Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1206 ggr
SandraO
0

Mini/standard

Har vart uppe liknande diskussioner tidigare, men jag funderar på följande: Om man har ett sto, med full mini stam, som har vuxit över gränsen. Om man betäcker med en standard hingst, hur stor är chansen till att fölet blir mini då? Tack på förhand!

SandraO
0
Ove-D
0

Det är ju lite svårt att säga en viss procent. Det kan ju bero på vilka storlekar som ligger längre bak i stammen också, inte bara föräldradjuren.

AnnaFagerell
0

Beror ju också på hur stor standard du betäcker henne med

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ove-D
0

Som Anna säger så är det större chans att fölet blir mini om du betäcker med en hingst på 87 cm än en hingst på 106 cm.

SandraO
0

Det jag tänker är att om man betäcker en övervuxen mini med en standardhingst på 100cm+ Tror ni risken/chansen är stor att fölet skulle kunna bli mini med tanke på vad som ligger bakåt i stammen?

[[AcsJulia]]
1

#5 Det beror lite på… Min ponny har ministam på mammasidan (Alla är runt 70-80cm), men hon själv är 107cm! Hon och alla hennes helsyskon är efter Charley v.d. Provincialweg (103cm). Syskonen är över metern allihopa, trots ministam. 🙂

Det är en hel vetenskap det där!

AnnaFagerell
0

Om man vill avla mini tycker jag inte man ska välja en så stor hingst men om man vill ha en stor tror jag att chanserna är goda att fölet blir 90+

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
3

Anteckningar från en avelskurs jag varit på:

"Har man ett sto på 107 cm bör man inte betäcka henne med en minihingst på t.ex. 88 cm utan en standardhingst på ca 95 cm. Betäcker man stoet med minihingsten så blir kanske avkomman 95 cm men när man sedan betäcker den avkomman så kan utfallet bli alltifrån 107 cm till 88 cm. Om man däremot betäcker stoet med 95 cm-hingsten så blir utfallet jämnare och mer förutsägbart."

Nu är TS fråga tvärtom, litet sto - stor hingst, men principen bör ändå vara densamma.