Pälsätare - Vad gör man?
Vi har fått pälsätare på shettisarna. Har försökt kolla på efter medel att behandla med men allt som använts tidigare är nu förbjudet och omöjligt att få tag på.
Vad gör man nu?

Jag gör inget så här års. Jag räknar med att de försvinner i pälsfällningen.
Jag säger som Annette, jag hade löss/pälsätare på alla mina tre förra året, jag behandlade med diverse men till slut försvinner de ändå med pälsen.
Jag har på min ena också och har inte heller hittat något medel som någon anser värt att prova. Hoppas verkligen att det försvinner snart, tycker så synd om henne när det kliar. Måste vara skitjobbigt.
Och skulle någon komma hit som inte känner oss eller våra hästar så skulle dom säkert tro att hon är vanvårdad, ser ut som en riktig skabbräv för tillfället men jag får hoppas att hennes charmiga personlighet överglänser hennes skabbiga yttre ;)
Det kanske bara är att vänta då….. Hade ju tänkt åka på en helgkurs med lilleman om några veckor…. Inte kul att ta med en lushäst till de övriga… Tack för trådlänken, ska kolla där.

Pälsätare smittar inte. Jag har två hästar i samma box och bara den ena är drabbad.
Men om det inte smittar….hur får dom det i första taget? Var kommer dessa odjur ifrån…

#6. Jag vet inte. Google kanske har svaret ;)
De verkar trivas i tjock vinterpäls, särskilt vintrar som denna. Hästar med annan typ av päls verkar inte drabbas lika mycket, mina New Forest samt Ardennern hade inte pälsätare vad jag kan komma ihåg. Men så var ju deras päls inte lika tjock och tät heller.
Man gör ingenting om hästen är opåverkad. Det försvinner vid fällningen
Medarbetare på djurskydd.ifokus
8
Vad räknas som opåverkad?
Jag läste på en islandsblogg en tjej som använde Ultra Shield på pälsätare när hästen hade väldig klåda och den hästen hade slutat klia sig efter några dagar. Har själv inte provat på någon häst som kliar sig men kan ju vara värt att prova det ni som har hästar som lider av klådan.
#9 en påverkad häst för mig är en pålle som står och kliar sig blodig. Jag har en i dagsläget med 3-4 kliade fäckar. Detta gör jag inget åt. Han är visad för veterinären som sa att jag gör rätt. Min vet sa att man sällan behöver göra något vilket bara stärker vad jag redan visste
Usch…måste vänja mig vid tanken på att inget göra…känns inte kul. Även om det är både smidigt och billigt. ;) Kommer de tillbaka sen nästa vinter? Det är inte lättare att få om man har haft det förut? Det är då så att det tillhör fröjderna med att ha shettis….
Pälsätarna brukar komma när det blir varmare framåt våren och när de sätter vinterpäls på hösten. De trivs i varm och lite fuktig päls som det ju blir när solen ligger på och hästen har tjockare päls.
Jag har fått rådet av min veterinär att använda Switch som ju funkar på annat än "bara" sommarplågorna. Jag behandlar när jag ser att de får mycket "fläckar" i pälsen. Annars väntar jag ut dem. Känns sådär att behandla i "onödan" men det har funkat hitills när jag har behandlat.
Att klippa hästen på drabbade områdena lindrar klådan och minskar mängden ägg och löss, så det gör jag. Det gjorde stor skillnad på min ena som kliade så det blödde!
#0 har du pratat med veterinär? Det går ju alltid att ringa och be om råd…
#13 Switch är förbjudet att använda och säljs inte längre
Anledningen till att det inte längre finns något prep för pälsätare är kanske just för att det faktiskt inte behövs i stor utstreckning?
#14 de gånger jag haft det och det varit problem har jag strött lite etotal på fläckarna sedan har det försvunnit och inte satt sig på nya ställen
vissa ponnyer med speciell päls tycker jag får det, vissa får det aldrig. Mina som fått det har haft ullig päls, inte slät och glansig utan mer marsvinsteddypäls
Godkänt eller inte vet jag tyvärr inte, men fick tipset av distriktarn att köpa Frontline (till hund - största storleken) och lägga bakom öronen. Droppade ut halva på ena sidan och resten på andra, och inom 3 dagar var alla döda! En pipett till ponny och två till stor häst. :)
Mvh Paulina
- http://playlovelearn.wordpress.com
Det veterinärerna har sagt till mig när min har fått det är att raka och sen har de även skrivit ut ett medel som heter top shot on tror jag det hette.
#15 Jag har inte ringt veterinär. Det är ju en tanke förstås…☝️
Jag är rätt ny i hästvärlden och det har inte riktigt gått in i skallen att lusbekämpning är en vetfråga…. På hundsidan fixar man ju det plättlätt själv och trodde i min enfald att det var lika enkelt på häst…. 😃
Jag lär mig…
Men många tips har jag nu fått. Jag tackar och bockar! Hoppas att våren kommer inom kort för då blir det hästpyssel medelst rakning och vårbad. Jag får förlika mig med äckelkrypen fram tills dess. *rys, rys, kryperöverallt*

#19. Varför skall du raka hästen när våren kommer? Då försvinner säkert pälsätarna ändå.
Tänk på att en rakad Shetlandsaponny inte tillåts deltaga vid SSS utställningar utan intyg om att det är en ponny i träning.

I år har vi haft flertalet ponnyer med pälsätare, fler än vi någonsin haft… är det ett pälsätarår? 😛
Jag har använt Etotal samt även Flusa…
Med olika resultat.
Nu avvaktar jag pälsfällningen då ingen häst har stora besvär.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se