missat generalmönstringen?
En massa frågor har nu ploppat upp i mitt huvud…
1. Om en hingst missat generalmönstringen (den var väl 2009), vad krävs då för att få honom godkänd att användas i avel igen?
2. Om en RS-hingst blir valack kan han ändå tävla i avkommeklass med sina avkommor i utställningssammanhang eller är det bara för just hingstar?

1. Visa på ordinarie avelsvärdering. Så har det i alla fall varit förut.
2. Klassen heter "Hingst med minst 5 avkommor…."
Men fråga för säkerhets skull SSS, med tanke på hur få hingstar som visas i avkommeklass tror jag aldrig det hittills varit aktuellt för någon att visa an valack i denna klass.
Vill ha för mig att det var en äldre hingst på Grevagården för ett par år sedan som visades på en avelsvärdering av just den anledningen.
Är väl även så med hingstar som varit utomlands ett par år och därför missat GM?

Tillägg till svar 1. Godkänd enligt rasvisa krav för att användas i avel. Numera får väl nästan allt användas i avel och bara pappersexercisen, DNA-test osv sköts, så förbjuden att användas vet jag inte om han blir om han inte visas fram. Däremot tror jag att han mister sin avelsvärdeklass, som återfås när han visas igen.

#2. Stämmer, det var Almnäs Dunder. Almnäs Etapp är anmäld till Tenhult, han var inte med på GM 2009 för då hade han väl redan flyttat utomlands.
Kostar det 1.500 kr för att generalmönstra in en hingst igen?
Vad händer med avkommorna om en icke generalmönstrad hingst används i avel?
#3 så det har ingen betydelse för pass och liknade för avkommorna under tiden hingsten inte har mönstrat???? Det "enda" är att han mister sin avelsvärdeklass under tiden… Men får användas i avel om ägaren/Stationen sköter alla papper över betäckningar?

#6. Jag vet inte helt säkert eftersom det aldrig varit aktuellt för min del att använda en sådan hingst. Men med tanke på att i stort sett "vad som helst" får användas bara det administrativa sköts så tror jag att det är så. Någon annan kan säkert korrekt svar på frågan.
Finns det olika pass? Har för mig att det bröt mot någon EU-regel…
"Någon" i det här fallet kanske är vår avelsvärderingsnämnd. Är ganska säker på att de inte har något emot att bli kontaktade på telefon eller mail. 🙂

Eller SSS, det är de som utformar Plan- och Riktlinjerna.
Är det Torsten jag ska fråga?? Eller Morgan?
.. eller någon annan?
Fråga Morgan

Jag ringde Morgan när jag köpte Almnäs Etapp (missade GM 09 då han var utomlands) och han sa då att om dom missat generalmönstringen så har dom typ tappat sin RS-identitet och måste visas om på premiering för att användas som RS-hingstar igen.
Vår hingst I Learned from The best var i Holland 09 då det var GM, vi fick visa honom på hingstpremiering när han kom hem.
Måste det vara en HINGSTPREMIERING eller fungerar det även med en sommarpremiering?

#15. Det går inte med sommarpremiering eftersom det skall vara AVN för Shetlandshingstar som dömer.
Tack för alla svar!