Hur gammal ?
Hur gammal bör en hingst vara när den börjar att betäcka ston ?
Det finns ingen regel för detta NU för tiden, men jag tycker att helst ska den vuxit färdigt så det inte går åt för mycket energi att betäcka… Energi som behövs bara för att "växa"…

Förut kunde de godkännas vid tidigast 2,5 års ålder, så då var de minst tre år innan de betäckte nästa vår.
Nu går det ju tydligen att lösa licens på 1-åriga hingstar.
För att använda en hingst "lagligt" i avel skall den ju minst ha löst licens, det är inte bara att betäcka med vilken som helst.
Gäller det fortfarande att man får betäcka sina egna ston innan den har blivit godkänd ?

#3 Ja tyvärr, men du måste först lösa licens och betala stoavgifter m.m. för hingsten.
Men inga regler är klara, eller iaf offentliga, så därför vet iaf inte jag huruvida/om man kommer att kunna registrera dem som riktiga shetlandsponnyer om inte pappan är godkänd.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Men om pappan blir godkänd.
#5 Ja men fölen är ju tillverkade innan i så fall så då borde de inte gå att regga eftersom man måste skicka in registreringsansökan senast den 30/9 det år de är födda. Obs! Detta är efter de "gamla ordentliga" reglerna, hur det är nu är ju inte riktigt känt än.
Amor vincit omnia 
Ockej jag var bara nyfiken,för jag vet för flera år sedan innom arabaveln så fick hingsten betäcka innan den blivit godkänd och sedan när den hade blivit godkänd så kunde den som hade hingsten även visa upp avkomman och på så vis kunde stoägarna se hur hans avkommor såg ut och uttveklades.Men som sakt det var ju rätt många år sedan det kanske inte funkar i dag med alla nya regler och registreringar =)
Det har ju ändrats en del på sistone. Men för att fölen ska kunna reggas hos SSS ska väl hingsten vara härstamningsverifierad?