Hingstfråga
Vet inte om det är OK att skriva såhär/peka ut. Isåfall vänligen plocka bort inlägg! Min fråga gäller hingsten Littlebignor Giovanni, han är ju i avel vad jag vet. Men i stamboken står det "ej godkänd" under hans RS nummer? Kan någon förklara detta närmre?

Han har ju inte godkänt bruksprov i alla fall kan jag tyda det som då han fick 4 på något .
Kan väl vara att de tagit ut och gjort allt som de skulle göra , har kanske varit godkänt men missat generalmönstring eller något .
Jag vet inte men de kan ju vara något sådant
Han är inte godkänd enligt rasvisa krav. Han visades på premieringen 2004 med 87678=36 poäng. Kritik och poäng finns i webbstamboken.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Jag hittade fler hingstar som inte godkänts enligt rasvisa krav och på de jag tittat på står det inte ej godkänd under RS-numret.
Var det inte en period när en del importer fick RSII-nr? Något om diskriminering och EU?? Kan det vara därför han har ett RS-nummer?
Känns länge sedan även om det kanske inte var det… eller kanske har jag rört ihop en del saker??
#4 Jag har också för mig att det var något sådant.
Då är jag lite mer insatt i det hela, tack för era snabba svar :)

#4 så är de nog vissa blev ju även nolle hingstar , har för mig att de hette något sådant med
Men ändå blir fölen fullt berättigade till RS?
#8 Han har flera föl, jättefina och fölet är berättigade till RS lika mycket som alla andra internationellt godkända hingstars avkommor. Gio har fått guld på utställning och han är en fin liten herre med fin färg som lämnar superfina föl
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#9 tack för info. Jag är så sugen på en av hans avkommor så det bara kliar i fingrarna!!!
Är siffrorna 7 8 4 8 =27 för bruksprovet? Vilka är delbedömningarna? Vad står 4:an för?

Ja de siffrorna är det men vid den tiden så ska de ju vara 5 siffror , så kan de vara så att den inte ens klarade ett delmoment ?
4 kan vara halt eller ryggning
#12 Ryggning är borttaget.
a) Uppsittning/anspänning och avsittning/frånspänning
b) Igångsättning
c) Halter
d) Temperament, samarbetsvilja och lydnad

#13 Vet det men med tanke på när detta bruksprovet gjordes så borde ryggningen vara med
#10 Spännande, någon hos Susanne möjligen?
#14 Med tanke på att det bara är 4 moment så är ryggningen inte med.

#16 jo men jag tänkte att de kan vara så att den inte klarade något moment , för har för mig att de var fortfarande kvar 2004 men shit happens , den klarade inte bruksprovet i vilket fall som helst
jag tror att katrina gärna svarar på frågan om gio om ni kontaktar henne
#17 Då skulle han ha fått 0 eller - i så fall, man kan ju inte bara ta bort en delpoäng om det är 5 delmoment.
#15 Ett sto från Hasselbo är det som ligger ute på annons. Och jag bara vill ha det stoet, dock inte nu som jag tänkt köpa någon ny!
#20 injas föl?
#21 Ja det stämmer, gulbrunt sto på 3 år. Loreley.
#22 Gullig är den tycker jag… fin färg =)
#17 - 2004 var första året som ryggningen var borta ur bruksprovet, om jag minns rätt. Jag tränade nämligen hingst inför prov det året och hade missat den lilla detaljen, så jag började jobba med ryggning också - viket inte gick så himla bra… Så jag var jätteglad när jag läste på och insåg att ryggningen var borttagen.
#23 Jaa, jag vill så gärna ha en liten guling ;) Det var det jag letade efter men fastnade för en brun tjej senast som jag köpte!