Tokig Hingst!?
Har en hingst gående i hagen tillfälligt tillsammans med 2 ston och en valack. När jag kom upp häromdan så var han fullständigt galen,inte mot stona utan mot valacken,och skulle betäcka honom!?Han jagade honom runt i hagen o valacken försökte värja sig så gott han kunde med sparkar,bitningar o skrik. Men han gav sig inte utan skulle betäcka honom. Tog ett tag innan vi kunde dela på dom men sen blev det lugnt. Har aldrig varit med om en hingst som beter sig så. Är detta ett "vanligt" beteende hos shettishingstar? Måste säga med att han är van vid o betäcka ston.
Varför går det en valack tilsammans med stona och hingsten?
Frågan är om han inte skulle ge sig på valacken för han är en konkurrent.
Veritas odium paretFörvånad
Man ska aldrig göra som ni gjort… En valack är ju en konkurrent, som ovanstående skriver, till hingsten. Det var ju tur inget allvarligt hände
De har träffats innan o de e inte jag som släppt ihop dom. Han ska betäcka det ena stoet eller rättare sagt gjort det,o dom funkar bra ihop. Mitt sto funkar inte med honom men så går de inte ihop heller.Ägaren till hingsten trodde väl det skulle funka o ägaren till de andra hästarna sa att det varit lugnt på natten. Men frågan var varför vill han betäcka valacken? Det var ju inte så att de slogs om vem som bestämmer. I vanliga fall är valacken den som bestämmer i hagen

#3 Han försöjte nog inte betäcka på riktigt, han försökte nog visa vem som bestämmer. En hingst kan dels försöka döda valacken och i värsta fall bli elak mot stona. Hur kan man ens tänka tanken att släppa ihop hingst, ston och ytterligare ett handjur (valacken) i samma hage?!
#3 Ska hingsten bara betäcka ena stoet undrar jag varför han går med två ston?
Inte så att de slogs om vem som bestämmer?!?! Det är ju givet att det är därför. En hingst med ston och en valack, klart som korvspad att de slåss om stona. Helt vansinnigt av dem som äger hästarna. Det kunde ha slutat riktigt illa. Vad är det för okunnigt folk som gör så?!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Om man har ston som ska betäckas ska det absolut inte gå ihop med en valack! Helt tokigt.
Bara för att de är små kan man inte göra hur som helst med dem de är fortfarande hästar, biologiska varelser styrda av hormoner.
Å andra sidan så vet jag att andra som har både valacker o hingstar som låter dom gå ihop utan problem. En hingst brukar väl veta när och vad den ska betäcka. Fast jag hörde om ett gotlandsruss som skulle betäcka en skottkärra och fastnade,innan de fick bort den hingsten därifrån.
#1 Ägaren ska resa bort en vecka och kan inte lämna den själv i en hage utan tillsyn.Men nu är dom ju delade på

Det kan funka att ha hingstar och valacker ihop, men inte tillsammans med ston.

#6 Hingstar och valacker (båda sorterna är ju faktiskt handjur!) kan gå ihop ja, men INTE när det är ston i samma hage. Ofta inte ens om det är ston inom synhåll, för i hingstens natur ligger att ha sin stoflock och göra sig av med konkurrenterna.
Hingstar är ing odjur, de fungerar precis som de är skapade till - och då kan man inte göra så. Att ett russ skall ha försökt betäcka en skottkärra beror antingen på att just den individen är knäpp i huvidet, eller på att den som berättat den skrönan ljuger.
En hingst vet vad och när och hur den skall betäcka.
/Cattis
Det spelar ingen roll hur goda vänner de varit tidigare, där drifterna tar vid blir det på liv och död. Jag vet flera hingstar som vuxit upp tilsammans och varit oskiljaktiga, när de sedan börjat betäcka har de hatat varandra. Givetvis finns det undantag från detta också. Men grunden är endå att tillsammans med brunstiga ston ska det bara vara ett djur av hankön annars blir det problem. De kanske kan vara tillsammans under vinetrn igen men knappast nu.
Ingen av dom brunstade,o ingen var intresserad av honom.
#4 Min hade bara gått där en dag o hon brunstar inte. Ingen av dom brunstar för tillfället, han betäckte det ena stoet för någon vecka sedan.
I vanliga fall så går han ihop med en valack. Detta är inget jag försvarar o jag är inte den som är okunnig i detta fall,visste att inte mitt sto o han skulle kunna gå ihop så därför tar jag ut min.Men jag var inte där när de släppte ihop utan åkte upp dagen efter o då var det ett himla liv (stallägarna var bortresta) vi särade på dom så fort det gick o ringde hingstägaren
#8 vet att hingstar inte är några odjur,har en själv o har haft hand om ett antal. Men har aldrig sett detta beteende.
Ska hålla isär dom
De andra kanske inte vet hur det funkar. Det var min sambo som fick vara med o lyfta ur gotlandsrusset.
Är det en "godkänd" hingst ni betäcker med?

#10 "Ingen av dom brunstade,o ingen var intresserad av honom."
Fast det spelar ju just ingen roll om de brunstar eller ej. Ston som ston.
Vilken tur att du fick ut ditt sto därifrån i tid! Tur för ägarna att ni fanns där och kunde sära på dem!
/Cattis
Mycket ska man höra innan öronen trillar av!
#13 jag betäcker inte min med honom. Och om han är godkänd eller inte vet inte jag,det är ju inte mitt bekymmer : )
Men nu är allt lugnt
# om du har otur kanske du får föl efter honom.
Om inte kanske det är bra för dem som ska ha föl efter honom att veta vad som gäller. Avgifter osv, DNA, språngrullehantering mm.