Hur skulle du göra?
Vad skulle du göra om du hade köpt ett RS sto med diplom som 3 åring som enligt uppgift är 105 cm hög, och som när den sen kommer hem visar sig vara 110 cm?

Jag hade inte köpt ett 105 cm högt sto öht eftersom jag tycker det är alldeles för stort. Särskilt om den är mätt till 105 redan som 3-åring.
Jag skulle personligen lämna tillbaka ponnyn då jag redan har haft en för stor shettis och man inte får vara med med den på något i shettisföreningen inom tävlan så att säga…. Det är ju ofta man ser körfolk som vill ha övervuxna så då kan man väl alltid sälja till dom….
Förutsatt att säljaren sa att hon ÄR 105 cm så är det ju falska uppgifter, men sas det att hon VAR 105 cm vid premieringen så är det nog inte mkt att göra åt misstänker jag…
Men det känns ju iallafall som att man bör kunna se (eller åtminstone ana ngt) om man har en shettis som växer så mkt som 5 cm på ett år i den åldern, eller?
JAG skulle nog iallafall kontakta säljaren för att reda ut det hela & höra om de är villiga att återta stoet, eller ev göra ett pris-avdrag ifall du vill behålla henne för t.ex. körning.
Nu står det ju iofs inte ngn stans att hon mättes till 105 cm som 3:åring, men jag utgick lite från svaret i #1. ;)
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!

För de första är den bara mätt själv hemma och man själv har mätt den för hög eller är den mätt av godkända mätmän på station. Har den mätintyget på att den var 105 som 3 åring .? Har man inte kontrollerat det själv så är de ju väldigt svårt och av vad du skriver så kan de vara svårt att säga rakt ut vad jag hade gjort och hur gammal är märren nu ?

Anette fast de behöver inte växa mer som 3. Åringar heller och är måttet bara efter premieringen så tar jag de lite med en klackspark då jag vet hur fel de kan mäta där.
Var ponnyn dyr ?😂
Skrev ni köpekontrakt ?
Håller med #5 om att det kan skilja en hel del på olika premieringar och utställningar så det är inte tillförlitligt.🙂

#5. Nej, det vet jag att de inte behöver göra. Mätning på premieringsplatser kan också ifrågasättas, men jag upplever att de brukar bli högre än vad de egentligen är.

Säljaren har tillmötesgått vårt krav och därmed är denna tråden inte längre av intresse att den finns kvar.
Tacksam om den låses
#8 Intressant veta hur det blev… Om ni valde att behålla henne eller ej
Medarbetare på djurskydd.ifokus