Vilken färg?
Jag har alltid tyckt att min ponny är svart just för den sakens skull att jag köpte en svart unghäst men nu när jag börjar titta mer på honom så börjar jag fundera. Hur bruna får en svart häst vara? Jag lade märke till att han är väldigt brun mot snön. Hur ser man skillnad?
Första bilden är från förra våren precis när snön gått bort.
Har lite samma funderingar som du; har en valack som är väldigt lik din i färgen på först bilden du lade upp. Jämför man hans färg med de övriga svarta jag har så är han definitivt mer åt det bruna hållet än de andra som är *svarta*. Min har en svart far och en fux mor så jag undrar om han inte kan vara brunsvart… eller är det svartbrun det heter…? 😉
Ska se om jag kan lägga upp en bild på honom under morgondagen.

Han ÄR svart Anna Karin :)
och snygg dessutom.. !
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Titta runt ögon, runt mule, under svansen och i flanken. Om de är svarta där så är hästen svart.
Visst är han snygg våran lilla älskling Susanne;-) jag tänkte som cinna att han kanske var svartbrun/brunsvart kanske…. Jag har inte tänkt på honom som annat än svart, men så såg jag honom i solskenet och upptäckte att det var mycket brunt på honom. Jag kan inget om färger på shettisar så jag tyckte att jag frågar er som kan:-) Bild på ögat…

Denna länk kanske kan vara till någon hjälp? Titta på bilderna och läs bildtexterna om det andra känns tungt. 😇
Jag brukar tänka lite "rottweilerfärg" för att beskriva svartbrun - en häst som är svart med bruna "markeringar". 🙂
Det är djupt rotat i många att svart är bara den häst som inte har den minsta antydan till brun ton i hårremmen. Jag menar att det finns olika toner av svart, precis som det finns olika toner av fux. 😉

en svartbrun häst har tydliga bruna partier runt mule, ögon och ljumskar, en svart ser ofta ut som din.
Svartbrun är en egen genetisk kombination, kommer dock inte ihåg arvsgången, men tror en förälder måste vara det för att det ska kunna bli en svartbrun avkomma.
Ee aa= Svart
Ee Aa= Vanlig brun
Ee A+a= Viltbrun, brun med väldigt lite svart på benen
Ee Ata= Mörkbrun/svartbrun
ee aa= fux utan brunt (agouti) anlag
ee aa ff= fux med ljus man och svans
Tack så mycket för alla svar! Vad spännande det är det här med.färger!!! Jag har aldrig tänkt på min kille som annat än svart. Men det är kul med lite skiftningar i det svarta, och jag blev fundersam när det blev så mycket brunt helt plötsligt… Tack för en bra länk PP, och en super trevlig tävling i Ludvika i måndags!!!

#10 Ja, visst är det spännande med färger och olika nyanser? Jag är ju själv mest förtjust i röda anlag, bland annat för att jag tycker det är så trevligt med alla varianter. Men de svarta finns ju faktiskt också i olika nyanser.
Tack själv för att ni kom! Och tack för den fina hatten! Jag hade ju tänkt sätta på mej den vid prisutdelningen, men så tyckte jag inte den kom till sin rätt med min i övrigt bonniga utstyrsel… ☺️
Tror att svart vinterpäls som är på väg av har en tendens att solblekas mot rödbrunt.
PP, den hade ju varit pricken över iet;-) bandet och fjädrar går att ta av. Kanske blir bra till en halloween tävling?