Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 2019 ggr
mizabella
8

Intressekoll!

Hej! Framtidsplaner för 2014. Eftersom vi är ett stort gäng med samma intresse, den fantastiska shetlandsponnyn, är min tanke att starta upp en ny förening med inriktning bruks! Förslag på klasser: - dressyr - hoppning - tömkörning - körning - agility Tanken är att både nybörjare och proffs ska kunna vara med. För att få med hela Sverige är även tanken att starta upp lagklasser med ca 4 personer/hästar per lag. Det kommer vara strikta regler för att allt ska kunna genomföras på ett seriöst sätt. Många regler kommer hämtas från TR. Min förhoppning är att många ska vilja vara med och för att känna att man får tillbaka något för medlemsavgiften är tanken att prispremier i form av pengar kommer att delas ut till vissa klasser. Domare kommer att hyras in för varje tävlingstillfälle för att undvika jäv. Det här är väldigt kortfattat men finns tillräckligt med intresse är min förhoppning att kunna starta upp en förening tills nästa år. Är du isåfall intresserad av att sitta med i styrelsen? Maila till mizabella_@hotmail.com. Skriv kortfattat om dig själv och vad du vill bidra med. Krav: Inget skitsnack, bara ha kul tillsammans och hjälpas åt! Kom med förslag och idéer! Alla tips är välkomna!! :) Med Vänlig Hälsning Isabella

PP
7

Rent spontant känns det ju som om det redan finns föreningar för detta, förutom RKS har regionalföreningarna fler och fler bruksaktiviteter. Känner mej osäker på vad syftet är med en ny förening - varför inte lägga kraften på de som redan finns och påverka dem i önskad riktning?

Just prispengar till barn är ju f ö en het potatis i Ridsportsverige just nu.

cinna
0

Det står inte att det ska delas ut prispengar till barn. 😉

Det ena behöver ju inte utesluta det andra, eller hur?
Jag tycker det är ett jättebra initiativ med en förening med sitt säte mer söderöver! Tänk om det i framtiden vore genomförbart med någon form av liga typ 'Ridsportallsvenskan för Shetland' 👍

mizabella
0

#1. Tack för din åsikt! Mitt syfte är inte att konkurrera med någon annan utan att starta något nytänkande. Framförallt gör jag det för att det ska hända mer bruksaktiviteter häromkring men hoppas självklart på att folk från hela Sverige är intresserade. Jag är redan delaktig i en lokalförening så har absolut inga problem med att samarbeta men jag vill starta upp något nytt som inte finns! Just därför jag lägger ut en intressekoll :)

mizabella
0

#2. Visst vore det kul! Det som är min tanke - hoppas att det kommer gå att genomföra!

Silenos
0

Shetlandssällskapet är ju rikstäckande, och har alltmer bruks. 

RKS är heller inte begränsad till ett visst område. Det är öppet för de medlemmar som vill, att arrangera tävlingar , vad som gäller finns i Tävlingsreglementet.

mizabella
1

Tanken är absolut inte att bilda olika pakter eller utesluta andra föreningar. Tvärt om, få fler att använda sina shettisar och ha kul tillsammans. Finns väll inget som säger att olika föreningar inte kan sammarbeta heller?

Aribigga
0

Jag tycker det låter som en rolig ide! 

Det är ju knappast överflöd på shetlandsföreningar som håller på med bruks tycker jag 😉

Jag visste inte ens att RKS var rikstäckande, har kollat på deras hemsida några gånger och aldrig haft mindre än fem timmars restid till deras tävlingar.

Att shetlandsällskapet har mera bruks vet jag inte riktigt om jag håller med om, flera utställningar om året och endast en brukstävling känns inte lönt om man inte är intresserad av utställningar…

lurvponnyn.vimeddjur.se

Silenos
0

RKS har medlemmar över hela landet. Att vi senaste året haft mest tävlingar i Mälardalen, beror på att det där funnits medlemmar som vill arrangera/funktionärer. Men det är som sagt fritt fram för de medlemmar som vill arrangera på annan plats. Vad som krävs för att arrangera finns i TR.

Annette
7

Bättre (inte minst ekonomiskt) att utveckla RKS och lokalföreningarna än att starta ännu en förening tycker jag.

Kris_J
3

RKS har ju flera gånger tidigare bett om hjälp att få representanter från lokalföreningarna som vill hålla tävlingar, det har inte lyckats. Med tanke på hur det ser ut nu kanske det äntligen kan lyckas, istället för att flera olika organisationer arbetar på olika håll. Det måste väl ändå spara både pengar, tid och energi?

Veritas odium paretFörvånad

SandraO
3

Att få Rks bredare, ner mot söder hade vart jättekul! Har som någon skriver tidigare, allt för många timmars resa. Kan man som medlem hjälpa till att styra upp saker här ner i syd så är jag väldigt intresserad av detta :) Nu utökar vi bruksen tycker jag, jag hållet också med på att det är bättre att utöka och förstärka RKS som vi redan har :)

Ahnna
8

Wow, min första kommentar här på över 1½ år…

Kör på, Isabella!

Det finns ingenting negativt med att det bildas fler föreningar eller intressegrupper. De regionalföreningar som finns, samt RKS, har tävlingar och aktiviteter som inte passar alla. (På grund av regler, avstånd, åldersindelning eller nåt annat.) Varför ska man som idéspruta hänvisas till existerande föreningar om man redan har varit medlem i dem och inte är intresserad av att lägga mer krut där? Det finns alltid anledningar till att folk gör som de gör. Det låter ju enkelt i skrift att "styra" en existerande förening i rätt riktning, men alla som har suttit i en styrelse vet att det inte fungerar så. Och bättre ekonomiskt? För vem?

RKS är för övrigt en klubb vars syfte alltid har varit att lära nybörjare hur tävlingsregler fungerar, så att man samlar lite mod och erfarenhet att åka ut på officiella tävlingar. Isabellas förslag gäller en klubb även för erfarna ryttare och kuskar, där jag förutsätter att svårighetsgraden alltså kommer vara högre i vissa klasser. Det är ju knappast negativt, med tanke på att man inte kan utvecklas om man inte får en chans att tänja på gränserna.

I alla år som jag var med i RKS så har det pratats om att starta lokala grupper, systerföreningar, regionala lag m.m. som ska kunna stråla samman och ha ett mästerskap en gång om året. Det har pratats om att sprida ut aktiviteterna på ett större geografiskt område för att fler ska kunna vara med, men man kan inte tvinga folk att arrangera aktiviteter bara för att de bor på rätt ställe. Det är en fin teori, en önskedröm, men inte realitet. Efter så här många år av prat och inget resultat så är det väl jättebra om någon vill starta en ny förening för shetlandsponnyer, med fokus på tävling och en öppenhet för både nybörjare och erfarna deltagare. Då kanske vi inte behöver försöka "styra" de existerande föreningarna åt något visst håll för att täcka större geografiska ytor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

hippoteket
7

Jag var inblandad när RKS startades, alltså redan innan föreningen blev till (bollplank och idespruta till initiativtagarna, kan man väl säga). Jag var tillfrågad om en styrelseplats också men avstod av flera skäl - bland annat geografiska.

Orsaken till att RKS bildades från början var, förutom att arrangera bruksaktiviteter, att ridsportförbundet hade (fortfarande har?) en regel som sa att ekipage som tävlar hos arrangörer som inte är anslutna till ridsportförbundet kunde bli uteslutna från tävlande inom förbundet. Hade inte denna regel funnits så hade bruksaktiviteterna kunnat fortsätta ligga under SSS som de gjorde tidigare.

Det har hela tiden varit svårt att få någon att arrangera aktiviteter utanför det nuvarande aktiva området. Själv kan jag säga att jag inte ens skulle tänka tanken på att arrangera något under RKS mantel då jag inte riktigt är överens med regelverket.

I mina ögon är en ny förening inte ett dugg konstigare än att det bildas andra ridklubbar runtom i landet. Jag vill bara ge tipset att sikta mot anslutning till ridsportförbundet och anamma dess regelverk. Det är ingen som vinner på andra regler än deras, i längden.
Jag tror nog egentligen att det bästa vore en förening i varje del av landet, för som föreningsmänniska känner jag ingen direkt gemenskap med en förening som har sin huvudsakliga verksamhet 50 mil från mig.

PP
0

#13 Nyfiken på vilka regler du inte gillar?

Annette
3

Om man skall vara ansluten till Ridsportsförbundet, är det då krav på grönt kort och vaccinerad ponny?

Det jag gillar med RKS (som jag för övrigt aldrig varit engagerad i eller ens deltagit i någon aktivitet hos) är att det inte är sådana tvång. Kan ju vara vaccinationstvång på anläggmingen, men inte alltid. Det ger nybörjare en lätt start att börja prova på att tävla. Jag tror på idén att förenkla saker i början, för mycket krav för att få deltaga gör att många struntar i att försöka.

hippoteket
6

Regler som går ner på detaljnivå och i mitt tycke idiotförklarar deltagarna är långt ifrån vad jag tycker är acceptabelt.

Det första jag kommer på är maxvikt på 40 kg, vilket är vansinne enligt mig. Det räcker med regeln om proportionerligt ekipage. Att redan i regelverket hota med att kontrollvägning kan ske, redan för barn i den åldern, är att be om viktfixering redan för små barn.

Att "osmord utrustning" ska kunna orsaka uteslutning är inget annat än löjeväckande. Låt folk skämmas själva…

PP
0

#15 Så länge det går som klubbtävling, är det upp till klubben att bestämma sådana saker. RKS är ju ansluten till Ridsportförbundet.

Från inbjudningstävling krävs dock vaccination och även licens för både häst och ryttare. Även mätintyg tillkommer (fast här tycker jag TR är lite diffust, det kan tolkas som att alla ponnyer som tävlar, oavsett nivå, ska ha ett giltigt mätintyg, även om jag aldrig sett det kravet på klubbtävling…). Men jag vet inte hur det samarbete som nämns, är tänkt att fungera.

Det verkar vara okej att lösa medlemskap och tävla för flera Ridsportförbundsanslutna föreningar, så länge det bara handlar om klubbtävling. Nackdelen är att man ju då måste betala mer än en medlemsavgift. Anordnas inbjudningstävling (eller högre), kan man starta som RKS-medlem. Men då tillkommer alltså kraven på vaccination och licenser.

Det verkar ju som att det blir en öppning gällande vem som får arrangera en ridsporttävling, att Ridsportförbundet inte får ha monopol på det längre, och det återstår väl att se hur det kommer bli då.

PP
0

#16 Jag skulle kunna tro att med "osmord utrustning" menas utrustning i dålig kondition. Jag kan också tänka mej att en viktgräns är lättare att peka på, då "proportionerligt" kan bli en godtycklig bedömning.

Men i sak håller jag ändå med dej. Detta är dock saker som man med sakliga argument och förslag på andra formuleringar, säkerligen kan få till en ändring på utan att behöva lägga ner överdrivet mycket energi.

hippoteket
0

#18 - fast jag är inte intresserad av att lägga möda på att vända en skuta åt det håll jag vill att den ska åka. NI som vill hålla på med RKS får göra det på ert sätt, utan mig.

Aribigga
3

Jag förstår inte vad problemet med två föreningar är? RKS har tydligen inte lyckats hitta någon som vill arrangera någon annanstans än mälardalen då är det väl kul om det kommer en till förening som kanske lyckas med det!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Silenos
4

Jag har inget behov av att försvara/förklara/diskutera just RKS regler här, utan vill svara allmänt.

Ett detaljerat regelverk är tyvärr en nödvändighet då det annars , på varje tävling , uppstår frågor . Det blir otydligt för de tävlande vad som gäller och risken för godtyckligt dömande blir större. 

I RKS har vi de senaste åren lagt ner mycket arbete på att förnya/förtydliga reglementet. Just för att vi på tävling ( och hemifrån )  fått ägna mycket tid åt att svara/diskutera på frågor om vad som är tillåtet och inte. Vissa tävlar bara "på skoj" men för vissa , även bland föräldrar till små barn, är det blodigt allvar. Så, tydliga regler har efterfrågats av medlemmarna . Vi fortsätter det arbetet , det går fortfarande att förbättra/ändra saker . Vi arbetar vidare utifrån medlemmarnas önskemål/förslag och tävlingsreglementet fastslås på årsmötet.  

När det gäller regler kring utrustning, tycker jag att det är viktigt att man formulerar det utifrån säkerhet och hästens väl. Det handlar inte om att visa upp att det är snyggt, utan att det faktiskt kan uppstå farliga situationer om utrustningen går sönder, tex en en torr, sprucken sele som används vid körning. 

Jag trodde i min enfald att Shetlandssällskapet hade enhetliga regler för bruks. Jag har förstått att varje regionalförening har sina egna regler. För den ryttare/kusk som åker runt bland de olika föreningarna gäller det då att verkligen ha koll på vad som gäller på just den tävlingen/ i den föreningen.

RKS har heller inget monopol på brukset i Shetlandsvärlden. Vi finns , men det är inget tvång på att vara med . Vill man hellre träna/tävla någon annanstans eller starta en egen förening, så gör det. Det är ju upp till varje ryttare/kusk att avgöra hur många medlemsavgifter man vill betala och vilken klubb som passar en. 

Det viktiga bland föreningarna/människorna i Shettisvärlden är att man samarbetar och välsignar varandra istället för att konkurrera och smutskasta.