Sommareksem
Ni som har erfarenhet av denna tråkighet, hur beter ni er för att drabbade hästar ska få så dräglig tillvaro som möjligt?
- Vilka medel använder ni
- När börjar ni behandla
- Kan man göra något förebyggande
- Om ni använder eksemtäcke, när börjar ni med det
- och måste de ha täcke konstant - Gör det skillnad att hålla hästen på stall nattetid
- Andra tips
Min mammas frieser har tyvärr fått sommareksem. Inget medel har fungerat. När han börjar klia på våren, får han direkt sitt eksemtäcke. 24 timmar om dagen, fram till hösten. Han trivs mycket med sitt täcke, tycker det är skönt! Han går på lösdrift.

Jag har haft ett litet sto med klåda. I hennes fall initierat av ett lusangrepp innan jag köpte henne 2002 som sällskap till min ridhäst.
Provade nog de flesta medel som finns på marknaden utan större framgång. Möjligen skulle jag kunna rekommendera Horsol som jag beställde hem genom Apoteket.
De täcken jag köpte passade aldrig, så i vårt fall var installning det enda alternativet. Hon gick själv och ställde sig vid grinden när hon ansåg att det var dags att gå in…
Det är kopiöst mycket jobb att ta hand om en eksemhäst, men visst går det att ge dem en dräglig, och faktiskt riktigt bra tillvaro om man själv är beredd att offra den tid och det arbete som krävs.
Min erfarenhet är att man ska börja med täcke/installning/behandling eller vad det nu månde vara INNAN de börjar klia igång sig på sommaren. Öppna ytor att gå på är också att rekommendera.
När min lilla ponny lämnade jordelivet för några år sedan på grund av cushings, hade hon varit i stort sett besvärsfri under flera år och hade lång fin man och svans..
Jag saknar henne av hela mitt hjärta även om det nu aldrig blev någon semester för min del under de alldeles för få år vi fick tillsammans.
Det viktigaste är att ha ett riktigt eksem täcke,dvs Boetts .Det enda täcket som skyddar från knott. Sen tvätta innan täckes påläggningen med ex Hexocil eller Prob schampo. Torka hästen och sen på med eksem täcket.Jag klippte ner man och svans rot för att oljan skulle tränga ner ordentligt. Även luvan som man kan köpa på samma ställe förstås. Smörja med varannan dags mellan rum.Jag använde på slutet Horsol och Prob oljan.Enda som fungerade bra på min valack som hade grav knott eksem på länd,man,svans,huvud .Tvätta täcket med 14 dagars mellanrum. Hade aldrig min inne regelbundet men han klarade sig fin fint med sitt täcke ute dygnet runt.Det sätter sig lite i huvudet på de som har knotteksem.Massa surrande kan få dom tokiga vill jag lova! Men smörj och tvätta så klarade sig min mycket bra.Även öronen smorde jag men då med tjärsalva. La på täcket på våren och lät han ha det tills första frosten ungefär.Beror på hur knott tätt man har det ,OM det nu gäller knott eksem vill säga.
Jag har bara haft en shettis med eksem och honom hade jag nån kräm eller schampo som jag tror hette AVS24 eller nåt liknade. Det mildrade lite.
Sen har jag hjälpt en person som hade ett varmblod som kliade sig vid sol. Där räckte det ofta med helosansalva med solfaktor en gång om dagen i mankammen och svansroten.
På valacken jag har här hemma så kör jag med boetts eksemtäcke, superbra passform tycker jag. Även om det kostar lite mer än andra, så är det värt varenda krona.
Jag tvättar honom och täcket regelbundet, samt använder Horsol och ger honom linfröolja. Körde på Prob-produkterna med de fungerade inte på honom. Denna vintern är våran andra vinter tillsammans och det är första vintern som han inte är full av mjäll och skorpor. Så fort värmen börjar hålla i sig så åker täcket på.
Linfröoljan är något jag kör med hela året och jag ser stor skillnad på honom.
Den ponny jag hade med exem avlivade jag
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag har avlivat två eksemponnyer de senaste åren. Min allra första eksemponny (20 år bakåt i tiden) gjorde sig illa och avlivades av annat skäl.
Det som fungerar bäst på eksemponnyer är att se till att knotten inte kommer åt att bita dem. Täcke och diverse smörjor i kombination med att de får vara inne när det är som mest knott. Som #2 insett så är det mycket jobb med en eksemponny… Min högst personliga åsikt är ju dessutom att jag inte tycker att det är ett ponnyliv värt namnet att ha en shettis med heltäckande kläder på sig hela sommarhalvåret. Det i kombination med att jag inte är beredd att åta mig jobbet med det och inte heller vill sälja en eksemponny (eftersom jag, så fort jag har skrivit under kvittot, inte längre kan garantera att den får eksemet ordentligt omskött - den JAG säljer till kanske gör det, men sen då?)
jag dömer ingen som gör annorlunda, så länge ponnyn inte lider. Och jag hoppas att mitt synsätt också kan respekteras.
bensylbensoat ska man smörja med!!! Veterinär skriver ut..Dyr burk ca 700 :- men räcker nästan 1 sommar / häst.
Smörjer 2-3 ggr/vecka och har täcke på….Mitt russ har man ända nedanför halsen nu :) En kanon salva jag verkligen rekommenderar
Jag kan bara hålla med #6 & #7.. Jag skulle idag inte köpa,övertaga eller på annat sätt inneha en eksem ponny.Oerhört plågsamt för ponnyn och enormt jobb för mig som ansvarig.Man får räkna med en hel del pengar dessutom för att överhuvudtaget kunna göra livet drägligt för ponnyn sommar månaderna.
Vi har haft en ponny med sommareksem, han avlivades i januari, 2 år gamal. Himla tråkigt men han skulle, i mina ögon, inte haft ett bra liv. Och någonstans är det ju mitt ansvar som uppfödare och ägare att se till att han får ett bra liv.
Utan att ha några som helst belägg för det, så tror jag att en del hästar med eskem har någon form av olbalans i kroppen.
Delad glädje är dubbel glädje :)

#10. Utan att ha några som helst belägg för det, så tror jag att en del hästar med eskem har någon form av olbalans i kroppen
Det tror jag också.
Min shettis hade jättesvår eksem men nu när jag flyttade han till ett annat stall så är eksemet helt borta. Behövde inte smörja med några salvor eller ha täcke på den sommar som nu var.
Hans förra stall låg mitt i skogen med en tät skog runt om med en massa bäckar lite varstans. Så min gissning är att det har med naturen runt omkring att göra.
#12 - det finns säkerligen undantag, men de allra flesta fallen av eksem är orsakat av allergi mot svidknott. Så långt är forskarna eniga, såvitt jag förstår.
Min goa charmige valack har ju klåda om somrarna, jag titulerar det som lindrig till måttligt sommarklåda då han kliar av nedre delen av manen på ena sidan och kanske övre halvan på andra sidan. M a o han får inte lång fin man någon gång men har helt ok man, lugg och svansen är intakt. Han kliar sig inte sårig och kräver ingen särskild behandling mer än förebyggande.
Jag har inte provat exsemtäcke, då jag tror de små knotten ändå tar sig igenom och under? Men det kanske kunde spara manen.
Sprayar med ultrashield med tveksam effekt. Han får gå inomhus när han själv vill, vilket han gör dagtid när det är varmt. Vet inte om han går in nattetid. Kanske borde man prova vitlök men har hört att det inte är bra för hästar.
Bilden visar hur mkt man han hade förra sommaren. Han kliar sig det är klart men svårt att bedöma hur allvarligt det är, jag avlivar inte en så trevlig ponny i första taget!
Hade en wm här för två år sedan som blev helstubbad och fick tvättas och smörjas, det var tufft!
#14 - är det inte värre än sådär och det går att hålla i schack, så finns ingen anledning att avliva.
Den senaste jag avlivade kliade sig blodig på sina öron, det var det som fick mig att fatta beslutet. Han var dessutom för känslig för att någonsin kunna bli en bra barnponny - en sådan kan jag lägga mer möda på…
Jag har haft en till ponny med lindrig klåda, som jag kunnat hålla i schack med "rätt hage" (torr, högt belägen) och switch. Att hon inte finns kvar längre har andra orsaker…
Stämmer detta? Håller ni med?
Jag är övertygad om att eksem kan ofta ha med kosten att göra, men handlar det om hur fodret är processat?
#13 Jag håller med dig om att det är allergi mot svidknott som orsakar eksemet.
Jag är själv väldigt förvånad över att min shettis var helt symtomfri denna sommar som var. Sommaren innan var så illa så även om jag hade boett eksemtäcke, smörjde varje dag med salvor och han fick komma in på nätterna så kände jag att inte en sån sommar till för han.
Så jag är överlycklig över att han kanske slipper denna hemska klåda nu. I somras gick han även med en annan eksemponny som var i ännu värre skick än min och den ponny blev också bättre :)
Så vad det beror på vet jag inte för vi hade allt lite knott där han gick på bete. Men i förra stallet var det fruktansvärt på em/kvällen och då ville inte ens jag vara ute där.
Det finns hästar som får eksem hos en viss ägare. Hästen har inte visat eksem varken före eller efter detta… Kan det inte bero på fodret då?
#16 - Nu har jag bara snabbskummat det där, men dels vill jag påstå att homeopathuset inte är någon direkt trovärdig källa rent generellt. Dels så ser jag att de rakt av har kopierat text från bukefalos med angiven artikelförfattare (där denna artikelförfattare inte alls heter som sitt användarnamn där…) och dels ser jag några rena felaktigheter.
En felaktighet som de nämner är tillskottet av foderjäst i färdigfoder, som de påstår gör att fodret jäser. De har då bortsett från det faktum att foderjäst är döda jästceller, som inte gör något annat än tillför näring i fodret… Dels har de helt missat att hästens matsmätlningssystem faktiskt går ut på att fodret ska jäsa i grovtarmen och att tillskott av levande jästceller (Saccaromyces cerevisae) är bevisat gynnsamt för hästens tarmflora.
De hävdar också att hösilage är olämpligt, dels för att det då och då finns dåliga balar (men dem fodrar man ju liksom inte med!!) och dels pga botulismrisken (kräver rätt blött hösilage typ <50-60% ts, då bakterien kräver en viss vattenaktivitet för att kunna leva och föröka sig) och vidare då för att det ju är farligt att injicera tungmetaller i hästen, vilket man gör när man vaccinerar. (jag skulle nog misstänka att djuren får i sig mer tungmetaller genom fodret, då dessa finns både här och där i miljön utan att vi ser dem…)
Ungefär där slutade jag läsa deras argument, för jag hade nog mest bara blivit förbannad…. 😛
Tillverkar man foder utgående ifrån meridianerna i hästen så har man åtminstone inte mitt förtroende…
Färdigfoder, oavsett om det är pellets eller müsliblandning, är egentligen inget annat än malet och ihoppressad eller ihopblandade ingredienser som vi likagärna hade kunnat pytsa upp själva. Det används inget "lim" för att foga ihop pelletsar, möjligen melass men inte sällan enbart att det torkar ihop i pelletsform som det pressats till.
Skönt att höra att inte bara jag var skeptisk mot det som stod där… 🙂
#15 Tack, tror också det går att hålla i schack, men bilden är nog lite missvisande då manen blåser över och det är början på säsongen, men ändå, han är inte jättehårt drabbad, ska pröva täcke i sommar.
Försöker hitta någon bild, men har ju naturligtvis inga bilder på honom när han ser som sämst ut. Kanske är det inte så farligt när man hör andras berättelser..då får man lite distans.. Men har fått rådet att avliva honom så det ligger och gnager, men han är så genomgo och charmig så det skall mkt till!
Fungerar s k exemtäcken? Kommer inte knott och mygg igenom dessa?
Min pålle har aldrig kliat sig sårig. Så jag har inte behövt göra något extra, som att tvättta och salva.
Men halva manen skaver han bort och han har problem om än lindrigt!
Kan täcke fungera? Har aldrig testat, vilken sort rekomenderas? Kommer inte knotten igenom dessa?
Vi har också avlivat en unghäst med eksem. Förutom eksem var han väldigt labil i psyket och hade inte fått något bra liv.
Tror som #10 och #11.
Det är väl som hos oss människor att vissa individer tål saker och andra inte. Immun försvaret är olika hos olika individer.
# 24 Det var lustigt!..tänkte säga precis samma sak!!
Vissa tål mygg och knott,
andra inte! vem kliar sig inte efter en knottsvärm!

#24 Tror som dig May. Vissa hästar tål inte knott. Vissa människor tål inte exempelvis pollen, pälsdjur, jordnötter eller något annat.
Tror också som #10-11, men människor avlivas inte pga sin allergi eller känslighet, inte ens kasseras i "avel"…
#27 Du kan väl inte jämföra djursjukdomar med mänskliga sjukdomar. Finns ju massa mediciner och andra förutsättningar för människor än för tex en häst som kliar sig.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#27 Men inte låter du en människa plågas av sin allergi? Otroligt många låter tyvärr sina eksem hästar plågas i onödan pga okunskap eller ekonomin..😕 Det är inte billigt att äga en eksem ponny.Inte om man sköter den efter konstens alla regler och för att den inte ska plågas.Och ja jag skriver plågas för det är precis vad de gör om de har knott eksem.
Ett problem med knottallergierna är att antihistaminer (som människor använder mot allergi) inte hjälper mot just knottallergin.
Jag har mest erfarenhet av eksem på islänningar, där det är ganska vanligt, men eksem som eksem ;) Det viktigaste anser jag är att hästen har ett starkt immunförsvar för att kunna stå emot bl.a. eksem. Där spelar ju skötsel och kost en väsentlig del. Eksemtäcke är bra skydd för att hästen inte kliar av sig manen och svansen lika lätt samt inte är lika utsatt för insekter och sol. Bortsett från det vet jag att följande fungerar riktigt bra, enligt vänner och bekanta med eksemhästar (själv har jag turen att min inte är drabbad): Pau d'arco/Lapachobark (stärker immunförsvaret, ges i kurer och inte hela tiden), Synvital (Bokashikli dvs. fermenterat kli som ges 0,5 dl/dag), tvätt med Neemschampoo och smörja med Neemlotion. Jag vet de som använder detta vars hästar inte visar symptom längre så jag är övertygad om att det funkar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#31 Jag gav min eksem ponny Bokashi kli utan några som helst förbättringar.Så jag litar inte riktigt på alla dessa naturliga (och onaturliga) tillskott.För en del funkar det och för en del inte alls.Precis som med allt annat😉 Men hur som haver allt kostar och vet man inte riktigt vad man köper om man nu hittat en "billig" häst där eksem finns så ska man absolut tänka sig för en och två gånger (om inte flera),för det är kostsamt och plågsamt för både häst(framförallt)men också ägaren i dubbel bemärkelse med knott allergi . Min hade grav eksem och när jag köpte honom så hade jag inte hört talas om knotteksem allra minst hur det skulle behandlas.Säljaren sa inget mer än att han kliar sig lite men det löses enkelt med att smörja in honom med spill olja.Naturligtvis gjorde jag inte detta utan läste allt jag kom över gällande eksem,klåda på sommaren.Det första som inhandlades var ett riktigt eksem täcke från Boett och därifrån otaliga smörjmedel,tillskott osv osv…Det enda som lindrade på min ponny var Täcke med huva(boetts),Horsol,Prob (schampo,olja)Tvätt med Prob eller Hexocil. Noga hygien med både häst och täcken. Dessutom så sitter det lite i huvudet på en häst med knott eksem, det räcker med att min hörde surr så blev han tokig utan täcket och huvan på.Sen spelade det ingen roll om det var surr från knott eller mygga. Så visst for han riktigt illa om man inte skötte honom efter alla regler som finns runt eksem skötsel.Ska tillägga att innan jag förstod att han led av knott eksem så fick jag en chock,totalt sönder kliad på bara någon timme.Korset,svansen,halsen,huvudet var blodigt,svullet och hästen kokte på de ställena han kliat sönder sig.
Har haft en eksemponny som vi födde upp själva. På våren när han skulle fylla 2 började han klia sig litegrann men inte något oroväckande, men det tilltog och i slutet av sommaren kliade han sig blodig i båda man och svans. Han avlivades.
Amor vincit omnia 
Naturmedel i all ära, men det är nog så att på en del fungerar det ena och på någon annan det andra, och på andra inget alls. Immunförsvars höjande är nog A och O, samt noga skötsel.
Men de lider förmodligen mera än vi kan ana. Hästar är ju bytes djur och gömmer undan så länge det går.
Det allra viktigaste är att hålla knotten borta från hästarna. Dels välja de "bästa" hagarna, dels hålla dem inomhus de tider på dygnet det är mest knott, dels ha täcke på (JA det hjälper) och dels att hitta rätt saker att smörja med, som håller knotten borta.
Jag hade kanske kunnat ha kvar mina som jag tagit bort, men jag tycker ju inte att en sommar med heltäckande kläder på är ett ponnyliv värt namnet för en shettis. Den ena av mina hade ju dessutom behövt ha huva, då han kliade sönder sina öron så de blödde. Så mitt val var ganska enkelt.