Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 4471 ggr
stallostby
0

mörka shettisar med bläs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt och funderade på att man sällan ser svarta shettisar med vita tecken. (min Tess är ju tex helsvart). Finns det några överhuvudtaget med t ex bläs? Eller ens mörkbruna/bruna med bläs och fyra vita ben t ex?

Cattis
0

Titta på Stuteri Junibacken (http://www.stuteri-junibacken.se/) - i menyn under "Ungston" finns Indira, svart med bläs.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

stallostby
0

svårt att se någon bläs där men jag förstår att hon har det, så det förekommer iallafall..

IdaS-A
0

#2 det finns en bild längre ner, där den är föl, där ser man väldigt tydligt bläsen.

stallostby
0

ja det missade jag. fint.

Ellen89
0

Jag har en tjej med fyra vita ben (obs hon har inte blas), men hon raknas som skack!Räcka ut tungan

Anette
0

På denna sidas till salu lista finns en med bläs.                 http://www.tangil.se/

jojjehanna
0

Kul! Har aldrig sett svarta shettisar med bläs förr vad jag minns.

Cattis
0

Jag har faktiskt haft en själv, Almnäs Impala.
Obs, jättedålig bild…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Puzzel
0

Va fina de är , skulle vara nått de men jag får måla dit en om jag vill ha bläs, men min bus är söt ändå. Men det är fint med tecken på hästar tycker jag.

Daim och Nougat
0

Anledningen till att det är vanligare med bläs på fux är att svart är en dämpande gen, det dämpar effekten av de vita och därför är det vanligare med vita hår i pannan.

Fux däremot är en förstärknings gen, den förstärker effekten av vitt, och det är därför det är vanligare med bläs (och ibland till och med vitt på benen) på en fux.

Brun (agouti) genen är också en förstärknings gen, men eftersom en brun häst även har svart så dämpas de vita av det svarta och förstärks av det bruna och då får man oftast en 50/50 färgad skäck.

En fux som även har brunt (brunt anlag begränsar det svarta till ben, man och svans. Och därför så är det dolt i fuxar. En fux har inget svart anlag att begränsa) har två förstärknings gener men ingen dämpnings gen får ofta väldigt mycket vitt.

Trine
0

Nu är ju min Zdeno svartskäck, men med bläs iaf..Zally har en stor stjärn o snopp..

Daim och Nougat
0

#11 Det är bara generellt sett, det gäller inte för alla hästar. Och det finns även andra förstärkande gener. ;)

Jag tror att både Zdeno och Zally har en extra gen som ger dom de stora tecknen, det finns två skäck gener som ger den typen av tecken på huvudet, och jag tror att Zally är en tobiano/sabino och Zdeno är en tobiano/sabino kanske även med splash (eng, splashed White. Sv, recessiv bukskäck).

Båda två är typiska tobiano skäckar förutom huvudet, eftersom tobiano ger max en stjärn och en snopp, och Zdenos bläs på andra sidan är ganska typisk sabino, eftersom hos sabinos så är det ofta "occluding spots" Zdeno ser ut att ha occluding spots på mulen och vid ögat, splash ger ofta vitt över ögonen, men det vita blir stoppat av den där fläcken.

http://equinetapestry.com/2012/08/07/overlapping-and-interacting/

Zally ser ut att ha typiska sabino framben där hon har mer vitt närmare magen. Tecknen på huvudet är tobiano tecken, men eftersom dom är så stora så tror jag att sabino förstärker det vita där.

Daim och Nougat
0

#11 Här lånade jag en av dina bilder från din hemsida och jag målade blått där det vita tecknet är och det röda är occluding spots, det vitgråa är där fläckarna har överlappat det vita.

PP
0

#10 Intressant!