Häst som dricker dåligt! Knep?
Hejsan!
Finns det några knep att få hästen att dricka mer vatten? En väns häst åkte på kolik i helgen pga att han dricker för dåligt! Någon som vet! Han får extra salt, dom har prövat med äppeljuice, betforvatten! Dom har börjat vattna höet som dom nu lägger i en balja! Finns det andra knep?
Testa me någon annan jucie eller lättdryck. Funkade på min grabb, hällde i en lättdryck päron (den från eldorado/euroshopper e godast enligt honom :p ) o sen fyllde ja hinken me vatten, han drack nästan hela hinken/natt =D Annars drack han pyttelite varje dag. Annars ljummet vatten (koka vatten i vattenkokare o häll på i hinken, rör runt lite). Testa o lägg i hela äpplen/morötter i hinken (har endast hört talas om de inte testat själv) =)
När mina drack dåligt i vintras och vatten i hagen inte var att tänka på började jag att blanda upp allt kraft med mycket vatten och lite morot eller äpple, nu älskar de "gröten" de får på morgon och kväll och jag vet att de får i sig vatten!
Har även testat med att lägga några morotsbitar i vattenhinken men det har än så länge bara slutat med att det är vatten i hela boxen…
man kan även prova att salta höet så de blir töstiga,
sen har vi blandat foderjäst i ljummet vatten och det sörplar dom med godaptit 😉