälda nu?

Marie Claesson
0

13 st.

Annette
6

Flytta tillbaks utställningarna till Mantorp, Valla och Vreta så kan nog fler från Väst tänka sig att hjälpa till att fylla platserna 😉.

Marie Claesson
2

Det rör sig inte om så många mil att det borde hindra någon.

S L Tildemyr
0

Två anmälningar kommer ifrån oss…

Linnah
4

#4 Det skiljer 5,5 mil mellan Skogslotten och Valla, 7 mil mellan Skogslotten och Mantorp.

Om man utgår från Skövde som jämförelseort, så tycker Google maps att man till Skogslotten ska ta den norra vägen = 18 mil. Södra vägen ger 26 mil. Om man ska till Mantorp så föreslår google maps södra vägen = 20 mil. Norra vägen blir det 16 mil. Är dock medveten om att norra vägen inte är så jätteskoj. Jag förstår om 5,5/7 mil extra känns onödigt, men det kan väl knappast vara den avgörande faktorn till om man kommer eller ej?

Själv är jag jättetacksam att Öst lägger arrangemang även längre norrut. Jag bor i södra Stockholm och tillhör alltså dessutom Östs upptagningsområde, och har längre att åka eller ungefär samma avstånd (21 mil till Mantorp, 15 mil till Norrköping) som de som tillhör Väst, trots att det är i "rätt" område för mig!

Att åka och besöka någon av Västs utställningar innebär för mig 40 mil (Nossebro), 43 mil (Nuntorp), 37 mil (Vartofta), 46 mil (Dingle) eller 40 mil (Svenljunga). Jag är lite avis på er i Väst som har så nära till så många olika utställningar. Jag får nog överväga att hitta jobb och bostad i Västra Götaland för att göra shettislivet enklare. ;)

Annette
1

#7. Jo det verkar lite så. Flera av de jag tänker på från Väst brukade åka till Mantorp, Vreta och Valla men inte till Norrköping. Det kan ju möjligen också bero på att det ofta varit vinter eller sena höstutställningar i Norrköping och då spelar varje mil roll.

Oavsett milantal så saknar jag iallafall de tre utställningar jag nämnde. Vet också att det krävs arrangörer för att få till det.

Jag håller med om att jag bor jättebra och har massor med utställningar att välja på i olika regioner. Alla I väst bor dock inte lika bra till så överväg att flytta till Skövdehållet så får du nära till mycket 😉.

cinna
1

*putt upp*

Kom igen coh anmäl nu alla glada utställare som var oroliga för väglaget i februari! 😉

Polarvind
2

Då var tre anmälningar lagda på lådan. Hoppas utställningen blir av! Hur ser det ut med anmälningar i dags läget?

Marie Claesson
4

Det är lite dåligt med anmalningar, men vi har bestämt att vi kör på!

Minsanne
2

Postar 2 i morgon

Charlotte-J
3

Någon katalog på webstamboken på G?? Man är ju så nyfiken 🙂

Amor vincit omnia Kyss

Marie Claesson
1

Det kommer!! Men "min" länk till utställningen i webstamboken är inte utlagd, så jag kan inte skriva in den!

hhejlollo
0

Åh är så nervös!:D

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Ellinor Johansson
1

# 14 Trist att man som utställningsansvarig inte har fått tillgång till sin länk åtta dagar innan utställningen. Lite klent av dem som lämnar ut länkarna tycker jag.

PP
2

Tycker shetlandsfolket är rätt bortskämda! Är det så självklart att deltagarna ska offentliggöras veckor i förväg?

Den som väntar på något gott…

Ellinor Johansson
1

Det är alltid kul att se vilka som ska tävla även om man inte ska ställa ut på den utställning själv. Jag tänkte mer som arrangör att man vill undan att det som går att fixa i så god tid det gå. Det är ju en hel del att pyssla med de sista dagarna.

Charlotte-J
2

#17 Fast hade det varit som förr så hade katalogen kommit hem imorgon då det bara är en vecka kvar, så det är inga "flera veckor" kvar 😉Men strular det för utställningsansvarig så är det ju inget att göra något åt, hon kan ju inte trolla.

Amor vincit omnia Kyss

Annette
6

Jag är en gammaldags människa och jag vill ha en katalog hemskickad före utställningen. Tycker det blir en mycket bättre helhetsbild över hur jag skall planera dagen än om det bara kommer ett PM med starttider.
För min del kan jag gärna betala 20:- extra så borde väl det täcka den extra portokostnaden.

cinna
0

Jag är också lite gammeldags och gillar papperskatalogen, men som listorna har varit organiserade sista tiden (sedan i höstas??) med klasserna och hästarna i den ordning de kommer att starta under dagen så är det i alla fall helt ok med mig att få katalogen på utställningsplatsen. 🙂

Mmia
4

Förr la dom in katalogen på datan så man kunde se allt med tider osv.

Kan det vara något ? så man kan skriva ut den själv om man vill ha den på papper innan utställningen ?

Problemet som jag ser det också är att dom som inte anmält och bara vill komma och titta kan ju inte se någon vägbeskrivning eller när det börjar osv. = det kommer bara dom närmast sörjande ( alla vågar inte maila/ringa och fråga).

Annette
2

#22. Exakt! För att dra publik utöver de närmast sörjande måste vägbeskrivning ligga lätt tillgängligt på nätet. Den bästa lösningen är i mitt tycke så som Öst gjorde förr, lade ut hela katalogen.

Jag åker ofta och tittar på utställningar även när jag inte deltar själv. Avgörande om jag skall åka är att jag vet vilka hästar som är anmälda, så jag tycker inte det handlar om att vara bortskämd för att man vill se katalogen i förväg. Skall väl för säkerhets skull förtydliga att om jag inte anmält någon häst nöjer jag mig självklart med att hitta deltagarna på nätet.

hhejlollo
0

Vilken tid ska man vara på plats?:)

Sajtvärd på degus.ifokus

Marie Claesson
2

Utsällningen börjar kl 9. Under kväll/natt ska jag forsöka lägga in hästarna i katalogordning. Ang vägbeskrivning kan man gå in på Skogslottens hemsida, www.skogslotten.com där det finns en utmärkt vägbeskrivnoing!

Pernilla77
4

Nu blir jag ledsen och fruktansvärt irriterad!

Jag är utställningsansvarig på Skogslotten den 29 mars och det går jättebra att ringa och fråga mej.
Jag har alltid telefonen på och jag svarar alltid.
Men nej det är lättare och skriva här så ALLA kan se.

Det har hänt en tragedi i mitt liv och jag håller på att jobba mej tillbaka igen, så mina styrelsekamrater har hjälpt mej och stöttat mej
Ni är bäst och jag är glad att ni finns där!

Nu hoppas jag på fint väder och att vi får en underbar utställning på långfredagen!

Charlotte-J
0

Ni gör ett bra jobb Pernilla och resten av styrelsen. Förstår att det är tungt just nu. Hoppas inte du tog illa upp av min fråga här, den svarade ju Marie på och jag är nöjd med svaret. Kramar till dig Pernilla, vi ses på fredag.

Amor vincit omnia Kyss

sanne
3

Då Shetland Öst skrivit i sin propp för denna utställning att katalogen lämnas ut på plats och ej kommer skickas ut i förväg, har de inga skyldigheter att göra det.

att de skriver här är för att få ut lite information, det är ingen skyldiget för någon regionalförening.

Annette
1

#26. Beklagar att du drabbats av en tragedi.

Mitt inlägg i #23 är inte menat specifikt till enbart Sh Öst utan det gäller utställningarna överlag.  Är det så fruktansvärt farligt att undra och tycka saker? Men SSS med sitt sjunkande medlemsantal kanske inte är ett dugg intresserade av att dra mer publik än de närmsta sörjande och i förlängningen inte fler medlemmar/utställare heller. Jag har arbetat med service i hela mitt liv och vet att syns man inte så finns man inte.

Jag var på Russ- och Kallblodspremiering förra helgen och kan berätta att det på en dag där var fler i publiken än vad det är på årets alla Shetlandsutställningar tillsammans.

Marie Claesson
2

I dagens it-samhälle är det en baggis att få en vägbeskrivning. GPS, eniro, hitta.se mm mm.
Eftersom det var hingstpremiering föregående helg är det förståeligt att det var mycket folk. Det är det väl på shettishingstpremieringar också?

Jag vet inte hur öst gjorde "förr" när det fanns katalog med tider på nätet. Jag tycker man får nöja sig med att läsa katalogen på webstamboken, och att utställningen börjar kl 9. (i detta fall).

Nu är det inte förr utan nu, och vi har valt att inte skicka ut katalog. Dels sparar vi en massa pengar, och dels kan vi ha längre anmälningstid.

Jag tycker det vore bra om man kan respektera att vi gör så här, det går så bra att ringa och fråga om man undrar över något. DET var något man gjorde FÖRR när inte nät och forum fanns.

Tack PP!!

Marie Claesson
1

#23 Om du åker på en utställning där du inte själv deltar, hur ska du få veta vilka som är med om du inte kan läsa det på nätet? Du får väl ingen katalog om du inte har häst med?

Annette
2

#31. Läs mitt inlägg igen. Jag skrev: Skall väl för säkerhets skull förtydliga att om jag inte anmält någon häst nöjer jag mig självklart med att hitta deltagarna på nätet.

Du skrev: Eftersom det var hingstpremiering föregående helg är det förståeligt att det var mycket folk. Det är det väl på shettishingstpremieringar också? Nej, långt därifrån….

Du skrev också: I dagens it-samhälle är det en baggis att få en vägbeskrivning. GPS, eniro, hitta.se mm mm. Jag tycker det är en tråkig attityd. Tror du att de som inte är inne i Shetlandssvängen letar reda på vägbeskrivningen på det viset om de funderar på att åka? Det tror inte jag, jag tror heller inte att de ringer och frågar. Jag tror däremot att om den information som finns i katalogerna ang starttid och vägbeskrivning finns lätt tillgänglig på föreningarnas hemsidor och ev andra välbesökta internetplatser så finns det åtminstone en chans att få dit fler än de närmast sörjande.

SSS har gjort en bra grej, vägbeskrivning, tidsprogram mm ang hingstpremieringen ligger lätt tillgängligt på deras hemsida. Det är bra service 🙂.

Marie Claesson
1

Tråkig attityd eller inte Annette, det är det samhälle vi lever i! Informationen går snabbt, till och med jag har fått inse att utan dator och mobiltelefon är man hopplöst ute!
När jag var i Tranås för 3 år sedan på shetland hingstpremiering tyckte jag det var väldigt mycket folk!!

Marie Claesson
1

Nu finns katalogen i webstamboken till allmän beskådan!
I o m det tänker jag inte skriva mer här, vill någon mig något, går det bra att ringa eller maila eller smsa.
marieclaesson2010@hotmail.com   tel: 0733322807

Jag hälsar alla välkomna till Skogslotten och hoppas att solen lyser på oss!!

Vi startar kl 9.00 domare är Inga-Lill Hoveklint.

Annette
5

#33.  Varför är det då så omöjligt att lägga ut vägbeskrivning och starttid på nätet? Tycker det känns mycket trevligare än att hänvisa folk att själva söka reda på adressen. Har flera gånger läst att någon undrat om man får komma och titta på utställningen. Nu förstår jag varför, de tror att det enbart är för de som ställer ut, "klubben för inbördes beundran". Vi som redan är inne i den världen är inte särskilt bra på att bjuda in andra. En början kan ju vara en så enkel sak som att lägga ut vägbeskrivning och starttid på nätet.

Vanlig enkel service, skall det vara så svårt? Kan ju knappast ta längre tid att lägga ut den viktigaste infon på nätet än att ta emot eventuella telefonsamtal och rabbla vägbeskrivningen om och om igen med risk för att det ändå blir fel.

Jämfört med Kallblodspremieringarna var Tranås glest befolkad.

Gällande det att katalogerna inte skickas ut till deltagarna är ju något jag får finna mig i, men det betyder inte att jag måste tycka om det beslutet 😉

S L Tildemyr
2

Ska bli toppenkul! Ser fram emot fredag som bara sjutton 🙂

… och hur det en går, så får vi ju med oss en klassvinnare hem 😉

Mmia
0

nr 19 i klass 13 är mini 🙂

Marie Claesson
0

Tack Mia!! Ändrat!!

Kris_J
1

Hur kan en ponny som inte är stambokförd/registrerad ha en godtagen anmälan?

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

#39. Den kan väl inte få vara med alls. Vet ett fall för några år sedan där resultatet inte var giltigt eftersom registreringen inte var klar.

susanne-s
0

En fråga om någon kan svara.
Går hästarna i nummerordning eller går hingstarna sist?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Kris_J
0

#40 Om den är införd i annat land kan den möjligtvis vara med, men har den inget pass utfärdat någonstans ska den ju inte få vara med. 

Ang #39 Bortse från den enskilda individen utan min undran är av generell karaktär med tanke på vad som står i proppen. (Det går inte att utläsa om den är införd i annat lands stambok)

Veritas odium paretFörvånad

cinna
1

# 41 Jag tolkar det som att hästarna går i nummerordning, dvs hingstarna går sist, men ring Marie som gör katalogen och kolla för säkerhets skull. 🙂

hhejlollo
0

Nybörjaren här igen: går man inte i klassordning?:)

Sajtvärd på degus.ifokus

Marie Claesson
3

Jag skulle inte skriva mer, men får väl fortydliga lite. Hästarna går i den nummerordning som står i webstamboken. Av tradition går alltid godkända hingstar sist pa dagen. Alltsa det numret som står som katalognr är hästens startnr. Domaren dömer ca 8-10 hästar i timmen.

hhejlollo
0

#45 tack för svar!

Sajtvärd på degus.ifokus

AnnaLenaK
0

Katalognummer 29 är struken..

Mmia
0

Är det några fler som är strukna ?