Fölning-Juver
Har någon här varit med om att ett sto fölar utan att ha satt juver?
Mitt fyraåriga sto vankar just nu runt som om hon skulle föla men hon har bara satt pyttelite juver och ingen mjölk har hon heller. Hon ska föla nu enligt tidsplanen men jag börjar oroa mig lite då hon ingen mjölk har än och spenarna är så små. Hon har släppt bäckenbanden och magen har ramlat ner. Jag har aldrig varit med om att de inte satt juver innan fölning. Först nu kollade jag om hon hade mjölk då hon knatar runt som om det vore dax och förvånad blev jag när det inte kom ut en enda droppe. Brukar på mina vara välfyllt.
Jag har sagt i flera dagar att än dröjer det men nu blir jag tveksam som hon uppför sig.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ja, jag har haft en förstföderska som fölade utan att satt juver. Det var inga problem.
#1 Hittade du andra signaler på henne? Fick hon mjölk i samband med fölningen?
Hon har inte fölat än men vankat av och an hela natten, sur är hon och ingen ro har hon. Å inget juver idag heller.

Det fanns inga tecken på att fölning var på gång mer än att det var rätt i tid. Det kom mjölk i samband med att hon fölade så fölungen fick vad den behövde.
Mor och dotter var beräknade samtidigt. Modern var jätteirriterad hela dagen ute i hagen och när hon klev in genom stalldörren på kvällen gick vattnet och sedan fölade hon en stund senare. Dottern hade som sagt inga tecken på en närstående fölning men en timme senare hade vi fått två friska fina stoföl 🙂.
När jag tänker efter så tror jag inte heller att Eros mamma hade något juver när hon väntade honom. Jag minns att jag kvällen före stod och tittade på henne och funderade på om hon verkligen var dräktig. Morgonen därpå stod det en fölunge i boxen.
Juversättning är nog väldigt individuellt. Hedda skall föla om 5-6 veckor och hon har börjat fylla på framför juvret.
Efter vad jag förstått så finns det de vars mjölk inte rinner till förrän i princip när de fölar. Å andra sidan kanske det kan vara smart ändå att försöka få tag på råmjölk, det bör man väl ändå ha i reserv vid fölningarna (även om jag själv inte varit nån förebild ur det perspektivet 😎), man vet ju aldrig.
Så här såg min förstföderska ut kvällen innan hon fölade i somras. Hon hade satt rejält med juver, men ingen stor förändring jämfört med dagen innan så jag lurades ändå att det skulle dröja nåt dygn till. Men så var det en bebis i boxen på morgonen ändå och hon hade fixat allt själv.
Inget föl än men jag får inte gå nära henne. Hn vankar av och an och står mycket inne och bara tittar ut. Går jag dit blir hon rg. Ändrat beteende helt på två dagar. Å inget juver! Är ju mer nervöst detta än en "vanlig" fölning. Mina har alltid haft ett stort juver tre v innan. Men jag ser ju på denna lilla damen att det är på gång inom ett par dagar iaf.
#4 Jag har alltid haft lite råmjölk i frysen då jag sparat efter mina andra fölningar men just nu har jag ej. Har nära att hämta om det behövs iaf.
Jag har samma dilema här hos mig…. tre ston som var beräknade till i måndags enligt både betäckning och u-ljud.
Ingen av dom har fyllt speciellt mycket i juvret… två av dom har haft flera föl tidigare, en är förstföderska…. Så som det känns för mig så skulle jag säga att det tar ett par veckor till innan det blir föl, men man kanske inte ska behöva tro det?!
Jag bevakar mina ston mycket när dom visar tydliga tecken på att det börjar bli dax, men dom här känns så avlägset…Jag kanske ska fölvaka ändå när jag läser ovanstående kommentarer??

Det kan ju vara så att de går över när det är så kallt, men det är ju inget att lita på. Det är nog bättre att ta det säkra före det osäkra och vaka för säkerhets skull eftersom de är beräknade tills nu.
I mitt ena fall hade stoet gått på fribetäckning och säljaren hade inget ungefärligt datum att ge mig.
grejen med mitt sto är att hon uppför sig märkligt så jag vakar lite
Har också ett sto som var beräknad till måndags enl ul och betäckning. Hon har satt lite juver som dock är stenhårt har visat tecken under ca 2 veckors tid mer eller mindre. Hon har haft flera föl tidigare och står nu under full vak.
Har haft ston som fölat utan juver men som har fått juver i samband med fölning.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag har ett sto som är beräknad idag, fyllt juver men tomma spenar och verkar inte alls på gång, vilket känns bra med tanke på vädret.
#10 Vädret känns ju sådär, håller med dig om det. Här regnar det. Men stoet har lugnat ner sig men jag får inte pilla på henne och sur är hon. Förvisso inte det mest sociala stoet heller. Kanske väntar alla våra ston tills nästa vecka när det är lovat finare väder?