Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 8984 ggr
Aribigga
0

Blödningar i lamellranden

När James fick nya skor här i veckan såg jag att han var rosa/röd i lamellranden på båda bakhovarna. När jag frågade hovis vad det var för något sa hon att det var en blödning och det berodde på föderbyten. Jag blev genast orolig och frågade mer. 

Eftersom han inte har bytt foder på hela vintern (går på hösilage) så trodde hovis att det var något han hittade i hagen att gnaga på, nytt gräs eller så. Dock så finns det inget i hagen att äta  och gräset har ju knappt kommit igång så det är jag tveksam till. Hovis var inte oroad över blödningarna. 

Dagen efter hade jag försökt hitta något om blödningar i lamellranden och bara kommit fram till att det var något de kunde få efter fång, vilket han inte har haft. Jag gjorde dock en helundersökning på James och letade efter andra fångsymtom. Han är inte varm i hovarna, ingen feber, inte stel eller halt och vad jag kunde hitta så hade han ingen puls (så förmodligen är han väl död då?) Han var dessutom mycket pigg och framåt när vi tog en tur med vagnen. 

Lugnad av detta men fortfarande lite orolig pratade jag med min veterinär som sa att eftersom han för övrigt var pigg och glad skulle jag inte oroa mig vilket jag inte gör nu heller.

Det jag undrar är om någon annan har varit med om att det blöder i lamellranden utan att fång har varit inblandad? Jag har tittat i Håll hästen frisk och där står det ingenting och även sökt på internet men hittar inte så mycket där heller förutom att det kan blöda efter fång.

lurvponnyn.vimeddjur.se

VeronicaP
0

VAd jag har hört från min hovslagare så kan de ibland vara lite röda i lamellranden utan att de är något och har de haft fång så blir nästan alltid lamellranden *bredare* .

Jag tror att de kan få en blödning precis som vi om de har trampat på hårt underlag mm . var det hela lamellranden eller bara en del av den ?

Har ju varit väldigt hårt och ojämnt ute mm

Aribigga
0

Det var i framkanten av hoven och bara bak vad jag såg, det var inte hela randen runt så att säga. Och samma ställe på båda hovarna, därför tyckte jag det skulle vara konstigt att han trampat på något hårt men det kanske kan bli så bara det är hårt ute?

lurvponnyn.vimeddjur.se

RC71
2

Överbelastning. Troligen har din ponnys hovar tyckt att underlaget varit lite hårt . Hälsn Lotta,hovslagare.

[Shettisar]
0

Kan det inte bero på eventuell brytning på hoven också?

RC71
0

Hur menar du ?

Aribigga
0

#3 Tror du det kan ha och göra med körning på asfalt? Travar ju en del på asfalt men det har inte varit några problem innan. Men kombination med frusen mark och asfalt kanske varit för mycket?

lurvponnyn.vimeddjur.se

VeronicaP
2

Tror jag att de kan vara, kolla när de travar så tar de ju i med bakhovarna och då får ju tårna *stryk* om man säger så

RC71
1

# 6 Ja , det kan det absolut vara .

Det framgår inte om din ponny är skodd eller barfota bak. Den rodnad du beskriver kan även ses på skodda hästar då bärranden inte verkats plan eller verkats för hårt och därmed utsätts för ett övertryck .

Aribigga
0

Han är skodd runt om. 

Men jag ska ta det lugnt med trav på asfalt ett tag och se om det blir bättre. Har ju innan hört med både hovslagare, veterinärer och tränare om det och svaret jag fått är att det inte ska vara några problem så länge man varierar underlaget.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Shettisar]
0

#5 Jo om de har gått med för lång tå eller liknande kan inte hoven då brytas så att säg så en blödning uppstår. Tryck skador mao.

Aribigga
2

Jag och mamma diskuterade också, det har ju blivit en del körning med broddar också, det borde ju också ha med saken att göra. Eftersom det bara är broddar bak på skon och skritt på asfalt till grusvägen. Blödningen var ju bara fram i tån.

lurvponnyn.vimeddjur.se

RC71
1

#10 Man kan ibland se en mekaniskt breddad lamellrand och ibland en rodnad på hästar med MKT för lång tå , så ja det kan hända . Inte att förväxla med en breddning av lamellranden pga fång. Skillnaden är att när man verkar en häst med mekanisk breddning av lamellranden så blir breddningen synligt mindre i det framverkade lamellhornet. Dessutom brukar inte dessa hästar uppvisa någon fångrand på vägghornet.

Vid breddning pga fång blir den synliga breddningen värre vid verkning dom första 3-4 månaderna efter det akuta stadiet.

#11 Framförallt körhästar bör ha även tåbrodd i bakskorna på vintern för att få tillräckligt grepp. Tänk på att baktån är det sista som lämnar marken. Vet ej om ni använt snösulor. Även dom kan ge den rodnad du beskriver om det är en känslig häst eller om sulan är illa tillpassad eller av felaktigt material.