Ang 4åring och mage.
Har en shettis på foder.Hon ska iofs hem nästa vecka men jag måste fråga ändå. Hon började tappa hull för ca 1 månad sedan. Hon går med mina 2 ston som inte tappar hull precis. Har nästan fri tillgång på grovfoder i form av hö och halm. Sedan snön smälte bort så går 4 åringen mest och plocka bland de få strån som finns.Men efter att hon tappade hull så tar jag in henne på nätterna och ger henne då ca 4kg hö.Pratade med ägaren som ville jag skulle avmaska henne då hon ansåg att hon hade styngflugelarver(??) jag ifrågasatte och ville att ett träckprov skulle tas innan avmaskning.Men nej,hon ansåg inte det behövdes.Så jag gav henne Noromectin(det medel jag hade hemma ).
Jag satte även in Hackad lusern med lite foderjäst.Men hon blev väldigt lös i magen så jag tog bort nästan all lusern och jäst.Idag får hon enbart bara pytte lite lusern.Men såg i morse att hon var än mer lösare i magen.Kan det vara avmaskningen som orsakat den kassa magen? Lusernet? Foderjästen är ju helt borttagen så den är det ju inte.Eller hon har helt enkelt pillat i sig något i hagen?Ägaren anser fortfarande att det är mask som är orsaken…Lösheten började i samband med boxvistelsen om nätterna/gräset..
Det är några olika frågeställningar i ditt inlägg.
Först - styngflugelarver kan den säkert ha, om den inte är avmaskad mot det i höstas och det finns såna där ni bor. Dessa syns inte på träckprov, eftersom de inte lägger ägg inuti hästen utan man vet att man har dem om hästarna haft gula ägg på sig som inte plockats bort. Styngflugelarverna orsakar skador på slemhinnor och sånt, men orsakar inte direkt någon avmagring. Då är det förmodligen någon annan masksort som är bov i dramat, OM det ens är mask som orsakat det.
Vissa hästar är mer känsliga i magen än andra och kan reagera med lös mage/diarre vid förändringar i foderstaten, t.ex om man sätter in ett nytt foderslag eller de börjar äta gräs. Det tar ett par veckor för tarmfloran att stabiliseras, man kan hjälpa till genom att ge bakjäst (som hjälper till att skapa en gynnsam miljö i tarmen för de goda bakterierna)
Ja,jag ifrågasatte detta med styngflugelarver då ägaren säger att hon hade detta på sig förra sommaren (fick hit hästen tidigt i vintras 2012)Läste också att en sen avmaskning på hösten (November) mot styngflugelarven inte behövs göras eftersom de prep som idag används vid avmaskning tar även dessa larver i ett tidigt stadie.Och har hon då avmaskat tidigare så borde hon blivit kvitt dessa. Jag frågade även ägaren om hästen är känslig vid ex foderförändring och tänkte då på gräset.Men nej,det var enbart mask enligt henne som var orsaken.Jag mailade henne åter igen idag då jag anser hästen var mer lös i morse än tidigare.Men är ändå pigg,äter,dricker som normalt.Och busar som sjutton imellanåt. Inte ett dugg slö eller liknande.Men det är troligt att det är gräset som är boven då.?
Jag skulle gissa på gräset ja.
#2 Styngflugan avmaskar man mot i mitten av oktober. Är detta inte gjort är det ju inte fel att maska om man har hårt tryck för denna fluga.
Låter som man ska vara försiktig för fång tycker jag!
Får hon komma till och äta för dina andra två? Avmagring betyder inte alltid mask
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#4 Ja hon får komma till då de har flera ställen att äta grovfoder ifrån,sen tar jag in henne under natten och ger grovfoder extra.Hon är avmaskad nu sedan 2 veckor tillbaka och är fortfarande kass i magen men hon påtar hela tiden med gräset och struntar nästan helt i grovfodret ute nu.Hon ska tack å lov hem nu på Onsdag och då får ägaren ta över henne magproblem.