Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 4623 ggr
SandraO
0

För stor rockard?

Ni som är lite mer insatta i körning, denna rockarden:

http://adelssons.jetshop.se/courbette-p-167-c-170.aspx

Är den för stor för standard shettis? Spårvidden var ju OK för tävling var det jag tänkte på, men den kanske blir för lång/hög för att passa?

Någon som har andra tips på en bra första vagn för tävling?!

Tacksam för tips!!!

IdaT
1

Personligen skulle jag lägga till ett par tusen till och få en vagn från NHS, Tidaholm eller Drive out. Det är vagnar av hög kvalitet som du förmodligen bara behöver köpa en gång. Ledsnar du sedan på körning och vill sluta har dom ett högt andra hands värde och är lättsålda.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

BoelH
0

Den är för stor, har för mig att den är lämplig för d-ponny. Oxern är iallafall stor nog för en c-ponny har jag hört. Generellt skulle jag säga att du tjänar på att skaffa en bra vagn från början, även om den kostar lite mer, främst för att du får en säkrare vagn som är behagligare för både dig och din häst. En hel del av de billigare vagnarna har ingen kvalitet, de går av på ställen utan att de belastats speciellt mycket och har du oflyt så är det sista gången den hästen vill gå med vagn. Precis som #1 skriver så är andrahandsvärdet också mycket bättre. Jag köpte min begagnad från Drive out och det ångrar jag inte en sekund. Vagnen till min c-ponny, en vagn från Tidsholmsvagnar, köptes också begagnad. Jag skulle tro att jag säkert hade fått ungefär samma för båda två om jag försökt sälja dem nu. Även Kutzmann har en del vagnar, förutom Drive out, tidaholmsvagnar och NHS. Lycka till, alltid kul med fler som vill tävla körning!

SofieN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har haft en mindre modell av den vagnen som vi köpte begagnad att ha som extravagn dom gångerna vi körde två hästar. Tyckte den faktist var väldigt bra, har tidigare haft en globus som extravagn och denna var 100 gånger bättre!

Vi har ju annars våran Roslagsrockard comfort och visst är det stor skillnad på vagnarna men jag gillade ändå den andra också, kändes hyffsat rejäl.

Här är en bild på våran lilla shettis som drar fullt lass med den vagnen vi hade.

SandraO
2

Tack så mycket för era svar :) Tidaholmsvagnar eller driveouts är jag rätt inne på, dom har ju så många snygga vagnar! Det tar ju säkert ett tag till innan man kommer upp i högre klasser så till en början kommer nog min äldre rockard att få användas. Jag är riktigt taggad på att komma igång på riktigt med körning, har bara hobbykört nu i 2-3 år!!

AnnikaSvensson
0

Verkar inte som NHS vagnarna tillverkas längreRynkar på näsan .Hade annars siktat in mej på en sådan .Ingen som har en begagnad att sälja?

IdaT
0

#5 Var har du hört det? Tråkigt i sådant fall, det är en riktigt bra vagn!

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

AnnikaSvensson
0

Ringde tillverkaren för att höra mer om vagnarna,men hade tydligen inte tillverkat dem på ett tag.

Agilitynoffe
0

Har de slutat helt att tillverka dem? :( Det står ingenting på deras hemsida om det. Hoppas verkligen inte att så är fallet, jag som är så sugen på en NHS sulky!

Minsanne
2

Vi har denna till salu, 125 cm bred, vinklade hjul, broms
kostar 9.900:- normalt. Men har provkört den ett par gånger och säljer nu för 8.900:-

På bilden är det den obromsade som visas, enda bilden jag hade som visade mer detaljrikt

Minsanne
0

Så här ser den ut underifrån

Minsanne
0

Ovanifrån med broms

Fler vagnar kan du hitta på www.jaboruder.se

Elin_s_87
0

#3 Såg att du hade en Zilco sele till din ponny. Är du nöjd med den? Och sen är den rejäl? Lätt att hålla ren och bra kvalitè? Och hur är passformen? Blir nog en sån när jag skaffar shettis men vill veta om den är bra först.

elinyeaah
0

Royalhästsport har jättebra vagnar, dock kostar dom runt 17 000 (har en sådan)

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu