Shettis som äter bajs
Hej
Är det någon som vet vad det kan bero på att en häst äter bajs?

Fullt normalt.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
På vilket sätt är det normalt? Borde inte de flesta andra hästarna också äta det då?
Får hästen för litet grovfoder? Eller är det ett föl?
Nä han har nästan fri tillgång ute på dagarna och sen får han några kilo inne i boxen. Åtta år är han.
Kanske underskott på protein ändå

Jag har under hela mitt liv tillsammans med hästar sett olika hästar i olika stall äta bajs. Framför allt hingstar.
Det råder delade meningar om vad det kan bero på men är ingenting ovanligt alls. Förutom att det sägs kunna vara mineralbrist, brist på sysselsättning osv har jag även hört en teori om att det kan vara hästens sätt att läsa en annan individ, precis som hundar kan lukta och slicka i annan hunds urin.
Men jag vet inte varför dom gör så.
Normalt var kanske fel ordval, men dock ingenting ovanligt.
www.gullsmyrastuteri.se
Det påstås att de äter andras bajs för att rätta till obalans i sin egen tarmflora. Kanske är det det som gör att vissa äter träck och andra inte.
Innan coli cur fanns tog man träck från annan häst och slammade upp med vatten, sen slangade man i hästar med mag/tarm problem för att hjälpa dom att återställa en rubbad tarmflora.
Beror på mineralbrist.

#8 Det har jag svårt att tro. Då hästar som får fullgott med mineraler och vitaminer ändå kan äta bajs.
Tror också att det kan bli en "ovana" ofta har jag sett hästar som börjat, även fortsätta..
www.gullsmyrastuteri.se

om någon annan häst i hagen får helsäd kan det finnas osmälta korn som är goda att äta upp
Det är ingen häst som får helsäd så jag tror inte det kan vara det heller.
Men något är det ju som gör att han äter bajs.
För mig är det INTE normalt att en vuxen häst äter bajs. Det har jag aldrig varit med om, har haft ett par riktigt små föl som ätit bajs men aldrig någon vuxen, måste bero på någon brist/rubbning eller avsaknad av foder/sysselsättning.
Hade för många år sedan en häst som åt bajs . Där sa veterinär a,d,e vitamin brist fick 2 sprutor med någon veckas mellanrum. Men detta var många år sedan (1988) så idag kanske de vet mer vad de beror på.
Jag har köpt andra mineraler samt foder med hög protein och fiberinnehåll. Så nu hoppas jag att det ska bli bra
Jag är en utbildad ridinstruktör 12.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Texten är från 2004 !!!
Här kommer en färskare, dock från Kraft som vill sälja foder !!!
http://www.krafft.nu/nyheter/nar_hasten_ater_tra_och_hastgodsel_1932/
Hej
Han har slutat nu sen jag ändrade om i hans foderstat.
Så det var nog något som saknades.
#17 Spelar ingen roll om texten är från 1800 !!! Den stämmer!
Men Anna, har jag sagt något om det ???
Den färskare är lite mera utförlig och visar att rönen är ungefär samma.😉
Hittade detta. Det troliga är att din häst äter avföringen i brist på annat att tugga på. Andra tuggar på inredning, stängsel, trädgrenar etc. Hästar har ett enormt tugg behov. I det vilda tillbringar de cirka 18 timmar per dygn med att äta. Du kan prova att öka hästens utfodringstillfällen eller ge den lite halm att tugga på mellan måltiderna. Det är dock inte farligt för din häst att äta sin avföring förutsatt den är avmaskad enligt rekommendation.
#20 en massa !!!!!!!!! räckte!!!!!
#21 Vem skrev det?
Anna jag tror inte det beror på det, för övrigt var det 3 st ! Saker och ting ändras och går framåt hela tiden, därför tyckte jag att när det finns en färskare artikel så varför inte visa den ?
Nog om det nu.
Anette Edling är veterinär och driver Hälsinglands Hästklinik i Hudiksvall.http://www.tidningenridsport.se/Hastliv/Fraga-Ridsport/Fraga-Ridsport/2011/11/Hast-som-ater-sin-avforing/