Bett vad använda?
Vad för bett ska man använda när man tömkör och ska köra in?
Är inte så förtjust i de vanliga tränsbetten.
Själv har jag provat mig fram vad mina olika ponnyer tycker om. Endel vill ha mycket stöd, endel är mer känsliga, med vissa bett har jag svårare att svänga osv…
En ponny kör jag på vanligt tredelat.
En annan på rak stång med D-ringar, men jag upplever det något svårare att svänga med detta i precisionen så då byter jag till tredelat.
I maraton kör jag på ett körbett: stång med två ringar ner och kedja. Då kan jag manövrera ponnyn bäst med stopp tvära svängar.

jag kör alla mina med rakt tränsbett med d ringar. De fungerar mkt bra på mina.

Ok, den unghäst som jag snart ska börja tömköra är 1 1/2 och hans mor har haft problem med olika bett i dag går hon som en klocka på ett tredelat sweet iron bett med koppar mitt.
så ett bett som är snällt så att han vänjer sig vad kan du rekomendera då? ett stångbett av nått slag?
Finns nog lika många tycken om bett som det finns människor. Jag gillar fullcheck-betten på unghästar eftersom de ligger still i munnen. På de äldre hästarna har jag ett rakt bett eller tredelat.
#4 vart har du hittat det bettet passande en shettis???? Vill ha, har letat bett med parerstänger länge nu…
Använder samma som Hanna! Har hittat på Bidemans. Jag har tre st, tror att två är 9,5 cm till minisarna och 10,5 till standars. Men jag är inte säker. Får mäta dem.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag kan få hem Fullcheekbett från 8,5 cm, både tredelade och tvådelade. Prisex. tredelat 239:-
Amor vincit omnia 
#5 På Glada Hästen finns tredelat full-cheek från 9,5 cm. Kostar 269:-

Man skulle kunna tro att jag är avlönad av Globus, när jag tjatar så om deras sortiment.
De har iaf tredelat fullcheek ner i 8,5. Det som är bra med Globus är ju att var och varannan hästsportaffär för deras varor, så det är bara att gå in och be dem ta hem.
#5 Jag har köpt det på Lillhästen i Stav.

http://ponnytravprylar.e-butiken.se där finns fullcheek ner till 8,5
tack allihopa :o)
#11 På den sidan hade de ju även en fin bröstsele med ljust foder och mässingsbeslag..*me like*

#3 Jag tycker inte att du ska börja med en stång på en så ung häst. Har han haft 3-delat tränsbett och ogillat det, eller är det du som inte tycker om dem? Det väsentliga med en 1-2-åring är ju inte att den går i en dressyrmässig form, utan att den tar stöd i bettet och går obehindrat framåt. Använder man stången fel så kan man få motsatt effekt och på en så ung häst är det lätt hänt att det blir svårt att rätta till problemet senare. Stångbett med kedja ger en helt annan inverkan än tränsbett och ska därför inte användas likadant.
Jag har precis börjat använda postkandar (samma sorts stång som Ulrika har i #1) på mitt 4-åriga sto. Vi tömkör bara än så länge eftersom hon går med föl, men förra året körde jag in henne med 3-delat tränsbett. Hon tog inte stöd alls i bettet och ville helst inte ha nåt i munnen överhuvudtaget, men efter att ha provat stången nu så tycker jag att hon är något lugnare med huvudet. (Gapar inte lika mycket och står inte emot lika mycket i svängarna.)
Det ÄR ett jäkla slit med hästar som ogillar bett, och till ponnyer finns det ju inte så mycket att välja bland heller, men som Pernilla säger så har Globus många bett i små storlekar. Man får prova sig fram, men låt hästen bestämma vad som inte är bra. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jga har prövat både vanligt två delat och tredelat träns på Bill och han tyckte inte alls om det. så nu har jag hittat ett rakt träns bett i gummi. Det går han som bäst på faktiskt. Så jag tror man får pröva sig fram vad sin häst passar bäst till.

Inget stångbett på en så ung häst iaf! Det började jag med på min när han va 5 år ca! Man ska inte ha för bråttom med dem! Tredelade eller liknande brukar jag börja med
Jag upplever att många shettisar är låga i gommen, då är ett rakt el iaf smalt bett det som brukar ligga bäst i munnen på dem.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Kanske ska tillägga att mitt fullcheck är tredelat…

Undrar om det inte menas ett rakt bett i #3..? 
I mitt inlägg #6 så kanske jag med ska informera om att det är tre delade bett och de som jag använder till våra minisar är 9,5 cm och till mina standard är det 10,5 cm
Delad glädje är dubbel glädje :)

#19 det var ett rakt bett jag menade har fått lära mig i unga år att det hette stångbett
Hackamore kanske? Det och tredelat tränsbett kör jag på.
Jag körde in James på ett tvådelat tränsbett (ren okunskap, trodde att det var snällast) numera körs han på tredelat med fasta ringar och ibland med rakt med fasta ringar. Han föredrar helt klart det tredelade.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Kör mina med tre delat fullcheck, helt super!!!!!!Körde även min nordis i ett sådant när jag ägde henne!🙂
Jag förespråkar att använda sig av både grimma/kapson och bett vid inkörning, då blir det enklare att rikta huvudet dit man vill utan att det blir "jobbigt" för unghästen att hänga med.