Semin på shetland
Att det inte används/är tillåtet vet jag men varför? Vad finns det för hinder? Någon som vet eller kan hänvisa till mer info?
Ja du Hanna, när jag på ett möte med Shetland Väst (typ 94-95 eller något, på den tiden vara jag lite närmare halvblodsaveln) ställde den frågan fick jag såna blickar att jag förstod att det var dumt att fråga… Svaret jag sedan fick var att det skulle vara alldeles för dyrt🚬
Tid är ju pengar och fara runt med hästtransport långa vägar kostar ju också en del så det kanske faktiskt inte skulle bli så dyrt i alla fall i sista änden🤔
Veritas odium paretFörvånad
Fast det köper jag inte, kostnadsfrågan är ju helt upp till varje stoägare att ta ställning till om man är beredd att ta den kostnaden.
Jag ser bara fördelar med semin… 🙂 Jag har en av landets bästa veterinärer på just semin/fertilitet, jag har nära till Arlanda och till en bra seminstation. Jag kan spara massor med pengar på bensin, får ha stoet (och ev. föl) hemma hela sommaren och kan välja fritt bland hingstar i åtminstone Europa. Sedan finns det självklart en stor del i att det ska vara så naturligt som möjligt, flockliv etc. men det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Vad är det rent lagmässigt som hindrar att insemination sker? Får jag inte registrera en avkomma i SSS om fölet tillverkats via TAI t ex?
Tycker att det borde underlätta väldigt mycket!! Man kunde få ett större utbud av hingstar. Få ha stona hemma och slippa åkandet! Jag tror att det skulle bli ett lyft för aveln! Jag har aldrig tagit föl själv, men min dröm är att få göra det. Men har jobbat för länge sedan med kor och grisar och seminerat. Jag skulle kunna betala mera för att få ha mitt sto hemma och ändå få henne med föl
Om ingen ny regel tillkommit är semin tillåten på Shetland. Jag provade seminera två ston på Rodga semin 96 eller 96 tror jag, Tyvärr lyckades det inte. Vad jag kommer ihåg men det kan ju ha ändras är att om hingsten ska betäcka naturligt ska sperman vara fryst innan den naturliga betäckningarna börjar. Ska vill man använda färsk sperma får hingst inget betäcka naturligt den säsongen.
Glömde skriva att hingsten jag ville betäcka men fanns i Sverige, antar att det behövs tillstånd för att importera sperma, men helt klart är det jätteintressant

Med tanke på hur få ston en Shetlandshingst får betäcka kanske hingstägaren inte tycker det är värt kostnaden med semin.
Läste en gång en uträkning på en annan ponnyras vad det kostat att frysa och förvara sperman och det var inga småpengar.
# 6 Annette det var jättekul att få prova men det kostade väldigt mycket pengar.
I Sverige kanske du ska tillägga, det ser helt annorlunda ut för topphingstarna i Holland.

#2. Finns det inga hingstar i Sverige som du vill använda?

Kostnaderna jag hänvisade till i #6.

#3. Hur menar du att det skulle bli ett lyft för aveln?
#9 Ytterst få… Tyvärr. Dessutom är Sverige ett långt land, kan se fördelar med semin inom landets gränser också.

#12. Vad är det som gör de svenska hingstarna sämre än hingstar i övriga Europa, enligt din mening?
Jag kan väldigt lite om utländsk Shetlandsponnyavel, därav min fråga.
Jag bor väldigt bra till när det gäller Shetlandshingstar. Det finns säkert ett dussin hingstar inom 25 mil som jag skulle kunna tänka mig att använda.
#10 Jösses! De pengarna får du ju knappt igen om du väljer att sälja ponnyn någon gång i framtiden.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#13 Stopp nu. Var har jag skrivit att de skulle vara sämre? Det är din tolkning. Vad jag menar är att med semin har det inte någon betydelse var hingsten står och man har möjlighet att välja på ett helt annat sätt, inom landet eller utomlands.

#10. Precis. Det är inte bara stoägaren som får ökade kostnader. Hingstägaren får ta den stora smällen och det är summor som jag tror blir svåra att få igen.
#15. Jag tolkade det så eftersom det är ytterst få du skulle kunna tänka dig att använda. Ursäkta för feltolkning.
Men jag undrar ändå varför det är ytterst få du kan tänka dig att använda. Beror det på avstånd eller andra orsaker?
I länken står hingstägarens totala kostnader, läser man vidare på hemsidan tar hon 1500 kr i språng och 1500 kr vid levande föl, inkl moms! Typ vad en betäckning kostar idag eller tom billigare. Sedan tillkommer stationsavgift m.m. men vad den summan hamnar på beror väl vad man har för avtal med sin veterinär/station. Man kan ansöka hos Jordbruksverket om att få seminera hemma och på så sätt slippa stationsavgifterna.

#17. Det är spermasamlandet och förvaringen som är de stora kostnaderna. Den drabbar hingstägaren och hur många ägare till Shetlandshingstar vill/kan ta sådana kostnader?
#16 Det är flera faktorer, avståndet är ett av dem, jag drar mig inte för att köra långt och väljer aldrig hingst efter avstånd, har kört 73 mil enkel resa för att betäcka med rätt hingst men det sliter på stoet och är inte att tänka på om det finns ett föl vid sidan, dyrt dessutom. Det finns många fina hingstar i Sverige men väldigt få ur de mödernelinjer jag helst skulle vilja använda. Att få ha stona (och ev. föl) hemma är en av de största anledningarna.