Hyperlipemi- Uppföljning
Undrar bland er som har lyckats rädda ston med hyperlipemi om ni kollat dessa ston senare? Dvs kollat levervärden på dessa ston?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Ingen?
Själv har jag gjort det på ett sto där både mamman och mormor dog av denna sjukdom. Och jag kommer att kolla en leverstatus på detta sto jag har häår hemma nu som varit och fortfarande är sjuk i hypelipemi.
Ingen som kollar upp sina ston?

Har aldrig haft någon med den sjukdomen. Men känns som att det ofta drabbar samma ägare flera gånger även på olika ston / stammar.
Har det något med utfodringen att göra ?
Ni som haft sjukdomen på era hästar, vad har ni haft för foder till dom som varit drabbade + var i Sverige har ni haft era hästar och har dom varit installade på box eller lösdrift ?
Kanske man kan hitta en gemensam nämnare.

Verkar som det mest drabbar ston som ska föla tidigt på säsongen? Tycker i alla fall att det är då som man läser om det. Personligen tror jag att det minskar problemen om stona har gått på bete innan fölningen.

#3. Detta har jag också hört från mycket erfarna uppfödare.
Två av mina tre ston som varit drabbade skulle föla i juni resp juli. Alltså inte tidigt. MEN jag har alltid kunnat släppa mina ston på betet i mars, vilket inte gått i år… Detta sto har inget med de tidigare ston att göra vad gäller stammar…
Mina har fått fri tillgång på hösilage och mkt lite kraftfoder eller inget alls. På de andra två kunde man hitta bakomliggande sjukdomar men det har jag ännu inte hittat på denna. Det man ska tänka på är ju att Hyperlipemi är en sekundär sjukdom, inte den primära orsaken alltså.
Det har varit några år mellan mina utbrott, alltså inget jag har årligen, men det finns ju dom som tydligen har det år efter år på sina hästar och jag undrar om dessa verkligen friskförklaras innan de betäcks igen?
Varför vill ingen svara på detta? Jag tycker det är en skyldighet att kolla sina ston som varit så sjuka innan man betäcker dem igen. Det räcker inte att ponnyn äter och ser ut att må bra.
Mina andra två hade livmoderinfektion och den andre hade cancer i äggstock, därav sjukdomen.
Jag tycker det är viktigt att ta reda på vad som händer för att kunna hjälpa stoet på bästa sätt men också för att ta reda på inför framtiden hur man ska gå till väga samt att få veta om något ärftligt ligger bakom. MEN detta är definitivt en sak som folk inom shetland visat att det inte känns viktigt vilka djur vi avlar på… konstigt att folk lägger av…
Mia… mina har fått hösilage samt gått på lösdrift i södra skåne… hädanefter kommer jag mata mina med kraftfoder framåt vårkanten för att hålla energinivån uppe och kanske lyckas hålla undan ev återfall
Mina tidiga fölningar har lyckats bäst!
Frågan är väl kanske hur stor andel av stona som överlever sjukdomen och sen dessutom blir så bra att de kan betäckas igen.
Min enda med hyperlipemi fölade i juni och hade gått ute dygnet runt i ett par månader innan dess. Hon överlevde inte så jag har inget svar på frågan.
#7 Men de som överlever har man ju sett hos folk att de blir betäckta igen och flera får det igen året efter och då klagar uppfödaren på denna sjukdom igen 😕
April 2010 hade vi ett sto som kastade och fick hyperlipemi. Vi tryckte i henne sockerlösning och som ett brev på posten kom fången.
Vi har skött henne efter konstens alla regler (både mat och hovvården) och för andra året har hon kunnat gå på lösdrift i vinter med fri tillgång på foder. Vi har haft henne på grönbete och hon har även fått ett föl efter det och är dräktig i år igen.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#9 Men inget blodprov för att kolla leverstatus?