Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 3155 ggr
ilse83
0

Boots

Är det någon som använder boots? I så fall vilket märke? Är ni nöjda?

[Shettisar]
0

Jag använder Cavallo Simple boots till mitt sto.Enbart fram. Har använt dom framför allt när hon haft fång. Jag har då iläggs sulorna i 12mm tjocklek i. Jag är hel nöjd med dom bootsen för de är lätta att ta på och av samt hålla rena.Sen trivs hästen med dom bättre.Inga skruvar etc som trycker eller skaver.Hade Easyboots innan och det var ingen höjdare.

ilse83
0

Tackar! Det går att brodda de, eller hur? Här blir det himla halt pga is på uppfarten (precis framför stallet). Ska man ha 4 stycken då? Eller räcker det med enbart fram?

PP
0

Jag har köpt easyboots, för det var de minsta jag kunde jag hitta. Ändå fick jag lägga i de tjockaste sulorna, för att min ponny skulle kunna ha dem. Har inte använt dem så mycket ännu (eftersom det blev vinter och ponnyn klarar sej bra utan så länge det inte är isgata), men av det jag sett hittills så fyller de sin funktion. Har tömkört och även kört med dem. Han har bara fram.

Har även använt easyboot på en av de större vid tappsko och tyckt att det funkat. Men, som sagt, det har inte varit mer än ganska sporadisk användning, långt ifrån dagligen.

Jag skulle satsa på broddade boots runtom vid is. Risken finns annars att den inte får fäste bak och i värsta fall kan fläka sej.

[Shettisar]
0

#2 De går att brodda ja, Cavallo sport är lite smalare än Simple. Men bara man mäter rätt så blir det bra.Tyvärr finns ju inte Cavallo till de som har riktigt små hovar. Man kan också beställa direkt från England,tror de kostade 850 någonting då.. Beror på varför du ska ha boots? Ömmar på hårt underlag,fram & bak eller? Min ömmade bara fram så därför har jag bara inhandlat framboots.

ilse83
1

Här är det isgata flera månader i stäck (pga vi bor vid en kulle och vattnet stanner precis på uppfarten). Då får jag väll satsa på 4 broddade boots. Hovslagare kommer igen på måndag, då kan jag mäta vilken storlek hon behöver.

ilse83
2

Nu har jag köpt ett par Cavello Simple boots, nyfiken om de passar. Om allt fungerar, köper jag ett par till, så att tjejen får fyra likadana hovar 🙂

ilse83
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har bootsen kommit. Tycker de är för stora. Vad tror nu?

ilse83
0

Bild

ilse83
0

Bild

ilse83
0

Bild

PP
0

Får den dem med sej när den går..? Såg onekligen stort ut.

Prastmyren
0

De där såg tyvärr ut att vara lite väl stora för ponnyn :(

ilse83
0

Hon går med de utan problem. Har bara gått en sväng i stallet. Hennes hovar är över 10 cm och enligt tabellen borde de passsa…

[Shettisar]
0

Från 102-109 mm så ska de ha storlek 0.. Såg eran bild i inlägg #9 och de är för stora.Hjälper inte med iläggs sulor heller. Men Sport är 5mm smalare men tror inte det gör sådan skillnad så att du kan byta till Cavallo sport.Men ring till stället du köpte dom ifrån ,de kanske har tips eller kan hjälpa dig med andra boots? Kollade lite på Easy boots trail där ska ni mäta bredd och längd för rätt storlek,kanske vore något för er lilla?Möjligen Easy boot back county?

===