Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 8974 ggr
Linnah
0

Pälsätardesperation

Mina ponnyer har pälsätare och efter att ha provat metod efter metod så vet jag verkligen inte vad jag ska försöka med mer -  det ger sig verkligen inte! En av dem kliar sig så hon har sår och stora delar av halsen är avskubbad och nu kliar hon sig även på huvudet, så även om jag hade kunnat bara vänta på att de släpper pälsen så känns det angeläget att behandla, plus att stallägaren är minst sagt orolig att hennes hästar ska smittas. Jag vet att det är pälsätare, eftersom jag identifierat ett djur på fölet. Stallägaren är orolig att det skulle vara skabb, men det känns väldigt otroligt att jag skulle ha fått både pälsätare och skabb på hästarna samtidigt, plus att pälsätare är väldigt vanligt medan skabb är väldigt ovanligt. Veterinären kommer dock på måndag om en vecka, så har inget hänt innan dess så får hon titta då.

Har provat etotal, det verkar eventuellt ha hjälpt på fölet som inte kliat sig mer. De andra hade det ingen effekt på.

Har behandlat dem med Switch pour-on, ska behandla igen idag men tvivlar på att det ger nån effekt eftersom pälsätarna inte är blodsugande.

Har testat att gnugga in dem med såpa enligt tips på nätet, det verkar inte ha gjort nån större effekt.

Vill inte tvätta dem med hundloppmedel etc eftersom de går på lösdrift och enda stallet är utestall, så jag vill inte behöva använda täcken.

Det tips jag har kvar som jag inte testat är att blanda ut tobak i vatten och spraya dem med, och det känns ju lite lagom bisarrt och inte helt hälsosamt…

Är det någon som har fler förslag?

Snaedis
0

Pälsätare är verkligen ett gissel.Men det smittar inte mellan hästar.

Jag fick det på en av mina för ett par år sen,och höll på i en evighet kändes det som,,,Jag använde precis som du Switch,etotal och såpa,det ville verkligen inte ge med sej.

Men jag var enträgen och behandlade flera ggr/ vecka.Till slut försvann det.Jag hade oxå veterinär ute som tog hårprover för att se så det inte var nåt annat.

Så mitt råd är att ha is i magen och vara envis och fortsätt behandla med switch och etotal.Det är det rådet jag fick av flera veterinärer.

AusaBausa
1

etotal har varit det bästa för mina pållar när de fått det…

…men hade en gammal hingst som det ej fungerade på o då fick jag tyvärr raka av honom all päls o man o sen behandla honom m ed ett shampo 2 ggr o därefter var jag av med det :( Hoppas o tror att du ej ska behöva det..han var väldigt nersatt o gammal som sagt..

PP
0

Inget tips tyvärr, men tycker det är oroväckande att de verkar bli svårare att bli av dem… Och när etotal inte finns att köpa längre (iaf inte på Granngården) och switchen förbjuds vid halvårsskiftet, känns det än mer tröstlöst.

Hoppas du hittar en bra lösning och om/när du gör det, hoppas jag att du delar med dej av det här. Lycka till iaf!

åsa-charlott
0

Hej För ett par år sedan hade jag problem med att ej bli av med löss, min häst kliade också så hon blödde i ansikte, hals. Testade Allt! Etotal, usch vilket hemskt medel…, switch ingen effekt. Rakade hals och ner mot bringan samt fick tips av vet. att använda Frontline spot on lösning för hundar. Minns tyvärr ej hur mycket jag gav, men har för mig två pipetter. Rakade två små enkronrunda hål i pälsen bakom manke och framför svansrot och droppade på medlet som skall in i huden. Det finns till olika stora hundar men skulle vara till stora hundar med större vikt (kollade fass 3x 4,02 ml är förpackning på, är dock ganska dyrt…) Fick iaf stopp då men vet inte heller om andra veterinärer rek detta…. Jag skulle annars raka, sommarpälsen kan säger endel skadas men själv rakade jag en häst förra året slutet av mars pga ringorm, han fick fin sommarpäls ! / mvh Åsa charlott

Linnah
0

#1 Jag vet att de inte ska smitta, men eftersom mina hästar fått det en efter en (började med fölungen, fortsatte med det äldre stoet, och sen till det dräktiga stoet. Det äldre stoet är värst drabbat ännu, fölungen verkar ha blivit av med det trots den tjockaste pälsen) så tror jag faktiskt inte på det längre. De går ju väldigt tätt, tätt ihop, kliar sig på samma träd och på kliar varandra, använder samma borstar (även om jag försökt undvika att blanda dem) så att kräken inte skulle ta sig över alls känns orimligt.

#3 Ja att de tar bort alla medel känns väldigt underligt…

# Såg att apoteket har ett droppmedel för hund som kanske är värt att testa, Advantage. Har också fått tips om Frontline. Plus att den som tipsat om tobaken är väldigt ihärdig, han hävdar att för att det funkar på växter ska det funka på hästarna, haha. Han har alltså hästar själv, så han är inte bara helt galen i allmänhet (i alla fall inte just av den anledningen). Hans tips är att lägga tobaken från ca 1-2 cigaretter i 1 liter vatten i ett dygn, och sen spraya på det.

AnnaLenaK
0

Jag fick pälsätare på min valack redan innan jul. och behandlade då med Switch. Det lugnade ner sig för stunden och han slutade klia, men jag har fått behandla ett par gånger till eftersom det kommit tillbaka..

Det är ett riktigt skit att det inte finns något bra och verksamt (gärna giftfritt) preparat att behandla allsköns ohyra med. Men den som kan utveckla ett sådant, som verkligen fungerar, kommer förmodligen att kunna skratta hela vägen till banken..

Jag har en gammal veterinärbok från 1912 som jag fått ärva efter farfar. I den nämns tobaksavkok som behandling mot ohyra på häst. Har dock aldrig provat. Fast kan man dra ner det i lungorna och ha det i munnen så…;-)

[Billan]
0

De preparat som finns för hund är effektiva även på häst, MEN doserna är inte samma. Gäller att vet. vet vilka doser som är för häst, annars blir det dyrt att behandla och dessutom  utan effekt.

Linnah
0

#7 Borde det inte gå att räkna ut viktmässigt? Om en hund på 60 kg ska ha en viss mängd borde ju en shettis ha runt 3-4 gånger så mycket (beroende på storlek)?

åsa-charlott
0

Hej igen… Advantege använde jag också då det andra var slut på apoteket, de är likvärdiga så jag har använt båda… ;) Sök på nätet för då jag gjorde detta hittade jag andra som använde detta på islandshästar och där stod dosering, vet nästan med säkerhet att jag gav 1-2 pipetter. Klart det borde smitta,de säger ju unghästar och äldre nedsatta men visst borde de andra kunna få vissa är nog mer mottagliga samt som du skriver kliat varandra. I min hage fick alla tre hästar löss det året utan ens ha träffat andra ! Usch, jag hatar löss är så himla jobbigt , peppar peppar inga här i år… Men jag kan säga om jag jämnför med ringorm jag hade på en häst förra året så är löss inget… Förresten provade jag tvätta också med lössschampo, haha… Inser i efterhand hur knasigtt det blev med all denna päls de har, men jag provade verkligen allt då! (Kände mig tom dålig efter etotal behandlingen själv trots munskydd, handskar, det skulle jag aldrig anv. igen :) Lycka till iaf , kan förså din desperation så kände jag med… Mvh å-c

Emma-R
0

Fick på mitt sto, det som fungerade bäst på henne var frontline spray för hund. Slutade klia direkt.

Linnah
0

#9 vad bra att Frontline och Advantage är likvärdiga. Jag tänker att jag ska börja med att se om jag hittar något av dem på apoteket (i sprayform eller droppform) och testa det, samt lägga tobak i blöt till nästa gång jag ska dit, så hoppas jag att något av dem eller båda ger effekt!

Kris_J
0

Tänk på att hästar är känsliga. Att rakt av öka dos utifrån vikt kanske inte är helt riskfritt.

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

#11 Här står en del om pälsätare och finns en hel del tips och även hur mycket du ska ge av advantage .

http://gotlandsruss.ifokus.se/discussions/4f4b60a8d4ebea14fa001858-behandling-mot-palsatare?discussions-2

Linnah
0

#12 det var mest en logisk gissning. :) ska kolla veronicas länk me framför allt börja med frontline och förhoppningsvis hitta det på sprayflaska.

Maria Persson
0

Jag använde frontline spray finns på vissa apotek Använde själv handskar eftersom hästen ska blötas ner med medlet

AnTeX
0

Jag klipte hästarna sist jag hade det och tvättade sedan behandlade jag med Switch Pour On. och så hade jag i sprayform som jag sprayade på de attackerade ställerna. sen var de väck

Snaedis
0

Linnah, eftersom flera av dina hästar fått det kanske det ändå är nåt annat ? Låt veterinär ta prover när han kommer . Du kan ju oxå prova Flusa , och raka en lus rand vid mankammen.

Linnah
0

Har testat att ha på Frontline på det stoet som är värst drabbat idag (gick åt en hel flaska precis), och tagit på ny Switch på det dräktiga stoet (det står på frontline-flaskan att det inte ska användas till dräktiga djur, Switch känns tveksamt det också men har ändå använt det förut åtminstone) och var noggrannare med att gnugga in det under manen den här gången. Det dräktiga stoet har kliat sig mer sen sist, hon har några hårlösa fläckar på huvudet nu. Det äldre stoet tyckte jag inte var så mycket värre än sist. Fölungen behandlade jag inte alls, har inte sett att det varit nåt mer på henne sen Etotalbehandlingarna.

Trine
0

Jag har badat mina med Virkon när några haft pälsloppor..

Vart ordinerad det av en veterinär, en påse blandas ut i 10 l och det har räckt till 2 shettisar för mig.

Funkat jättebra ,10 dars intervall  2 ggr och jag har då bara behövt täcka mina över natten med ett byte på svettfiltarna sen har dom varit torra, och då har det varit upp till - 10 ute som kallast fast dom går oxå på lösdrift annars .

Nu är det ju så pass milt ..

Men du ville ju inte blöta ner dom , men det kanske är värt att prova om det inte hjälper det du provat med tidigare.

[ronja123]
0

Jag fick hem en ettåring med pälsätare,behandlade en gång med Eprinex ett medel för ko med löss,han blev bra på en behandling,doserat efter vikt,receptbelagt.

[Billan]
0

Linnah.

Jag kan inte dosen, vet bara att den INTE är samma per kg vikt som till hund.

Hade totalt glömt att dottern behandlade med Eprinex pur- on, det fungerade alldeles utmärkt.

Nackdelen är att det är en jätte förpackning ocg det går åt sååå lite.

susanne-s
0

Jag har användt frontline spray och etotal, det har hjälpt. på en häst var det envisare och då rakade jag ner den först. Har även tvättat med lusschampo för hund en gång.
För blodsugande är switch eller flusa toppen

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Ninnii
0

Jag använde advantage på ett sto jag hade och det funakde perfekt, använde 2 pipetter, sen efter ett tag, några veckor, tog jag två till, iafall de har kvar ägg som sedan kläcks.

Celegro
0

Vi fick detta äcklga djur förra året på vår shetlandsponnys, ucsh, kliar p kroppen bara jag änker på de.

Vi hade både blodugande o pälsätande… upptäckte de i feb/mars… Köpte Hexocil o badade dom i, med 1-2v mellanrum, melln där pepprade jag dom med nått medel för löss på illrar… tog lång tid innan de va borta… tog även switch på dom…

atlanta
1

Mitt sto har oxå problem med pälsätare, fick tipset av en kompis att ge henne äppelcidervinäger i maten. tycker det har blivit lite bättre.

Linnah
0

Puttar upp med anledning av annan tråd. Har testat Frontline, det har iaf inte blivit mkt värre nu. Har också klippt pälsen på halsen på den som fortfarande hade lite kliande, har dock inte sett än om det hjälpt, ska dit imorgon.

Linnah
0

Konsulterade också veterinär som undersökte saken och konstaterade att det inte inte finns något medel godkänt för häst och att det inte fanns nåt hon kan rekommendera till dräktiga ston för att inte stå ansvarig om nåt händer.

steilinger
0

Har haft vet här idag (av annan anledning) men pejla. Hon tyckte helklippning och schampoonering med vanligt schampoo och avmaskning med ivermectinmedel.Har själv provat dubbeldos switch (hjälper ej) Frontline comp och avmaskning (hjälper ej)

åsa-charlott
0

Hej Hmm.. efter jag svarade dig förra gången så upptäckte även jag löss på mitt nyinköpta sto även hon dräktig. 

Suck, vet ej om jag skulle skratta eller gråta Gråter

Ringde också veterinären och rådfrågade med tanke på att hon var dräktig och även de sade på min veterinärstation att det inte fanns något medel att använda. Switch var det enda tipset även här. Själv vill jag jag ej använda det samt att det funkade inte nämnvärt de andra gångerna jag fick löss samt. 

Sedan är det ju inte så lätt att bara få avmaskningsmedel heller utskrivet, då måste jag skicka in träckprov för att få detta utskrivet av min veterinär. (Iof skall jag göra det nu ändå inom kort men att det skulle hjälpa 100% för att få bort lössen har jag svårt att tro?? Kanske då i kombination med det andra???).

Min tjej har också kliat på de typiska ställena, runt öronen och under manen där hon är lite nu snyggt fläckigt hårlös, samt lite baktill. Blev lite desperat då det hade blivit lite sårigt  så jag smörjde in henne med Mj:salva och det verkar lindra lite -är ju så kletigt att lössen kanske inte orkar krypa mera Skrattande 

Det jag tycker är lite konstigt är hur folk skall göra framöver när det inte finns något alls att göra eller tillgå ? Blir lite upprörd faktiskt. Varför finns det inga preparat till häst men till andra djur?

Har själv testat att tvätta med schampoo tidigare och det är inte det lättaste samt fick ej bort det helt. Raka vill jag ej göra nu.

Så inte lätt detta…. Hoppas på att vår vädret håller i sig och att hon fäller fort.

Mvh åsa charlott

steilinger
0

Switch har hjälpt ,men jag tror de tagit bort något i det sista året… liksom kill it(flugspray)har också fungerat men gör inte det. Men om någon känner någon i Norge kanske kan kolla om det finns där (etotal.switch mm) De har inte samma regler på bekämpningsmedel som här.

Silenos
0

En liten fundering utifrån frågan i #29, varför du kan köpa lusmedel till hund o katt, men inte häst ? Det är väl för att häst räknas som livsmedel och att det därför är mera restriktioner, eller ?

Krullsvans
0

Putt…

Mmia
0

Jag har använt Sebacil (receptbelagt, är till hund bla) blandar upp i vatten och baddar/gnor in med en svamp (ska ej sköljas ur). Den tar både pälsätare och blodsugande löss.

åsa-charlott
0

Hej. Någon som testat svavel? Kopierat från hemsidan, Khepri foder : Svavel behövs för att kroppen själv ska göra sin chelateringsprocess i tarmen, dvs. omvandla mineraler så kroppen tar upp dem. Om djuret har fått pälsätare ge svavel och ta lite svavel och gnugga in på de fläckar och ställen där djuret kliar sig. Behandla djuret några dagar och se om det har lugnat sig. Pälsätare trivs bara på svavelfattiga djur. Tänk på att det inte alltid är eksem hästar har, det kan vara pälsätare. ---------------------------- Har ej testat själv men köpt… Mvh Åsa - Charlotta

Milton1
1

Det enda är nog att raka hela hästen,

Jag har fått utskrivet top shot on tror jag det hette men det är kanske dumt att använda till en som är dräktig?

Men absolut att du bör raka och sen tvätta med något schampo som kanske hexocil?

Annette
0

Jag har aldrig rakat någon häst med pälsätare.

Jag har hört om så mycket bieffekter med Switch så det skulle jag aldrig våga använda.

Mina hästar har aldrig varit påverkade av att ha pälsätare så jag väntar ut dem.