kostnad
jag skall köpa en liten shettis och jag måste få fråga om priset. Har skött den lilla hästen i snart 1 år. Han är nu väldigt bra och gillar att bli ompysslad. Förra året sade ägaren att hon eventuellt skulle sälja honom. Jag sa att jag var intresserad och frågade om priset men hon visste inte. Jag började då att pyssla med honom. Hela våren och sommaren gick och då säjer hon plötsligt att hon vill ha 5000 kr för honom. Sedan kastrerade hon honom. Nu skall jag även betala även för detta så nu kostar han nästan 7000 kr. Jag vet att det kostar att föda upp, men om inte jag pysslar med honom så står han bara där. Jag tycker att jag skulle få honom billigare eftersom jag vant honom vid olika saker. Är detta rimligt?
Har han stam? Ålder på hästen? Pass? Vaccinerad?

Men 7000kr är väl inte ett överpris igentligen för en valack. Tycker nog att det är ganska lagomt.

Nä, jag tycker inte 7000 kr för en häst är något att bråka om… 

Jag säger som jag sagt till andra som ställt samma fråga; om man vill ha någonting (rabatt, ersättning, etc.) för ett jobb man lagt ner på någon annans häst, så måste man komma överrens (helst med kontrakt) om detta med ägaren INNAN man utför en tjänst. Såhär i efterhand tror jag inte att du kan förvänta dig ersättning eller att du ska få hästen billigare, eftersom ägaren troligen antagit att du ville göra det och inte för att du ville ha hästen billigare vid eventuellt köp senare. Det kanske låter hårt, men som de andra också sagt, 7000:- är inget överpris för en valack, snarare väldigt billigt om hästen är fullstammad, vaccinerad, chippad, har pass, etc.
Visst kan man (vänner emellan) ge någon ett billigare pris i utbyte för en tjänst, men som sagt, oftast krävs det att man kommer överrens om det före.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Tycker också 7000:- är billigt för en valack och sen så är det väl så att du har hållit på med hästen för att du ville göra det , och det kostar att kastrera dem om inte annat..
han är 1 1/5 år, och är vacc, chipad och har pass. Kastreringen kostar ungefär 1500 kr. Jag tycker i så fall att ägaren kunde bestämt sig tidigare så kunde jag köpt honom före kastreringen. Jag började hålla på med honom för att jag eventuellt skulle få köpa honom. Hade jag inte planerat att köpa honom så hade jag ej heller grejat med honom. Om hästen hade varit äldre så hade 7000 varit okej men en häst som ej blir hanterad, mm och är så ung tycker jag fortfarande är för mycket. Har även pratat med andra hästägare och de tycker att summan är för mycket när man ser till hästens ålder och vad den är van vid och hur mycket hanterad den är.
# 6 Jag tycker inte 7000 kr är mycket pengar för en kastrerad reg. chipad, vac. kille på 1 1/2 år.
En undran vad förväntar sig "de andra hästägarna" att en shettis på 1 1/2 år ska vara van vid och kunna?

Jag tror att det är precis den åsikten som gör det svårt för uppfödarna att ta ordentligt betalt för sina ponnyer, dessvärre. Menar inget illa, men om vi ska kunna höja statusen på våra ponnyer så måste alla våga ta betalt tillräckligt för att göra en vinst. Som det är nu så slumpas många ponnyer bort för att "ingen" vill betala fullpris. (Och flera uppfödare går därför med förlust.) Det har ju redan medfört att shettisar blivit någon sorts slit och släng-vara, som inte kostar tillräckligt mycket för att få betydelse.
Hade saken handlat om t.ex. en welsh eller connemara hade prisbilden sett helt annorlunda ut, och det har inte bara med storleken på ponnyerna att göra… Jag menar naturligtvis inte att trådskaparen ämnar köpa sin shettis för att sedan "skita i den" och bara ha den till sällskap, men generellt måste priserna öka för att shettisens status som ponny ska höjas. Därför, bland annat, tycker jag inte att det är fel att ta 7000:- för en 1½-årsvalack. Snarare nästan tvärt om, lite i billigaste laget. Det är ändå en otroligt värdefull och användbar ponny, sin storlek till trots! Och precis som vilket annat föl som helst, så har den kostat en hel del pengar att ta fram. Betäckning, inköp och uppehälle av avelssto, vaccinering, verkning, ev. försäkring, ev. veterinär, chipmärkning, signalementsbeskrivning, pass, kastrering, foder och strö. m.m. De där 7000:- är liksom nästan "uppätna" redan…
www.stuteriprecious.se
man räknar nog med att de skall vara hanterade så att den inte får panik bara de ser en hand eller att man kommer nära dem. Jag menar inte att de skall vara inkörda eller något sådant, men jag tycker nog att hästen skall kunna vara lugn och att man skall kunna rykta, leda dem i grimma, allt sådant. Tänk vilken skillnad det är med hunduppfödning, där går det mycket sällan med vinst, utan man parar sin tik och har en uppfödning för att man är intresserad av att bevara de bästa från tiken och hanen.

#9 Men vänta lite nu. Hunduppfödning går med dundervinst i jämförelse med shettisuppfödning. Där är du alldeles fel ute.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#9 Jag tänkte också på hundar, då betalar man gladeligen 7000 kr för en valp (12 veckor) med stamtavla och kostandena på en valp måste vara lägre än att ha ett sto dräktigt i ett år och sen föda fölet i ett och ett halvt år och till på det vaccinera och kastrera. Min fråga är också har du fått ha och pyssla med denna häst alldeles gratis utan att betala någon form av hyra? Har ägaren ståt för mat och annat medan du "lånat" hästen?
Jag tycker faktiskt det är skamligt att en uppfödare inte kan få betalt för sina shetlandsponnyföl, 7000kr/18månader=389kr var hittar du en så billig stallplats. Men ska man räkna riktigt så är det 7000 - 1500(språng)-1500(kastrering) =>4000/18=222kr/månaden skäms på dig att ens tycka att det är dyrt och vilja ha rabatt för att du borstat på hästen. Du ska vara glad att du får köpa hästen billigare än vad den kostat uppfödaren att ha.
# 9 Skriver du för att provocera eller är du seriös?
Om det var ekonomi som var det drivande i min avel skulle jag tveklöst para hunden. En normal kull är 4-6 valpar, en valp kostar från 9000 kr parningen kostar ca. ett valppris, tiken är dräktig i ca 65 dagar, valparnas levereras registrerade och vacc. vid 8 veckor.
Lägg ihop betäckningskostnader, kostnader för stoet under dräktigheten, och kostnader för fölet i ½ så får du se. Just denna ungponny är du dessutom kastrerad vilket också kostar pengar.

#9 Jag kom genast att tänka på blandrasuppfödare, som ofta får para sina tikar gratis, och som sedan tar 8000:- för en valp utan stamtavla, utan möjlighet att få tävla, utan avelsmål… Jag har förvisso två blandraser, men den ena är ifrån en uppfödare som inte hade något vinstintresse, så vovven var nära-på gratis, och den andra har jag inte betalat för eftersom han är en omplacering. Men hunduppfödare (rashundar) kan räkna med en inkomst på runt 50.000-80.000 kronor på en kull, och så mycket kostar det definitivt inte att vaccinera, besiktiga, registrera osv. De äter heller inte lika dyr mat som hästar och det går inte åt något strö, etc. Så tänker man efter, så är det himlans underligt att en häst, som är så användbar som shetlandsponnyn, kostar MINDRE (i de flesta fall) än en hund, som vissa gånger inte ens får tävla eller registreras i en rasförenings register… (Blandisar.)
Så jag köper inte riktigt hund-teorin, men i vilket fall som helst så kvarstår fakta - en valack för 7000:- är BILLIGT! Slå till medan erbjudandet kvarstår, vettja! 
www.stuteriprecious.se
Mycket billigt för en 1 ½ - årig valack tycker jag. Den uppfödaren kan absolut inte gått med vinst. Hanterad eller inte tycker jag är ganska ovidkommande på en 1 ½-åring. Visst ledd i grimma kan ju vara önskvärt, men…
Jag tycker som #11 att du ska vara glad att du får ponnyn för det priset.
# 14 Tycker också att det är önskvärt om de kan gå i grimma, om inte är det ingen stor sak att lära sig det.

Jag gjorde nog ett räknefel, för om man föder upp en häst så ska man ju ha betalt för kostnaden för mamma häst också och då blir det 4000/(18+12 månader) = 133 kr i månaden som ska räcka till foder, vaccinering, avmaskning, hovslagare och stall och hagar. För mig så skulle det räcka knappt till hovslagare (skulle fattas 17 kr/månaden) och sen inget mer……………………….

Min f.d. granne hade en mycket bra hanhund till avel. Den hunden finansierade köpet av en fin husvagn. Så hundavel kan nog vara riktigt lönsamt om man har bra avelsdjur.

Alltså, varför börjar ni inte med att föda upp hundar istället då?? OM nu det är så lönsamt??? Inga utgifter att meritera upp en renrasig hund och inga foderkostnader….
Jag tycker att det är himla snett att jämföra blandisuppfödning kontra renrasiga fullstammade shettis uppfödningar?? Vad är ni ute efter då? Är ni shettisuppfödare avundsjuka på blandisuppfödare, men köp en blandistik då och para med grannens hund och tjäna massor med pengar vettja! Jag tycker faktiskt synd om "randi" som skött hästen så länge och ska betala "extra" för en hanterad ponny…. Det står att den var ohanterad när hon började med den. Priserna på unghästar, shettis, ÄR låga, varför statuera exempel på denna tjej och låta henne betala så mycket??

Jag tycker att priser på shetlandsponny är oförskämt låga, jag tycker ju att man inte ska klaga när man får köpa ett djur under produktionskostnad då bör man vara tacksam. Det är ju synd att det inte kan gå jämt upp men då skulle hästen kostat (500*(12+18))+1500kastrerin+1500betäckning = 18000 kr, alltså gör säljaren en förlust på 11000 kr, det är ju ett under att någon har råd att föda upp ponnys överhuvudtaget.
# 18 Är 7000 kr att betala extra för en hantera ponny?
#18 Hon betalar inte extra för att den är hanterad. Det är ett fullt normalt pris för en ohanterad 1 ½-åring.
#18 Vem började jämnföra hund och shettis avel?

#22 Randi själv.
/Cattis
Om DU Randi tycker att Din "sköthäst" = blir för dyr, så titta igenom shettisannonser, det FINNS MÅNGA till salu därute med samma kriterier som "din" som säljs till betydligt lägre priser av olika anledningar. Sedan finns det också till samma eller högre pris än den Du funderar på att köpa. Som läget är nu på shettismarknaden (min personliga åsikt) så verkar det vara lite av köparens marknad.

"Alltså, varför börjar ni inte med att föda upp hundar istället då?? OM nu det är så lönsamt??? Inga utgifter att meritera upp en renrasig hund och inga foderkostnader…. "
VEM skrev att det inte kostar ngt att mata eller meritera en hund? Ingen.
Vill du påstå att man inte tjänar pengar på en kull renrasiga valpar?
"Jag tycker faktiskt synd om "randi" som skött hästen så länge och ska betala "extra" för en hanterad ponny…. Det står att den var ohanterad när hon började med den. Priserna på unghästar, shettis, ÄR låga, varför statuera exempel på denna tjej och låta henne betala så mycket??"
Jag tror du har en lite skum syn på vad som är mycket och inte gällande priser på shetlandsponnyer.
7000:- är INTE mkt för en valack, ens om den är ohanterad.
Varför skall uppfödaren sälja den jättebilligt för att Randi pysslat med hästen? Uppfödaren har fortfarande haft sina kostnader för ponnyn eller hur.
7000 är ett bra pris på en häst i den åldern och då den desutom redan är kastrerad. Det är ingen som tycker att det skall statueras exempel på Randis bekostnad. Om Randi köper valacken för 7000 har hon betalat ett bra pris, inte för mkt utan lagom och hon har dessutom fått vara med och fostra honom som hon vill ha honom från början. Kanonbra deal tycker jag.
/Cattis
"Felet" är väl att folk över lag tycker att shettisar ska vara gratis. Oavsett om de är utbildade repektive outbildadade. Fler borde ta mer betalt för en utbildad shettis för att höja statusen . Precis som man gör för "de stora raserna". Tiden och jobbet är detsamma.
Randi köp en annan ponny om du tycker priset är för högt. Men tänk på att det kostar att ha häst per månad även om man har den hemma.
#26 Håller med…. inköpet är väl den minsta kostnaden. Många kostnader såsom hovslagare, veterinär, försäkring, spån och kallhyra för box är ju detsamma vilken storlek det än är på hästen.

#25: Jag vet inte om jag har en "skev" syn på shettispriser, men tittar man på shettisannonser på ex. hästnet och blocket så kan man få shettisar till väldigt varierande priser. Allt från dräktiga bra stammade ston för från 8,000kr och åringar från 3,000kr.
Sen är tycker inte jag heller att det är "rätt" priser alla gånger. Men som köpare vill man naturligtvis inte betala överpris, om det inte är något speciellt man letar efter och då kan sträcka sig lite längre i pris.
Sen är väl djuruppfödning något som jag själv tycker är en hobby = "den får kosta", jag kan räkna med MASSOR av kostnader på mina hundar resp. hästar eller får. Men var drar man gränsen vid försäljning? När jag sålde min C-ponny och tjänade massor på henne tyckte jag, om jag då räknat vad hon kostat mig i utbildning, foder, boxhyra, försäkringar, resor, ja listan kan göras lång - då gick jag ändå förlust på henne.
Så det är väl skillnad på hur man räknar kanske, när man är "vanlig" djurägare eller hästuppfödare?
Haloj!
Nene. 7000:- för en shettis kille med stamm,pass,vacinerad mm är INTE för mycket!
Och att han är ung är väl bara bra! Tänk så många år du får med honom! Dessutom 1,1/2 år då är han ju i perfekt ålder att börja med!
Återigen… Man får vad man betalar för och 7000 kr för den hästen låter väldigt OK om han har stam och är frisk.
Det finns många billigare ponnyer än 7000kr. MEN själv tycker jag det är ett okej pris.
En vän till mej köpte en Rhodesian Ridgeback, en hund alltså
Dom gav 14000kr för denna hund där det fanns 7 st valpar i kullen. Det blir i runda slängar 100.000kronor. Parningen kostade 15000kr. Räkna själva ut vad det kostade att föda upp dom med foder och reggning av hundarna. Inte sjutton gick dom med förlust…..
Billigt finns =) http://www.blocket.se/vi/10321975.htm?ca=23_13_s

#9 Hunduppfödning går med vinst oftare än vad häst uppfödning gör. En häst får bara ett föl, en hund får oftast fler, det finns ju hundar som får 10 valpar. Visserligen kostar mat, vaccinationer osv mkt men det kostar ju mer att hålla häst.
7000:- tycker jag inte är ett överpris för hästen.
Hallå där, nu vill jag vara med! Gör för all del ingen jämförelse mellan valpuppfödning och motsvarande för häst. En sådan kommer att halta på väsentliga punkter. Först kostnaderna: parningsavgift för hund är c:a 1000 språngavgift, därefter 1000/per välbehållen valp.
Registreringsavgift är c:a
2000 för en kull med 6 valpar där båda föräldradjuren är meriterade (inkl postens avgifter, ägarregistrering etc), närmare det dubbla om en eller båda föräldrarna är omeriterade. Därtill kommer kostnader för ID-märkning, vaccinering, vet besiktning. OBS detta är obligatoriska avgifter.
SKK-registrerade valpar måste säljas enligt kennelklubbens regler; alla valparna i kullen registreras, SKK:s köpeavtal används, valparna veterinärbesiktas & ID-märks mm. Vet intyget får vara högst en vecka, vilket innebär att en del valpar ombesiktas flera gånger (nya kostnader).
Många raser har hälsoprogram som måste följas, t.ex HD-röntgen och ögonlysning.
HD-röntgen med avläsning och SKK:s a vgifter kostar 1.500, ögonlysning 500. Bryter uppfödaren mot en enda punkt i grundreglerna kan man tilldelas en varning eller får tävlings/registreringsförbud. Så vitt jag förstår finns inget liknade reglemente på hästsidan?
Det är oroande när nu hästintresset exploderat. En valp kan ju uppfödaren i bästa fall ta tillbaka, men hur gör man med en häst? Det är sas ett betydligt större åtagande. Om hästar ska skötas som de ska (och det ska de!), då kostar det en massa pengar. Det finns anledning att dra öronen åt sig när ponnyer/hästar dumpas för ett par tusenlappar. Det är svårt att förstå hur någon kan tillverka en ponny för under 8000. Finns det inga etiska regler/grundregler för hästuppfödning/försäljning?
Är
ponnyavelsförbunden mentalt beredda att ta den diskussionen?
Haga mycket bra skrivet!!!!
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#34 "Det är svårt att förstå hur någon kan tillverka en ponny för under 8000. Finns det inga etiska regler/grundregler för hästuppfödning/försäljning?"
Etiska regler? Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med din fråga?
Varför skulle man inte kunna tillverka en ponny under 8.000:-?
Och en annan sak, varför skall man inte kunna jämföra med hunduppfödning. Jag vet flera stycken som säger att de låter sina valpkullar bekosta deras hästuppfödning. En valp kostar ju faktiskt inte 8.000-10.000:- att föda upp. Och det är ju vad man får för dem vid försäljning.
/Cattis
#36 om man räknar med ALLA kostnader för att få till ett föl så hamnar vi på runt 8000kr alltså om vi räknar som hunduppfödaren gör.
*Betäckning
*Bensin till hingst
*Meritering av stoet
*vacc,regg, chip,avm av både sto och föl
*foder till stoet och även fölet
* försäkring av stoet och fölet
Har säkert glömt något nu men det är på ett ungefär så som hunduppfödaren räknar.
Man brukar säga att två valpar går bort i varje kull till alla avgifterna resten av valparna är ren förtjänst.

Jag tror, om jag ska vara lite "lillgammal", att Randi har hajat vinken. Vi tycker att det är ett bra pris, rent av billigt, och jag skulle tro att det har gått fram vid det här laget.
Randi, om du tycker mycket om ponnyn så borde priset inte spela någon roll, så länge du har råd vill säga. Jag vet hur det är att inte ha råd med drömhästen, man är beredd att sälja sin egen mamma om det skulle dra in tillräckligt med pengar! Så har du råd med ponnyn så slå till! Oavsett om det är billigt eller ej så är det din egen plånbok som styr.
www.stuteriprecious.se

#37 Beror ju på hur man räknar som sagt. Meritering av stoet är inget jag anser är en kostnad som skall läggas på vad det kostar att göra fölet. Lägger du på den på varje föl?
Vaccinering och försäkring av stoet är kostnader man ändå har. det skall inte läggas på vad fölet kostar. Fölets försäkringar är en annan sak.
/Cattis
#39 nej jag lägger inte på det på fölen,men det är så man räknar när man födder upp hundar. SKulle vi räkna likadant inom hästavlen så hamnar fölen upp emot dom där 8000 kr.
Egentligen så är det ju inte helt fel att lägga på kostnaderna för att meritera stoet på fölet, för har stoet inga meriter så får du sämre betalt för fölet

#40 Men du kan ju inte ta "betalt" för den meriteringen för varje föl/valp, det är ju inte med sanningen överensstämmande isf. Om det kostar 200 att visa ett sto, så lägger du det på 10 fölungar sen, då blir det lite andra pengar som det ju trots allt aldrig kostat.
Jag tycker inte man kan räkna så. Då skall du ta med vad dittsto kostat att köpa, vad hon ätit o vad hon gjort. Då kommer ett föl kosta 20.000 innan man är klar. Faller på sin orimlighet tycker jag.
/Cattis
I avsaknad av tvingande bestämmelser kan en hästförsäljare/uppfödare säkert tillverka/sälja en ponny betydligt billigare än det ovanförmälda räkneexemplet.
Skillnaden mellan häst och hund i detta fallet är att en SKK-ansluten uppfödare måste bekosta reg, ID, vet intyg, vacc. mm, i förekommande fall även undersökningar för hälsoprogram. Samt använda SKKs köpeavtal.
På hästsidan finns vad jag förstår inga sådana krav (t.ex inom SSS). Därför divergerar jämförelserna.
tja vet inte det jag, dock gör jag ju inte det men som sagt så vet jag att det är just så som hunduppfödare gör.
Dom flesta avelstona är visade mer än vad antal föl dom har fått. Så jag vet inte om det är så orimligt att lägga på 200 kr/föl för stoets meriter.

Uppfödare av shetland måste ju också bekosta registrering, pass och vaccineringar (iofs frivilligt, men de seriösa vaccinerar faktiskt).
Men sen finns inga mer krav. Vi måste ju också betala för all annan vård, som hovslagare, veterinär osv. Så visst finns det att betala då man tar föl, men jag tror inte alls man kommer upp i 8.000 per föl.
/Cattis

Jag tror nog att snart blir det lag på att chippa alla fölen med vid regristrering , konstigt vore det annars .
Vet mer än en ras som det blir lag på nästa år , så jag tycker nog att vi ska ha det också. så det kommer atomatiskt att läggas på fölpriset sen , Vaccinering tycker jag faktiskt inte man behöver göra , stelkram ok men inte A2 är upp till uppfödarns själv , bara för man inte vaccinera är man inte oansvarig, kolla travet har slutat med sitt tvång just för att det är ny A2 virus varje år..

#45 Okej jag var kanske otydlig, den vaccinering jag menade är just stelkrampsvaccineringen. Alla annan är upp till var o en.
/Cattis

#45 stelkram ok
Okej?! Jag skulle inte våga låta bli att vaccinera mot stelkramp! Står för övrigt finstilt i försäkringsvillkoren att de ska vara stelkrampsvaccinerade.
Däremot håller jag med dej om hästinfluensan. Att ridsportförbundet ids fortsätta med sitt krav… Dessutom krävs väl vaccinering en gång i halvåret för de som tävlar utomlands numera.

Stelkramp är det enda mina vaccineras mot.

Inte alla försäkringsbolag faktsitk som kräver stelkramp… och det enda de kräver för att man inte får ut något om hästen skulle få det.
Jag vaccinerar mina mot stelkramp inte det och de flesta har A2 med men jag har nog bestämt mig för att endast vaccinera mot stelkramp from i år på våra nya avkommor.
Vet faktistk inte hur det är utomlands om jag ska vara ärlig, Danmark kräver vaccination även på travarna där men jag *tror* att det räcker med årlig vaccination…

Fast när man tänker efter ordentligt så är det fler hästar som dör i kolik än stelkramp , även de som inte är vaccinerade nu ….
hm bara en tanke och helt utan för tråden .. som vanligt ;-)
#9 Vi har haft EN kull med valpar. Det innebar 11 valpar som vaccinerades, registrerades, bet.bes, vaccinerades, avmaskades osv. Vi fick 5.000:- per styck för dessa "byrackor" och gick helt klart mer plus än för ett föl/unghäst som man helt klart går minus för om man får mindre än 4000 för den. För ett föl kostar bara "tillverkningen" minst ca 3600:- exkl foder, vaccinationer, hovslagare, försäkring, vet.bes, avmaskningar osv Om man sedan vill gå plus på historian och ska ta betlat för foder osv så visst är då 7.000:-

#34 jättebra in lägg och jag tror att du har helt rätt hästuppfödning är mogen för en skärpning. Det är en mycket egendomlig situation, då avel går med förlust år efter år och någon möjlighet till vinst inte finns, inte ens att kunna gå jämtupp.
Om man ska räkna riktigt så ska alla kostnader för stoet under ett år räknas in i fölet och även avskrivning på värdet på henne, sen ska språnget räknas och sen ska alla kostnader för fölet fram till försäljning räknas. Men det funkar bara om alla tar betalt vad det kostar, nu dumpar alla marknaden och försöker konkurrera med ponny utan stam. När det gäller hundar så är det tvärtom, rasrena hundar är så dyra att även blandisar går att ta betalt för och gå med vinst. Priserna ligger på en mer rimlig nivå, för en vis vinst bör man få även om det är roligt att föda upp djur så ska ju vackra djur med bra föräldrar kosta lite.
Ponnytrav och ponnygalopp är två sporter som kräver stam på hästarna något som borde öka priset avsevärt på ponny med stamtavla. Sen måste alla se det med stam som något angeläget och en varudeklaration, köper du en häst utan stam då vet du ju inte vad du köper. Vad finns för sjukdomar där bakom, vad finns för anlag, var är min ponny avlad för. Avlar man för dressyr och för ett steg då vet ju också köparen att den köper en häst lämplig för dressyr. Köper man en häst med stam då vet man att häst ska vara mentalt frisk även bakåt i stammen.
Det finns så många sjukdomar, på häst som man inte har en aning om man inte har stammen och det kräver att man är 100% noggrann med att enbart använda friska individer i avel.
Där binder många uppfödare ris åt egen rygg, en häst som inte håller för ridning ska inte heller användas i avel, som det är i dag så (gäller nog mer stora hästar) triangelmärker man stona och sen sätter man dom i avel, när det gäller hundar då är det meriterade och dokumenterat bra individer man avlar på. Ska man kunna ta betalt för vad det kostar i framtiden då måste avelsdjuren väljas med omsorg och bevisa att dom är extremt bra och friska djur. Sen måste kollektivet hästuppfödare slå sig samman och börja våga ta betalt, det kommer inte att hålla med att "ge bort" hästar i det långa loppet, man måste ta betalt om man har en bra produkt att sälja. En häst med stamtavla ska vara som att handla kläder i dom fina butikerna, det kostar men så får man det där lilla extra, korsningarna dom handlar man i lågpris butiken, lite slarv i sömmarna är det ju alltid. Har man så bra kvalité på sina uppfödningar att dom platsar i den fina butiken så borde man ju också kunna ta betalt men det kräver att producenterna av föl slår sig samman och börjar ta betalt. Men det är stor skam att i dag kan man få en shetlandsponny för mindre än vad en blandrasvalp kostar, varför får det vara så, är hästarna av så dålig kvalité eller är det fult att ta betalt för en häst vad den kostat? Är det avels målen som är fel? Är det fel konkurrens, finns det för mycket ostammat? Är kunskapen hos köparen för låg = hur når man ut med budskapet om vad man får med stamtavlan? Frågorna är många ett är säkert priserna måste upp om det ska finnas en fungerande avel.

Bara en liten parentes till rådande frågeställning "varför tillåter vi att vi går med förlust" - inom fullblodsaveln (som jag är lite inne på också) så går uppfödarna med ÄNNU större försluster just nu. Det har blivit svårt för stuterierna att bli av med sina uppfödningar, oavsett ålder, och när de väl blir det så är det ofta till ett rejält underpris. Man kan få en riktigt hyfsad galoppör, inriden, försäkrad, vaccinerad, med pass, erfaren i löp etc. BILLIGARE, eller till samma pris, som en ohanterad shetlandsponny! (Dvs. runt 10.000:-) Och med tanke på vad den hästen har kostat under sina levnadsår så går en säljare med dunderförlust om h*n tvingas sälja så billigt.
Så shetlandsaveln är inte den enda som går på knäna.
www.stuteriprecious.se

#53 Jag menar faktiskt all avel med stam och kvalité, just nu så är det så dunder fel. Det är lite som om det är viktigare för köparna att köpa billigt än att köpa något bra som kommer att fungera. Läget är ju faktiskt lite förtvivlat för alla hästuppfödare, jag vet.

Så vad är eg anledningen till detta? Att det generellt är så svårt att sälja hästar? Och hur länge har det varit såhär?
Vill folk ha hund nuförtiden, istället för häst?? Det verkar ju blomstra… Eller har antalet uppfödare ökat?

#52: Jag tycker att du gjorde en bra summering av läget. En intressant jämförelse med kläder
och tanken är helt rätt!
Tyvärr finns det nog för många shetlandsponnyer idag, och framför allt ostammade sådana, så det har blivit köparens marknad i den utsträckningen att många köpare inte bryr sig så mycket om vad de får, så länge det är billigt.
De köpare som däremot vet vad de vill ha, och lägger ner lite tid och kraft på att hitta rätt ponny, är också oftast beredda att betala för den. De ser den snarare som en "investering" inför framtiden, vilken kommer att ge "utdelning" så småningom i form av goda resultat inom avel, utställning eller bruks.
Summa sumarum… Det enda som är lönsamt är "buskisavel" då tillverkningen inte kostar något… Men frågan är väl VARFÖR köpare inte betalar det hästen är värd…

Vad kan man göra åt det? Hur ska man kunna få köpare att förstå skillnaden, det är ju ofta inte bara stam man köper det är ju vaccineringar och hovslagare och avmaskning och rätt foder också vidare. Köparen betalar ju för dålig hästhållning och dom seriösa får lägga av för det blir för dyrt………det är sjukt ju.
#45 som jag uppfattat det skall ALLA raser chipmärkas från och med nästa år.

# 59 Nope det behövs inte , är upp till varje förening ännu, men däremot alla tävlingsponnyer måste vara chippade.
jag vet att allting kostar i uppföning hållning mm. Men det jag tycker är fel är att jag blev lovad att betala 5000 kr för honom( vilket jag kunde få reda på tidigare när vi började prata om försäljningen) och att nu skall jag betala 7000 kr istället. Hade jag inte blivit lovad denna summan så hade jag inte reagerat så.

#61 Fast det var ju innan kastreringen…? Den kostar ju pengar. Om jag har en unghingst till salu för 5, och sedan kastrerar honom… så lär jag lägga på vad kastrationen kostat också, för att få ut för mina omkostnader.
Om du redan sagt till henne att du SKULLE köpa honom för 5, och han inte var kastrerad då eller hon sagt att han skulle kastreras- då kunde hon ju ha frågat om du ville ha honom kastrerad såklart.
Visste hon att du bestämt skulle köpa honom för de avtalade 5 innan hon kastrerade honom?
/Cattis
#52 Beror ju på varför stona triangelmärks också, allt är inte ärftligt.

#63 klart jag menade ärftliga sjukdomar om hästen tex är med om en olycka och skadar sig så den inte går att rida/köra så ska den själklart med rätt kvalitéer förövrigt vara i avel, det skulle ju vara skam annars. Men det är synd att använda ett sto i avel med ärftliga sjukdomar, och risken är större om man inte har stam för då finns inga referenser bakåt heller.
ja hon visste att jag skulle köpa honom innan kastreringen.
# 65 Hade du tänkt behålla honom som hingst?
#65 ja han är väldigt fin.
#67 Priset 7000 kr för en kastrerad ettåring tycket jag är OK. Men att kastrera en pålle som någon vill köpa som hingstämne verkar knepigt
#18 Jag tycker faktiskt synd om "randi" som skött hästen så länge och ska betala "extra" för en hanterad ponny…. Det står att den var ohanterad när hon började med den. Priserna på unghästar, shettis, ÄR låga..
Jag kan delvis hålla med. Jag har många gånger efterlyst hanterade/utbildade shettisar men det har inte alltid varit så lätt. Det går att få ett inridet sto med full stam för 7.000 kr. JA priserna ÄR låga.
Jag hade en isabellfärgad hingst till salu under flera år. Jag fick skambud på 500-1500 kr som jag vägrade att ta. Det täckte inte ens betäckningskostnaderna! JA marknaden är mättad och det hjälper inte med att det föds massor av nya föl varje år och att det blir fler och fler godkända hingstar som är så läckra att fler och fler vill betäcka sina ston.
Detta är en gammal tråd men den är alltid aktuell då priset fortfarande är lågt för shetlandsponnyer, särskilt hingst/valackunghästar.