Avelsston - val och köp
För att inte förstöra Pias köpeannons kommer här en tråd där vi kan diskutera våra val av avelsston och allt som hör dit.
Hur väljer du dem?
Var hittar du dem?
Alla har vi olika tycke och smak, vad föredrar du och varför har du fastnat för just detta?
Bra och intressant tråd :-)

Vid köp av avelsston går vi uteslutande på stammen.
Fäster inte lika stor vikt vid utställnings resultat, stammen är det viktigaste. Jag vill heller inte dom ska vara för små, och gärna lite långa linjer så fölet får god plats i magen.

Själv blev jag kär efter att ha tittat på väldigt många shetlandsponnyer under många års tid… Såg henne som föl och föll pladask. Sen fick jag vänta åtta långa år innan jag fick köpa henne. ❤️
För mej, som inte har möjlighet att hålla många ponnyer och dessutom är känslomässigt oförmögen att byta ut ponnyer på "löpande band", är individen väldigt viktig. Temperament, brukbarhet och rörelser är (minst) lika viktigt som exteriör, stam och meriter.
Jag har dock full förståelse för idén med att välja avelsdjur efter härstamning/blodslinjer då man kan komma snabbare fram genom att använda det som är "bevisat bra". Nu ville jag föda upp bra skäckar när jag började och där finns tyvärr inte samma "säkra kort". Och som en uppfödare jag har stort förtroende för sa: "Man måste börja någonstans" - och då känns det ändå inte helt galet att göra det med något jag själv tycker väldigt mycket om.
Lite intressant är, att när jag nu tittar på shetlandsponnyer, dras jag allt som oftast till ponnyer ur samma blodslinjer som mitt sto. Så någon minsta gemensamma nämnare som tilltalar mej måste det finnas. 🙂
För mig är det uteslutande stam och temprament som är avgörade om jag ska köpa nytt stomaterial.
Utställningsresultat är för mig mindre viktiga, de har ju ponnyn fått just den dagen. Det är dock viktigt för mig att hon är visad på 3 årspremiering om hon är över 3 år. Där kollar de ju tänder och att hon inte har exsem t ex. Dock så är det inte avgörande, det kan ju bero på olika orsaker att hon inte är visad.
Ser gärna att stamen kommer från lite "långsamma" linjer. Vill inte ha ungdjur som ser ut som "bulldozers", de har ju så många år kvar att växa i och utvecklas. Shetlandsponnyn är en långsam ras och ska inte vara färdiga förrän runt 5-6 år.
Delad glädje är dubbel glädje :)

#4. Ser gärna att stamen kommer från lite "långsamma" linjer. Vill inte ha ungdjur som ser ut som "bulldozers", de har ju så många år kvar att växa i och utvecklas. Shetlandsponnyn är en långsam ras och ska inte vara färdiga förrän runt 5-6 år.
Instämmer till fullo!
#4 Fast din hingst, Tromb, kommer ur en ganska "snabb" stam… Tittar man på avkommor efter hans fäderne är de ju tidigt färdiga… och jag tror även på mödernet?
Själv vill jag gå min egen väg och försöka avla grunden på mer osäkra kort för att kunna få fram bra material genom eget tänkande för att förbättra stammar som är i lite skymundan. Tycker att jag lyckats bra med det och på detta material lägger jag sedan hingst (ar) med något säkrare stam. Tycker det är roligare än att ha två individer med skyhöga odds. Känns för mig lite roligare iaf. Sen går jag på magkänsla och tycke, mitt eget tycke. För mig är det viktigt att båda individerna skall vara trevliga djur. Sen har man ju mer och mer krav på de djuren man avlar på, dvs mina avkommor skall bli belönade bra för att gå vidare, det betyder att jag lyckats. Två generationer diplomsto och förhoppningarna är att min tredje generation ska gå samma väg… Eftersom det är väldigt liten skala föl och avel är det extra viktigt på något vis att alla föl blir bra.
Utan bra ben blir det ingen bra ponny, utan bra psyke blir det definitivt ingen rolig ponny och hälsostatusen skall vara god, därför lägger jag också möda och pengar i att kontrollera de djur som skall vara i avel, speciellt om de varit sjuka, något fler borde bry sig mer om!
Min första ponny var den sötaste jag hittade på annons! Ur detta fina klass 1 sto har jag nu andra och tredje generationen hemma…
Sparar egna uppfödningar och avlar vidare på dessa men köper jag något sto ska den ha något udda… som stoet jag köpte förra året, såg henne som föl och köpte henne som treåring trots att hon såg ut som en gammal ulltuss… Med lite träning och omvårdnad fick hon diplom. Ett fuxsto utan Roackall blod. Attraktivt i framtiden, tror jag.
Viktigast är att göra det man själv tror på, inte det andra tror eller säger man bör göra.
Köpte ett sto en gång som inte var på annons, ringde uppfödaren och frågade om jag fick köpa ett sto jag sett hos dem året innan. Gav massor av pengar för henne men hon visade sig inte alls vara det jag tänkt mig och tyvärr dog hon senare. Superduperstam men hittade inget bra med den genom åren hos mig
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#6 Fast din hingst, Tromb, kommer ur en ganska "snabb" stam… Tittar man på avkommor efter hans fäderne är de ju tidigt färdiga… och jag tror även på mödernet?
Tittar jag på hans avkommor så tycker jag inte det. Har även pratat med en del som har avkommor efter honom, och de är ganska långsama. Hans avkommor har ju även olika linjer från mödrenet.
Även Perigueux v. Isalas avkommor i Holland är ganska sent utvecklade.
Men jag tror inte tråden skulle handla om hurvida min hingst kom ur en snabb stam eller inte.
Delad glädje är dubbel glädje :)
De avelsdjur jag väljer ska komma ur linjer som visat att de lämnar friska och jämna avkommor. Spelar ingen roll om de har någon avkomma med topp poäng, väljer hellre ur djur som bara lämnat klass 1 avkommor, än de som gett ojämnt. Hittar jag något så kontaktar jag ägaren och hör om hästen är köp bar. Pris och avstånd spelar ingen roll om det är det jag vill ha.
Temperamentet och sundheten är A&O . Storleken vill jag ha runt 1 m. Viktigt är också att de tilltalar mig.
Vad gäller sundheten kan det vara svårt att få veta, då detta är tabu belagt, det upptäcker man med tiden.
Det är inte bara arv som spelar in hur snabbt ett djur växer, det är en kombination av arv och miljö. Där stoets närings tillförsel under dräktigheten spelar in samt hur mycket näring fölet/avkomman får under sin uppväxt.
För att få en hållbar individ är det noga hur de matas upp till treårs ålder, det den inte fått under den perioden kan den aldrig ta igen senare i sin livstid. Säger inte att unghästar ska broiler uppfödas. Utan det ska vara en väl samman satt kost av allt de behöver.
Fick lära mig en gång att de uppnår ungefär 90% av sin vuxenstorlek upp till ett års ålder, vet inte hur det stämmer. Kastrerade växer ofta lite mera än ston och hingstar av någon underlig anledning.
De ston jag har köpt in för avel har i alla fall utom ett hamnat hos mig mer eller mindre av en slump. Jag har inte varit på jakt efter avelsston direkt, utan har "sprungit på" ston som haft egenskaper som jag gillat och då köpt dem för att min magkänsla sagt mig att de är bra. Ett av de första blev sen elitpremierad på sina 6 första (och enda) avkommors resultat, så magkänslan var väl rätt okej i det fallet i alla fall.
För mig går ponnyns egna egenskaper före stammen. Jag vill ha rastypiska och användbara ponnyer med god exteriör, bra gångarter och arbetsvilja. Sen vill jag gärna också ha en förärvningssäker stam, men den är inte prioriterad utan mer en bonus.
Jag är fullt nöjd med utfallet hittills, utifrån de givna förutsättningarna.
Stammen betyder mycket för mig, har vissa favoritstamtavlor….men också vad de lämnat för avkommor, att de är friska och sunda och har lätt att bli dräktiga och lätta fölningar. Temperamentet är naturligtvis jätteviktigt! Gärna ett äldre sto som bevisat vad hon duger till ;) De gånger jag blivit riktigt besviken är när jag köpt yngre ston som man trott vara lovande men sedan inte alls motsvarat förväntningarna..