Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1956 ggr
Rose-Marie
0

Hålväggar??

Är det fler som har hålväggar på sina shettisar? Jag har på båda mina. Mitt ettårssto som bara varit här drygt en månad blev verkad igår och hade ganska kraftiga hålväggar på båda fram. Vä fram var det på väg att bli en böld. Valacken har haft det sen i höstas men är nästan bra.

Milla
0

Jag har haft tur som har sluppit det. Lycka till med dina.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Är det bärrandsröta du menar? Vårt ena sto har haft detta. För ett år sedan opererades hon i ena hoven för detta.

cinna
0

Har du testat "strålstärkare"?

Liten flaska med lila innehåll, allt blir lilaGenerad t o m stallgolvet, men det är effektivt. Finns bl a på H**ks, kostar runt 150 kr, men är jättedrygt.

Förhoppningsvis har hovslagaren verkat upp ordentligt och då är det bara att "dutta" i ett par ggr i veckan samt att vara ENVIS. Blir våren torr så hjälper det till…

Lycka till!

Cattis
0

Det är väl ett ganska vanligt problem just den här årstiden?

Jag hade ett par förra året. De fick gå skodda tills det läkt ut ordentligt. Det tog tre verkningar ungefär innan det var okej.

Nu har jag ngn som har lite hålrum igen, men inget större. Det lär försvinna vid nästa verkning.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Vi skodde våran efter inrådan av hovslagarskolan. Då dök det upp under skon, omöjligt att se.

Jess
0

Hej! Jag har också haft det problemet i år men nu är  det tack och lov nästan borta. Vår hovslagare hade någon teori om att det berodde på att det varit en torr sommar, kanske det?

Charlotte-J
0

Har haft turen att aldrig få hålväggar på mina hästar. Beror det kanske på vart man bor eller vet någon "orsaken" till det?

Amor vincit omnia Kyss

Kiara
0

Min hovslagare säger att det är smittsamt via jord vissa jordar har det (samma som mugg). Jag har haft problem med mitt sto efter att hon kom från hingsten, men nu tror jag att jag fått ordning på det då alla vinter hagar är grusade och därigenom torra.

Min hovslagare säger också att hästarna ska stå på spån och inte torv medan man behandlar.

kacka
0

Det finns olika namn på samma symtom… frågan är om det beor på samma sak.

Whitelinedisese, bärandsröta, hålväggar osv. Jag har provat allt från trätjära, jodopax, trushbuster (svindyr) men så fick jag rådet att använda Hööks lila sårspray. Det har varit det bästa för mig…

Vissa säger att det att det är pga att hovarna aldrig torkar upp (vanligt hos lösdriftshästar med blöta hagar), Vissa säger att det beror på bakterie/svamp som sprider sig. Detta sista tror jag mycket på då jag itne hade det förr men så köpte jag en häst som hade det och helt plötsligt så spred det sig till flera.

Kratern
0

Jag fick tips av min hovslagare att blanda kopparsulfat (ett blått pulver man kan köpa på apoteket) med vatten. Blandningaen fick sedan hällas i hålet när hoven är uppåtböjd.

Vi hade ju vår shettis skodd så hovslagaren fick verka upp ett hål på framsidan där vi kunde hälla i blandningen.

Hovslagaren tyckte förövrigt bara att det är bra att man verkar upp ett hål på framsidan när hästen är skodd (om den har bärrandsröta). Man kan ju faktiskat träna och tävla en häst även om den har det.

Linda
0

Gå gärna in och diskutera det med andra på Ridsport iFokus eftersom jag tror att även andra raser änn shettisar har det problemet.

Vänligen/Linda

Anna Johansson
0

Har som tur sluppit det!