Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 2115 ggr
seijsing
0

Ögonlysning shettis?

Är det någon som vet hur det fungerar med ögonlysning inför avelsvärderingen på shettisar? Jag har en minihingst som ska visas i april. SH sa att resultat på ögonlysningen ska medfölja anmälningsblanketten, men nu har jag pratat med tre veterinärer som ögonlyser och de har aldrig hört talas om det?

Vore jättetacksam för tips!

Kris_J
0

Det är en del i de veterinära kraven. Förutsätter att du skall visa i Luleå?

Veritas odium paretFörvånad

seijsing
0

Japp, till Luleå ska vi… jag har pratat med de 2 ögonlysare vi har norr om sundsvall, ingen av dem verkade känna till detta och när jag pratade med ögonlysaren på strömsholm sa hon (assistenten) va? är det nått nytt?

Så jag blir lite förvirrad. De sa även att till hund och katt finns ju en blankett "inför avel" som fylls i efter ögonlysningen, men de har aldrig sett någon sådan för häst!?

Kris_J
0

Det är inget nytt.

seijsing
0

Vet du hur jag ska gå tillväga? Nu har jag bokat en tid med Gertrud Burman från Skellefteå, hon kan ögonlysa sa hon, men de visste inte om det behövdes någon särskild blankett att fylla i för att det ska vara giltigt… vet du?

AnnaLundin
0

#3 - men det måste väl vara nytt att ögonluysningen ska utföras FÖRE anmälan? Ögonlyser man inte samtidigt som den övriga besiktningen? Det har de nog gjort de gånger då jag varit med om det…

Mmia
1

Man ögonlyser väl på hingstpremieringen, eller är det annat där uppe hos er Oskyldig

Kris_J
0

Ingen särskild blankett, bara ett intyg på resultatet från kliniken. Du behöver inte göra detta innan avelsvärderingen. Det kan ju kännas onödigt om han mot förmodan skulle fallera på något annat. Fast för visso ju mer man vet om en individ desto bättre.

seijsing
1

Jag mailade SH och fick svaret att besiktningen görs på avelsvärderingsdagen - förutom ögonlysningen.

I nästa mail sa de att resultat  från ögonlysningen ska medfölja anmälan till avelsvärderingen!?

Maddengen
0

När jag avelsvärderade min hingst på Wången så fanns där inte tillgång till ögonlysning, men han gick igenom så då åkte jag till häst klininken i Hudiksvall å ögonlyste honom å skickade in pappret jag fick där, alltså efter primeringen. Känns ju lite onödigt att göra det före om dom inte skulle gå igenom.

seijsing
0

Ja det förståss.. (onödigt om han ej går igenom). Saker är den att här har vi endast tillresta ögonlysare med några månaders mellanrum. Så kanske jag ska göra den innan ändå - så att jag, om han går igenom, inte missar denna avelssäsong!?     Hur lång tid tog det för dig, efter att du då skickat in ögonlysningsresultatet till att det var grönt? 

Minns du om de använde någon särskild blankett?

VeronicaP
1

Men kollar de inte det på hingstpremieringen ?

Jag har aldrig gjort det någon annan stans än på själva premieringsplatsen.

Maddengen
0

Dom hade blankett på kliniken, jag bokade tid dirket efter primeringen då vi precis fått en vetrinär som var färdig utbildad på ögonlys.  Gick fort för mig, kommer dock inte ihåg exat hur lång tid det tog. Men det var Wången som sagt å där var det ingen ögonlysning.

Kris_J
0

#11 Inte uppe i norr.

Ove-D
0

Görs ögonlysning på alla raser eller är det vanligare med ögonsjukdomar/Skador på just shettisar?