Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1529 ggr
Ellen89
0

problem med stegrande sto..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rider ett sto (ej shettis) som stegrar sig ganska ofta. Speciellt nar sadeln ska pa. Hon kan vara kolugn sekunden fore, och sen ga up som vi har skramt henne. Hon stegrar aldrig nar jag rider henne bara nar sadeln ska pa. Jag mistanker att hon inte har blivit bra behandlad just nar sadeln ska pa av tidigare agare.

Jag ville bara fraga om nagon har erfarenhet av en stegrande hast/ponny och har nagra tips om hur vi kan fa henne att sluta? Det kanske ar svart nar vi inte vet vad som skramt henne..

Tack i forhand!!

Ellen.

Houdini
0

Har du kollat att sadeln passar och inte gör ont på nå´t sätt.

Annars kan du prova med resårgjord (om det är någon form av sadeltvång, vilket dock brukar yttra sig på annat sätt.. alltså hästen lägger sig vanligtvis).

Ellen89
0

jag tror inte det ar sadeln, hon stegrar sig aven nar hon blir skramd eller inte forstar (nar sadeln inte ar dar). Det ar nastan som hon har fatt for sig att hon ska stegra sa fort hon inte tycker om na'nting eller skrammer henne…hmm. Innan hon stegrar sig nar jag sadlar henne sa brukar hon ga runt i circklar osv. Idag tog det ungefar en 45 min att fa henne sta still sa jag kunde satta pa sadeln. kanske behover lite talamod bara..Fundersam

Ellen89
0

oops, att satta pa sadeln pa ryggen ar okej, men det ar da hon borjar (ga i cirklar). Hon bryr sig inte om sadelgjorden, bara just fore jag tar den. Annars regerar hon inte alls om sadelgjorden.

Pheobe
0

Så länge du inte spänner gjorden för hårt tror jag det är en "fixidé" hon har fått för sej. Går det bra när du rider har hon inte ont.

Prova spänna sadelgjorden och luft sedan frambenen och dra sedan frambenen framåt som när man stretchar en hästs ben. Då rättar man ut vecken som blir i ljumsken. Det kan vara väldigt obehagligt med veck där och kanske förknippar hon det med obehag.

Elvis_chippi
0

Hon kan ha ont just där sadeln ligger , jag tker du ska kolla upp det. Eftersom hon inte har ont när hon rids så kan det bero på att hon är öm just när man lägge rpå sadeln, behöver inte vara värre en så … elr så kan det vara som du tror