Fux med ljus man
Är det slumpen som avgör om manen blir ljus på en fux eller finns det någon arvbarhet som avgör det? Hur fungerar isf den?

"Flaxgenen" som ger ljus man och svans är recessiv, alltså måste båda föräldrarna ge varsin flaxgen till avkomman för att det ljusa ska synas. Anlaget syns bara på röd grundfärg, alltså kan även svarta och bruna hästar bära på genen, och en fux som bara har en flaxgen syns det inte på men kan då ge ljus man och svans till avkomman om den andra föräldern också ger sin flaxgen.
Jag är verkligen dålig på att förklara, hoppas du blir lite klokare i alla fall… 🙂

Bra förklarat Frida :) Visste inte att båda föräldrarna var tvungna att bära på anlaget så jag lärde mig något nytt :)
Vackert är det iaf!

Tack för förklaringen :)

Fler frågor :)
Furunäs Jotex har lämnat ett fåtal avkommor som enligt webstamboken är fux med ljus man. Borde väl kommit via mormor Roxette antar jag. Kan mina svarta ston efter honom fått flaxanlaget?
#4 Svar ja. :) Precis som att han lämnar fuxgenen så kan han också lämna flaxgenen (eftersom han bevisligen gjort det tidigare).
Jag är dock tveksam till om flaxgenen är riktigt så okomplicerad som det kan verka, att den reser på samma sätt som fuxgenen. Tittar man på fuxar med "ljus man och svans" så är det en väldig variation mellan dem. En del har en "gråsilvrig" man och svans snarare än ljus, exempelvis min Jinna af Granbacka nedan. Hennes mamma Amaze är mer "ljusgul" i man och svans, pappa Domingo är väl mer åt det grå hållet och jag antar att det gråsilvriga kommer från farfar Jolly Roger men möjligen delvis också från mormor Assippa. Ska det fortfarande kvalificeras som samma anlag? Eller är det bara de som har riktigt kritvit man och svans som ska räknas som flaxfuxar? Är det allt som är något annat än bara "helfärgade" fuxar?
Engelska hästfärgsgenetik-"experter" (jag vet inte vad deras kvalifikationer är, men jag har uppfattat att några av de som rör sig i en viss Facebook-grupp jobbar med färggenetik) verkar övertygade om att även pangare-anlaget (det som ger mjölmule och ljusa ljumskar på bruna) påverkar utbredningen av fuxfärgen, att en del av de som har väldigt ljus mule och under magen kombinerat med ljus man & svans etc får sin färg av pangareanlaget. Om jag minns rätt så gör de rätt stor skillnad mellan "bay" och "brown" och att det hänger just på pangareanlaget kombinerat med agoutianlaget (som begränsar den svarta färgen så att hästen blir brun).
#5 - jag är generellt tveksam till britteras färggenetikkunskaper, med new forestarna i minnet. Där är isabeller förbjudna men inte andra med gulanlag. Det är dessutom så att det bara är avelshingstar som inte får vara isabeller, medan det går bra med ston. 😡
Förhoppningsvis har du stött på några som kan detta bättre än new forestarnas avelsförbund.

#6 Nej precis, dessutom godkänner de gulbruna (ja alla övriga gula hingstar, inte dubbel gula) knepiga engelsmän…
Det att pangare påverkar fux vet vi redan i Finland med finnhästarna, inget nytt i det :) Det ser ut som om de har ett M av ljus färg (dvs. under magen+fötterna)
Alltså har shettisen på den sista bilden ovan pangare också
#6 Jag håller med om att engelsmännen generellt är dåliga på det, många av dem verkar inte ens förstå att det är skillnad på black- och gulanlag t.ex. och många förstår inte problemet med att en cream dun eller cream kan vara både en rödblack/isabellblack/ljusbrunblack, en ljus gulbrun eller en skimmel född black (på highlandponny främst) trots att dessa är helt olika anlag - de benämner färgerna efter vad de ser (strawberry och chocolate roan är två typiska exempel) och inte efter vad de bär för gener vilket gör det smått omöjligt att följa arvbarheten. Just de här engelsmännen jag nämnde verkade dock bättre än gemene engelsman iaf. #8 Att pangare påverkar fux accepterar jag och håller med om (även om detta inte var något som undervisades i under färgkursen för att bli id-kontrollant - nån kanske kan ta en titt i Hästens färger och se vad som står om saken där?!). Men hur påverkar det flaxanlaget? Hänger de ihop? Kan man få ljus man & svans även utan pangare (vilket jag utgår ifrån)? Kan en häst med pangare få ljus man & svans även utan flaxanlaget? Innebär det att en fux med pangare skulle få en svartbrun/brun (med mjölmule etc) ihop med en svart, även om de inte har agoutianlaget? Eller visar det sig bara om hästen OCKSÅ har agoutianlaget? Jag anser mig generellt vara väldigt bra på färger och arvbarhet, men just det här gör mig faktiskt lite förvirrad. Har tyvärr ej tillgång till Hästens färger hemma heller…
Vad jag har förstått så är flaxanlag och pangare två olika gener men kanske någon känner till detta bättre
#12 Ja olika anlag är det. Jag undrade mer hur de samverkar när de kombineras, och hur olika hästar ser ut med ett eller båda av anlagen (ex fux med pangare men INTE flax, respektive i kombination) samt hur en häst med svart som grund ser ut med pangare men utan agouti.