Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 906 ggr
AnnaLundin
0

konstantskimmel?

Jag går och letar efter små vita hårstrån i pälsen på Isessa, men än lyser de med sin frånvaro. Hon är 3 veckor i morgon.

Jag har ju inte haft något skimmelföl så jag har ingen som helst koll på när man brukar börja se på dem att de är skimlar.

Min fråga är således, hur länge kan man hoppas på att det blir en skimmel utan att man ser de vita håren? NÄR ska man inse att de vita håren tänker fortsätta lysa med sin frånvaro? Dvs, när kan man skicka in sin registreringsansökan och vara ganska säker på att man har skrivit in rätt färg?

ninam
0

Jag tycker man kan se tydligt när fölet är ca 2 månader. Fick ett fuxföl 5 maj, helt vanlig fux såg han ut som, nu börjar man tydligt se vita hår på korset och ryggen (där brukar det synas först). Den andra hingsten, född 12 maj föddes svart och är fortfarande helt svart, så jag antar att han inte blir skimmel. I fjol fick jag ett stoföl som jag var helt säker på att var fux, men efter ett par månader kom det mera och mera vita hår och hon blev skimmel. Så min erfarenhet är att efter ca 2 månader kan man säga säkert.

AnnaLundin
0

Aha! Jag trodde att det brukade komma tidigare!

Ska bli intressant att höra fler erfarenheter!

[LinneaDahlberg]
0

#1 Gäller det även avblekbara?

AnnaLundin
0

#3 Det är annorlunda med de avblekbara… PÅ dem brukar man ju om inte annat se att de har en massa vita hår i pälsen runt ögonen när fölpälsne börjar falla. Men konstantskimlarna har ju kvar sin grundfärg på huvudet så den teorin funkar inte där.

Denna kommentar har tagits bort.
ninam
0

#3 Jag har bara fått 2 avblekbara skimmelföl, båda födda svarta. På dem såg man direkt att de skulle bli skimlar. De var kolsvarta vid födseln, inte gråaktiga som vanliga svarta dessutom kunde man se lite vita hårstån runt ögonen.

Kris_J
0

#5, bästa svaret kanske du kan få av Roland. Med tanke på hur många konstanskimlar där föds. Om du gör det så kan du väl skriv  här vad han svarde Fundersam

Veritas odium paretFörvånad

[LinneaDahlberg]
0

#4 och #6
Min föddes 18 maj och är ännu kolsvart. Har letat som en liten dåre, och tycker mig hela tiden se små vita strån, men inser att det bara är ljuset som spelar mig ett spratt…
(märks det att jag gärna vill att han är skimmel?! Räcka ut tungan)
Jag har alltså inte sett några vita strån alls än… verkar han helt enkelt svart då?

Pheobe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag ID kollade ett miniföl när den var tre dagar. Syntes tydligt att han skulle bli svartskimmel. Han var grå på benen men för övrigt väldigt svart. Nu är han stickelhårig hela hästen, han är ca 40 dagar nu.

Min skimmel, avblekbara, föddes kolsvart. På henen såg man föst vid 3 månaders ålder några enstaka vita strån under svansen. Sen kom det lite mer efter ytterligare ett halvt år. Hennes huvud var väldigt mörkt länge. Kom inta vita hår där inte. Som treåring i år såg hon ut så här. Se bilden.

Dom skimlar väldigt olika fort

[LinneaDahlberg]
0

#9 oj, oj!
Min ID-kontrollant sa att jag skulle höra av mig när det syntes tydligt om han var skimmel eller inte… en det blir kanske till att regga honom som svart och sen regga om? (som jag hoppats på att slippa…)
Har iaf anmält honom till utställning som svart nu…

ninam
0

#8 Om han är kolsvart tror jag att han blir skimmel. Har du någon bild på honom? Svarta är inte kolsvarta när de föds.

MrsM
0

Konstantskimmelfölen brukar få sina grå hår när dom fäller första fölpälsen, brukar komma fram över rygg/kors. Nånstans mellan 2-4 månaders ålder.

Pheobe
0

#11 mamman till hästen på bilden ovan föddes kolsvart och var kolsvart genom hela livet. Så att de inte kan vara det som föl är fel.

#8 är den efter konstanta föräldrar eller avblekbara? De avblekbara tar längre tid se vita hår på

Pheobe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kolsvart moder med kolsvart föl en dag gammal, Fölet blev skimmel.

Jag har aldrig sett en sådan kolsvart häst som min lillasyster.

AnnaLundin
0

tackar för alla svar!

Nu har lilla fröken börjat släppa fölpälsen i ansiktet och baktill på bakbenen, upp mot svansfästet. I ansiktet ska ju inget synas, men jag ser inte ett endaste vitt hårstrå på bakbenet heller - antar att jag ska sluta hoppas?

AnnaLundin
0

#7 Jag frågade Roland, när jag ringde och berättade om att Venessa var död och att jag ville ha betäckningsrapporten. Han sa då något om att det brukar synas inom "några veckor", vilket inte var så exakt…